Çocuklar doğuştan itibaren tabiatta olduğu gibi bir hareket serbestisine  muhtaçtır.

Ancak bu surette gelişmeleri mümkündür.

Bir çocuğu en güzel gıdalarla besleyelim eğer hiç bir hareket ettirmez bir yerde bağlı bırakırsak çocukların büyümediğine bilakis zayıflayıp hasta olduğunu görürüz.

Bilgili anne ve babalar, doğuştan itibaren çocuklarına gerekli hareket serbestisini sağlar.

Çocukların muayyen zamanlarda açık havada tabiatla baş başa kalması çok faydalıdır.

Çocuklar ilkokul çağında bilgili beden eğitimi öğretmenlerinden çocuk  jimnastiği kursları geçirmiş kişilerden öğrenmesi gerekir.

Bu konuyu kısaca izah edecek olursak; Okulun günlük eğitim programı için, çocuklara günde iki saat salonda veya açık havada hafif jimnastik hareketleri yaptırmalı veya oyun oynatılmalıdır.

Çocuklar kumandalı bir jimnastik hareketinden sıkılacağı ve moralman çökeceği,  bizde tecrübelerimizden bilmekteyiz.

Bunun için kurs görmüş ilkokul öğretmenleri tabiattan misaller olarak istediği hareketleri çocuklara oyun şeklinde yaptırmaları önem arz etmektedir.

Örneğin; kurs görmüş öğretmen, çocuklar; benim gibi, tavşan gibi koşun, kedi gibi sıçrayın yılan gibi sürünerek gidin, ipe asılı elmayı sıçrayarak tutun gibi hareketler bu suretle çocuklara istediğimiz kas grubu çalışmalarını yaptırabiliriz.

Çocuklar orta okul çağına geldiğinde artık şuurla hareket etme kabiliyetine kısmen yaklaşmış olup, yapılacak beden hareketlerinin faydalarını anlarlar, yavaş yavaş hafif atletik yakın mücadele hareketleri, yani ferdi sporlar tatbik edilir. Tabi yine jimnastik oyunları birinci planda olmalıdır.

Çocukların en mühim devresi (13-15) yaş arasıdır. Buna (kristalize devri) denir. İşte çocukların gelişmesinde önemli olan bu devredir. Çocuklar, kız olsun erkek olsun  bu yaşlarda büyüklüğe özenirler.

Bilhassa bedenen  kuvvetli olduklarına her şeyi kolayca yapacaklarına kanidirler. Halbuki , şunu bilmiyorlar, Bu devrede kemik uçları  henüz yumuşak, kas grupları gevşektir.

Bu yaşlarda ayrıca vücutta bir takım reaksiyonlar başlamış cinsiyet kendini göstermiştir.  Bu zaman çocukların en hassas ve en zayıf olduğu zamandır.

İşte bu devrede bilgili bilimselliği ön planda tutan hocalar ve antrenörler elinde olan çocuklara özel eğitim verebilmeleridir.

Aynı zamanda spor branşlarına giren bu devrede çocuklara fazla yük bindirilmeleri, bil hassa yakın mücadele sporlarında zorlu hareketler tatbik edilmemelidir.