6 yıldır bu görevi yürüten Kaldırım, önemli işlerin altına imza attı. Atmaya da devam ediyor.
Ve bölgemizin yetiştirdiği önemli bir hizmet adamı, önemli bir bürokrat olarak genç yaşta başarı merdivenlerini tek tek çıkan Kaldırım, son derece önemli bir CV’ye de sahip..
Ankara Üniversitesi Siyasi Bilgiler Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun olan Kaldırım, ilk olarak 1998 tarihinde Gümrük Müsteşarlığı’nda Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (ECO) alanında uzman yardımcısı olarak görev yaptı. İçişleri Bakanlığı’nın açmış olduğu kaymakam adaylığı sınavını kazanarak Mülki İdare Amirliği’ne intisap etti. Kaymakam adaylığı kursunu üstün başarıyla tamamladıktan sonra on yıl süreyle Türkiye’nin birçok bölgesinde kaymakam ve Vali Yardımcısı olarak görev yaptı.
2010 yılından beri ise 6 ili (Artvin, Rize, Trabzon, Giresun, Ordu, Gümüşhane) kapsayan Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı’nda Genel Sekreter olarak görev yapmaktadır. Kaymakamlık ve Genel Sekreterlik görevi süresince kamu yönetimi, yeni kamu yönetimi anlayışı, sınır güvenliği, yerel ve bölgesel kalkınma, insan hakları,
Avrupa Birliği, rekabet, kümelenme, uluslararası ilişkiler gibi birçok alanı kapsayan çok sayıda seminer, program ve kursa katıldı. 2008 yılında Singapur’da Kamu Yönetimi ve Yönetişimi alanında eğitim aldı.
2008-2009 yılında İngiltere’de Portsmouth Üniversitesi’nde Kamu Yönetimi ve Avrupa Birliği dalında master programına katıldı. 2012 ve 2013 yıllarında Japonya’da kırsal kalkınma, afet yönetimi ve Japon kamu yönetimi örgütlenmesi hakkında programlara katıldı.
İngilizce’yi çok iyi düzeyde, Almanca’yı ise orta düzeyde bilmektedir.
Açıkçası devleti, kamuyu, bölgeyi, ülkeyi ve ülke dışındaki gelişmeleri çok iyi takip eden, kendini son derece iyi yetiştirmiş dopdolu başarılı bir adam Kaldırım..
Son derece beyefendi, mütevazi, çalışkan, hizmet ve yatırım noktasında kapılarını herkese sonuna kadar açan kimliği ile öne çıkan, Karadeniz’de Arap turizmi patlamasının baş aktörleri arasında yer alan, bölgenin yetiştirdiği bir isim olarak gurur duyduğumuz Kaldırım’ın önümüzdeki dönemde devletin önemli noktalarında görev alması sürpriz olmayacaktır.
Trabzon Arap turizminde başarı öyküsünü nasıl yazdı, neler yaptı, bundan sonra neler yapılacak? İşte DOKA Genel Sekreteri Çetin Oktay Kaldırım’ın açıklamaları..
Osman DİYADİN
- GELDİĞİMİZDE ÖNCE BÖLGEYİ ANALİZ ETTİK
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı, 2010 yılında kuruldu. Ajansların kuruluş süreci 2005-2006 yıllarında başladı. En son kurulan ajanslardan biriyiz. Ama ajans olarak, performans olarak çok iyi bir noktaya geldiğimizi düşünüyorum. Malum Doğu Karadeniz Bölgesi’nde Ordu, Trabzon, Rize, Artvin, Giresun, Gümüşhane olmak üzere 6 ili kapsıyoruz. Merkezimiz de Trabzon. Bölge nüfusu da 2 milyon 600 bin. Bölge ve coğrafya olarak birbiriyle kesişen sektörler var. Öncelikle turizm açısından iyi kurgulanmış bir bölgedeyiz. Çok ortak özellikleri var. Gelenekleri, görenekleri, tarihsel müktesebatı, birikimi, doğal özelliklerini değerlendirdiğimiz zaman bölge gerçekten de bir bütünlük arz ediyor. Bunun da en önemli yansıdığı sektör, turizm sektörü. Biz buraya geldiğimiz zaman öncelikle bölgeyi bir analiz ettik. Bölgenin yapısını ve hangi sektörlerin öne çıktığını veya çıkabileceğini değerlendirdik. Lojistik, gıda, tarıma dayalı sanayi ön plana çıkan sektörlerdi. Ancak turizm çok da gündemde olan bir sektör değildi. Yaptığımız birçok toplantıda ‘Biz Türkiye’de önemli turizm merkezleriyle rekabet edemeyiz’ algısı vardı.
- ARAP PAZARI HAKKINDA RAPORLAR HAZIRLADIK
Evet Türkiye’nin geleneksel turizm yapısı bir Akdeniz çanağına, Ege havzasına, İstanbul’a dayanıyordu. İstanbul çok tarihi bir merkez ama kum yok, deniz yok, güneş yok. Bu unsurlara sıkışan bir turizm anlayışı. Dolayısıyla bizim sunabileceğimiz turizm alanında da bir şey olmadığı kanaati oluştu. Bizim bu anlamda rekabet edemeyeceğimiz anlayışı vardı. Arap pazarı gündeme gelince de Türkiye’de geleneksel olarak yerleşmiş yerler, destinasyonlar vardı. Bursa ve Yalova gibi. Biz ciddi bir analiz çalışması yaptık. Arap pazarı analizi yaptık. Eklentileri nedir. Dünyada nereleri ziyaret ederler. Gittiklerinde ne yaparlar, ne beklerler, ne tür aktivite yaparlar, bunları ne tatmin eder ve neye ne kadar harcama yaparlar? Bir rapor oluşturduk. Bu rapordan sonra aslında Araplar’a hitap eden bir yapıya sahip olduğumuzu gördüm. Müthiş doğal güzelliklerimiz var. İsviçre’de, Endonezya’da ve Kanada’da da var. Bunlar turizmle çok iyi işler yapan ülkeler. Bu güzellikler çok sayıda ülkede olduğu için rekabet edebileceğiniz ülke sayısı da çok. Doğal güzelliklerin yanında bizi ön plana çıkarabilecek bir olgu olarak muhafazakar yapımız ve Müslüman ülkesi olmamız önemliydi. ‘One munite’ olayı, ABD’de yaşanan patlamalar, 7 Ekim olayları, 11 Ekim olayları yaşanınca Müslüman ülke vatandaşlarına bakış açısı değişti. Tepkiler oluşmaya başladı. Arapların bu coğrafyalara turizm, seyahat ve ticaret için gittiklerinde çok da mutlu ve rahat olmadıklarını tespit ettik. Tepkiyle karşılandıklarını, hatta uçaktan indirildiklerini gördük. Bunu orada çok iyi analiz etmemiz ve gözlemlememiz gerekiyordu. İyi değerlendirmek gerekiyordu. Bu analizi 6 ayda bitirdik. Bütün destinasyonları da inceledik. İsviçre’yi, Endonezya’yı, Kanada’yı, Londra’yı inceledik. Hedef destinasyonlarını belirledik. Bölgemizin Araplara çok uygun olduğunu, artılarımız olduğunu gördük. Geleneksel yapımız, değerlerimiz, müthiş tarihi birikimimiz, Müslüman coğrafyada olmamız, bölgemizin daha muhafazakar bir kuşakta yer alması önemli artı bir olaydı. Biz bu arada iklim boyutunu da analiz ettik. En büyük takıntının şu olduğunu gördük. Yapılan çalışmalarda sıcak iklimde yaşayan ülkelerin vatandaşları, 20-30 yıl sonra oraların iklim olarak, küresel ısınmadan dolayı yaşanılmaz hale geleceğini öngörüyorlardı. Türkiye’nin ılıman kuşakta yer alması, iklim değişikliğinden çok az etkileniyor olması, yaşanabilirlik açısından en avantajlı bölgede olmasını da değerlendirdik. Temel stratejimiz olarak, birincisi bölgenin Arap turistlere hitap eden altyapısının, konaklama sektörünün hizmet sektörü haline gelmesini sağladık. Bunu da finansman ve mali imkanlarla desteklemeye başladık. İkincisi, yoğun bir tanıtım çalışması yaptık.
- ARAP TURİZM FİRMALARI ARTIK BİZİ TANITIYOR
Katıldığımız bir fuar etkinliği toplamda 70-80 bin lira. Tanıtımlar hâlâ devam ediyor mu? Bir aşama kaydedildi mi?
Artık biz kendi tanıtımımızı kendimiz yapmıyoruz. Cidde Fuarı’nda bir sürü standa baktım, artık Arap turizm firmaları bizi tanıtıyor. Biz bu işi onlara da mal etmişiz, sahiplendirmişiz. Bunu izlerken çok sevindim. Büyük bir keyif aldım. Tanıtımda niteliği artırmak gerekiyor. Özellikle sosyal medyada bunun yapılması lazım. Ve biraz daha nitelikli gruplara yönelmek gerekiyor. Kabul etmek gerekir ki Türkiye alt gelir gruplarına hitap ediyor. Ama Trabzon çok şükür gördüğüm kadarıyla orta gelir grubuna hitap ediyor. Ama biz üst kesime talibiz. Sektörün daha ağırlık veremediği ve giremediği alanlara girip tanıtım yapmak istiyoruz. Bunu sadece turizmde değil, bütün sektörlerde yapmak istiyoruz.
- MERHUM VALİMİZ KIZILCIK UNUTULMAZDIR
Yönetim kurulumuza teşekkür ediyorum. Bu stratejiyi ortaya koyduğumuzda yönetim kurulu büyük bir teveccüh ve kabul gösterdi. O dönem yönetim kurulunun başkanı eski valimiz merhum Recep Kızılcık’tı. Onun bakış açısı ve ufku çok etkili oldu. Tanıtım olarak en doğru adresin, en yoğun turist gönderen bir ülkeden başlanması gerektiğini uygun gördük. Bu da Suudi Arabistan’dı. Hem nüfusu en kalabalık olan ülke hem de en fazla harcama yapan ülke. Temel pazar olarak Türkiye’ye en çok turist gönderen bir ülke. İlk olarak Riyad’a gittik. Sayın Valimiz Recep Kızılcık önderliğinde TTSO Başkanımız Suat Hacısalihoğlu ve bir heyetle gittik. İlk tanıtımı orada yaptık. Müthiş bir teveccühle karşılaştık. Beklentimizin ve hayallerimizin üstünde geliştiğini gördük. 30 binle başlayan rakamlar bir sene içinde 90 bini aştı. 3 katı aşan bir rakamla başladık. Bu bizi ümitlendirdi, motivasyonumuzu artırdı ve cesaretlendirdi. Riyad’a gidişimiz, orada müthiş bir tanıtım yapmamız, acentelerle ve turizm sektörüyle bir araya gelmemiz, basınla bir araya gelmemiz çok harika bir sonuç ortaya koydu. Karşılıklı iletişimler başladı. Sadece tanıtımın yetersiz olacağını gördük. Basını, acenteleri, kraliyet ailesini buraya davet ettik, ağırladık. Değerlerimizi, güzelliklerimizi ve potansiyelimizi gösterdik. Bu ikili trafik artarak devam etti ve bugünlere geldik. Çok başarılı bir noktaya geldik. Ben bunu bir başarı hikayesi olarak değerlendiriyorum.
- SON 5 YILDA BÜTÜN KÖRFEZ ÜLKELERİNE GİTTİK
22 defa bölgeye gitmişiz. Bu sadece benim için. Uzmanlarımızı katmadan. Bunların hepsi tanıtım amaçlı. Fuar katılımı, orada yapılan toplantılar, çalıştaylar. Özellikle sıcak havalarda en çok kaldıkları yerler olan AVM’lerde tanıtımlar yaptık. Müthiş bir ilgi gördük. TV ve sosyal medya üzerinden yaptığımız tanıtımlar, özellikle AVM’ler üzerinden yaptığımız tanıtım, etkili aktörlerle kurduğumuz iletişim çok etkili oldu. Mekke, Cidde ve Riyad Ticaret Odası ile kurduğumuz ağlar, işbirlikleri, THY, büyükelçiliklerimiz, turizm ateşeliklerimizle çok ciddi bir çalışma yaptık. Son 5 yılda hemen hemen bütün körfez ülkelerine gittik.
- TURİSTTEN ENDİŞE EDİLMEZ
- İRAN VE JAPONYA İÇİN DE ÇALIŞIYORUZ
- TRABZONSPOR’U DA ARTIK TURİZME DAHİL ETMEK İSTİYORUZ
- CUMHURBAŞKANI’MIZIN TALİMATI VAR
- İSLAM KÜLTÜRÜ VE GENÇLİK KAMPLARI
- HELAL TURİZM ÇOK ÖNEMLİ
Editör: Haber Merkezi