Dünya üzerindeki milletler gelecekleri için kaygı duymuş, eğitim sistemlerinde arayışlarına devam etmiştir. 21. Yüzyılda eğitim hatırlamayı değil yenilikçiliği ve yaratıcılığı ön plana çıkarmaktadır. 21. Yüzyıl becerileri; temel bilgi ve becerilerini kapsamakla birlikte öğrenme ve yenilik becerileri, bilgi medya ve teknoloji becerileri, yaşam ve kariyer becerileri olmak üzere üç ana beceri alanından oluşmaktadır.

Üretimi merkeze alan eğitimlerde, çocukların daha anaokullarında edinmiş oldukları yaratıcılık becerisi, geliştirmeye başladıkları el becerileri, zihinsel becerilerle birleştiğinde inovatif ve değişimi merkeze alan Türk Gençliğini yetiştirebiliriz. Okullarda planlanan tasarım ve beceri atölyeleri bu gelişimi sağlayabilir.

Yapılan araştırma, inceleme ve uygulamalarda Türkiye’de sık kullanılan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının (derecelendirme ölçekleri, açık uçlu ve çoktan seçmeli maddelere dayalı başarı testleri, performans değerlendirme ve portfolyolar) 21. Yüzyıl becerilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesinde tek başına yeterli olmayacaktır. Bu becerilerin ölçülmesinde durumsal yargı testleri, bilgisayar simülasyonları ve bilgisayar destekli maddeler, beceri ve yetenek geçmişi gibi ölçme araç ve yaklaşımların Türkiye’de sıklıkla kullanılmamasından da kaynaklanmaktadır. Pek çok ülkede ise teknolojik gelişmelere paralel olarak bilgisayar temelli ölçme uygulamalarına geçilmiştir.

Ülkemizdeki sanayi yatırımları ve inovasyonları eğitim sisteminden bağımsız olmamalıdır. Robotik Kodlama, Üç Boyutlu Modelleme, Üretim Beceri sınıfları bu yatırımlar için büyük önem taşımaktadır. Özellikle dijital teknolojilerin yaşam tarzlarını, tüketim alışkanlıklarını ve iş modellerini sürekli değiştirdiği bu çağda başta eğitimde bu hamleler tüm ülkemizde yaygınlaştırılmalıdır.

Dünyadaki dördüncü sanayi devriminde ihtiyaç duyulan yatırımlar zamanında gerçekleştirilirse ülkemizin rekabetçi gücü artacaktır. Çocuklarımız ve gençlerimiz çağın gerektirdiği yetkinliklerle donatılmalı ve iş hayatına hazırlanmalıdır. 2004 yılında “Meslek Lisesi Memleket Meselesi Projesi” ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücünün yetiştirilmesinde kısmı bir adım olmuştur. Mesleki ve teknik liselerde Endüstri 4.0 dönüşümünün acilen sağlanması gerekmektedir.

Teknolojik gelişmelerle, öğrencileri kazanması gereken bilgi ve beceriler artmakla birlikte ölçme ve değerlendirme araçları ve yaklaşımları da değişmektedir. Bu bağlamda, öğretmenlere ve öğretmen adaylarına öğrencilerin sahip olması gereken 21. Yüzyıl becerilerinin neler olduğu ve bu becerileri ölçmede kullanabilecekleri araç ve yaklaşımlar hakkında eğitimler verilmelidir. Ölçme sonuçlarına bakılarak da öğrencilerin varsa eksik yönlerini geliştirmeye yönelik sınıf içi etkinlikler, araştırma ödevleri, grup çalışmaları gibi etkinlikler hazırlanmalıdır.

Türkiye’nin özgüveni yüksek, güçlü, dinamik ve yaratıcı düşünen beyinlere ihtiyacı vardır. Artık projelerle çocuklarımız araştıran, sorgulayan nesiller olma yolunda enerjileri ve yeni bakış açısı getirilmesi milli bir sorumluluktur.