SONNOKTA RÖPORTAJ: 31 Mart 2019 yerel seçimler öncesinde Trabzon’da ilçe belediye başkanlarını dinlemeye devam ediyoruz. Bu kez yolumuz, tarihi Sümela Manastırı ve irili ufaklı manastırlarıyla dünyada ün yapmış ve turizm cazibesi yönünden şehrimizin en önemli ilçelerinden biri olan Maçka’ya düştü. Maçka Belediye Başkanı Koray Koçhan ile ilk dönemki görev süresinde yaptıklarını ve yapamadıklarını konuştuk.

Yeni dönemde de yola devam edeceğinin sinyallerini veren Başkan Koçhan, “Biz genel merkezimizin verdiği talimatlar doğrultusunda çalışmalarımıza devam ediyoruz. Bizim her zaman 'İşimiz hizmet, gücümüz millet' oldu. Millete ve Maçka'mıza hizmet sevdalısı olarak görevimizin başındayız” dedi.

Maçka Belediye Başkanı Koray Koçhan, ilçede yaptığı icraatları ve ilçenin eksikliklerini Haber Müdürümüz Hüseyin Terzi’ye anlattı

İşte Başkan Koçhan’ın açıklamaları:
TURİZM TÜM MAÇKA’YA YAYILACAK

Sümela Manastarı ve Vazelon Manastırı’nın restorasyonu başlayacak. Kuştul Manastırının ön tahsisi 2 yıllığına belediyemize yapıldı. İnşallah manastırlarımızı geliştirerek, Maçka’mızın turizmini tarih turizmine de kazandıracağız. Vazelon Manastırı ile Hamsiköy Vadisi’ne, Kuştul Manastırı ile de Esiroğlu ve Galyan Vadisi’ne yayacağız. Zaten Atasu Barajı’nın etrafına güzel bir göl manzaralı tesis talebimiz var. Meradan dönüştüreceğimiz bir yer var. Onun da takibini yapıyoruz. Turizmi Maçka’nın her bölgesine yayacağız. 203 tane yaylası olan bu anlamda yayla turizmi için Trabzon’un en büyük değeri. Trabzon’un ilçeleri arasında tarihsel anlamda da baktığımızda Onbinlerin dönüş yol olarak adlandırılan tarihin en eski savaşların ve yürüyüş yolu Maçka’dan geçti. Hem tarihsel anlamda, hem doğa güzelliği anlamında hem de turizm anlamında Trabzon’un neredeyse tüm turizmini içinde barındıran bir ilçe.

EN UZUNU ZİGANA TÜNELİ
Maçka’da yol çalışmaları iki etap devam etmekte. Bir tanesi Değirmendere-Maçka, diğeri Maçka-Karaava üçüncü kısmı da Zigana Tüneli. Bu üç aşamada Değirmendere-Maçka arası neredeyse bitti sayılır. Bir tek Maçka Merkezdeki tünel kaldı. O tünel de bu yıl içinde asfaltlanıp açılacak. Girişte bir kavşak inşaatı var. İkinci etap belki de Türkiye’nin en zor yollarından bir tanesi. Çok kısa bir yol. 30 kilometrelik bir yol ama birçok tünel var. Biz Türkiye’nin en uzun tünelini 14 bin 500 metre uzunluğunda ki Zigana Tüneli olarak söylüyoruz. Ama o tünele gelene kadar 4 tane daha uzun tünel var. Karaava’ya kadar 2 tane tünel açıldı. Büyük kavşaklar var. Kamulaştırması hızla devam ediyor.

2019’UN SONUNA KADAR BİTEBİLİR
Ben geçen Zigana Tüneli’ni gezdim. Türkiye’nin en büyük karayolu tüneli olacak. Mevcut tünelden yaklaşık 400 metre daha dikine alt kottan geçeceksiniz. 14 bin 500 metre sonra Torul’dan çıkacaksınız. Bu şu demek. Kamyonla kışın geçtiğiniz zaman kışın en az bir saat kazanacaksınız. Trabzon’un Erzurum-Gümüşhane-Bayburt, Doğu’ya açılan kapısında ki mesafede en az 1 saat kazanılacak. Bu da günübirlik turizm ve Doğu’ya açılacak kapı hızlanacak. Bunda hem Hamsiköy hem eski yol güzergahında ki bu vadi ve Maçka, özellikle Esiroğlu bölgesi de olmak üzere Değirmendere Vadisi’nin hızlı bir şekilde gelişecektir. Tünel çalışmasını gittik gördük. Zigana tarafından 3 bin 500 metre, Maçka tarafından bin 500 metre çift tüpler bu şekilde delindi. Çok muammalı çok hızlı bir şekilde çalışma var. Müteahhit firmanın taahhüt ettiği gibi 2019 yılı sonuna kadar biteceği kanaatindeyiz. Çok güzel bir yol. Trabzon’un Doğu’ya açılan kapısı olacak.

ZİYARETÇİ AKINI OLACAK
Maçka’ya 5 aylık mevsimde 750 bin turist geliyor. Bunun yanında 200 bin yerli turistle Maçka halkı geliyor. Sayı bir milyonu geçiyor. Arap turistleri de saydığımızda 1.2 milyon insan Maçka’ya geliyor. Turistler genellikle Maçka Merkezden ziyade Sümela ve Maçka’nın diğer turizm merkezlerine gidiyor. Turistleri Maçka Merkez’de tutacak seyir terası projemiz vardı. Hastanenin yanında bir park ile dere kenarına bir rekreasyon alanı oluşturduk. Bunların yetmeyeceğine karar verdik. Eski düğün salonumuzun altına Orman Bakanlığımızdan 46 dönümlük ‘C’ tipi mesire alanı aldık. Bunu tamamlayalım dedik. Maçka 3 vadi arasıdır. 3 vadiyi görebilecek tepede belediyenin mülkiyeti vardır. Günü birlik tesis alanları ve kamelyalar koyduk.

AYNI ANDA 400 KİŞİYE HİZMET
Etrafına 250 metrekarelik bir seyir terası yaptık. Orada bir bayrak direği ile bu proje başladı. 30 metrelik bir bayrak direği yaparak bayrağımızı göndere çektik. O günde 15 Temmuz’du. Cuma namazımızı kılarak bayrağımızı göndere çektik. Malum Türkiye’de ki hain darbe girişiminin olduğu gün.  Biz de o tepenin adını 15 Temmuz Demokrasi ve Şehitleri Tepesi adını verdik. Herkesin de gelip görmesi için projeyi büyüttük. Büyük bir proje. Konaklamasının olduğu 4 katlı bir bina. En üstünde seyri sağlayacak 4 tarafı açık bir restoran altında cafesi ile aynı anda 400 kişinin hizmet alacağı bir yer yaptık. Mesire alanı ile park projemizle Maçka’ya gelen turistlerin Maçka’da daha çok zaman geçirmesini istiyoruz.

TURİSTLER MAÇKA’DA KALACAK
Eski Nato tesislerinin yeri var. 46 dönüm. Orada çok güzel bir eğlence alanı. Paintboll, macera alanı, küçük bir yüzme havuzu, korku tüneli olacak. Maçka’ya gelen turist, doğayı görecek, tarihi görecek, eğlenmeden Maçka’dan gitmeyecek. Yerin altında restoranlar olacak. Yer altında konaklamanın olacağı müthiş bir alan var. O alanın planlamasını yapıyoruz. Projemizi sunup 2019 yılında inşallah yapımına başlayacağız. Maçka Merkezde tüm potansiyelle beraber bir turizm merkezi haline gelecek. Turistler en az 3 gün Maçka’da konaklayacak.

EN GÜÇLÜ MAKİNE PARKINA SAHİBİZ
Vaat ettiğimiz 75 projenin 40’a yakınını tamamladık. Geri kalanlara da başladık bitmek üzere. Bunun haricinde de vaat etmediğimiz projeler var. Güçlü bir makine parkı vaat ettik. Maçka Belediyesi’nin durumu ortadaydı. Eski ilçe başkanlığından gelen tecrübem vardı. Köylerimiz büyüyordu. 3 bin 600 tane köy ağı olan 203 tane yaylası olan 75 tane köyü olan bir ilçede hizmete taliptik. Bizim bir makine parkı kurmamız lazımdı. Trabzon’da ki hemen hemen en güçlü makine parkını kurduk. Hepsini sıfırdan yaptık. Bir greyderden 3 greydere, iki tane hurda kamyondan 12 tane kamyon, sıfır eskavatörden, 2 tane eskavatöre çıktık. Bir parke tesisi kurduk. Alt yapı anlamına belediyecilik hizmetlerini artırdık. Bizim bir tamirhanemiz vardı. İçinde bir tane vida tornavida yağ tenekesi yokken şu anda büyük bir parke tesisi var. Büyük bir şantiye kurduk. Yeterli mi değil.

SORUN ÇÖZME MAKAMIYIZ
Trabzon’un 5’te 1’i Maçka toprakları. İlk aldığımız yerle kıyasladığımız da 6 kat büyümüş bir makine parkı yaptık. Tamamen tüccar mantığı ile işimize konsantre olarak bu çalışmaları yaptık. Bakanımız Sayın Süleyman Soylu’ya, Milletvekillerimize, Büyükşehir Belediye Başkanımız Dr. Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu’na, Ortahisar Belediye Başkanımız Ahmet Metin Genç’e katkıları ve hizmetleri için çok teşekkür ediyorum. Teşkilattan gelen bir belediye başkanı olarak güzel işler yaptık. Maçka siyasetten güçlü bir konumda. Yardım alabilecek durumdan yardım yapabilen belediyeye geldik. İHH aracılığı ile Sudan’da bir su kuyusu yaptık.  Biz sorun çözme makamıyız. Şikayet edemeyiz. Trabzon Pelitli’den taşınan polis okulunu ilçemize kazandırdık.

ÇOCUKLARA YATIRIM
En büyük yatırım çocuklara yapılan yatırım. Mahallelerimizde çocuk parkı yaptık. Maçka merkezde Ayasofya’daki Oyuncakistandan daha büyük bir oyuncakland yaptık ve yaş gruplarına göre ayırdık. Beni en çok mutlu eden Maçka dere kenarındaki ışıklandırmayla çocuk parkı. Trabzon’da yaşayan hemşehrilerimiz hafta sonu çocuğunu Maçka Parkına getiriyor. İnsanların hayatına dokunuyor. O park sayesinde çocuklar bisiklete biniyor. Çocuk parkı, polis okulu ve bayrak tepe Koray Koçhan olarak beni çok mutlu etmiştir.

BİLİNÇSİZ VE BİLGİSİZCE…
Sümela Manastırı’nın restorasyonu çok uzadı. Çok fazla tartışıldı. Buradaki çalışmalarda son durum ne?

Sümela Manastırı’nı speküle edenler tamamen orada ne yapıldığını bilmeyen insanlar. Bilinçsiz, iş olsun basit siyaset olsun ve illa iktidarı kötülemek için bilgisizce yapılan söylemler. Sümela Manastırı’nda yoğun bir şekilde taş düşme tehlikesi var. Manastır yaklaşık 3 yıldır kapalıdır. Eğer biz orayı 3 yıldır kapalı tutmasaydık, önlem almasaydık, orada bir sürü turist hayatını kaybedebilirdi. Bu da dünya çapında çok kötü bir reklam olurdu. Şuan orada taş düşmenin ilk iki etabı bitirildi. Üçüncü etabını ihale ediyorlar. Restorasyon çok hızlı bir şekilde devam ediyor.

BİRAZ ZAMAN VE SABIR
Eskiden Sümela’yı ziyaret eden bir insan sadece kaya kilisesini ziyaret ediyordu ama şimdi ise Sümela’nın aşağıdaki alanlarını, odalarını ve insanların orada yaşadıkları alanlarını gezebilecekler. Kaldı ki çatısında eski bir kilise daha bulundu. Bu destinasyonu da oraya ekleyebilirsek Sümela gezilebilecek çok önemli bir yer haline gelecek. Devlet buraya yaklaşık 50 milyon TL para harcayacak. Yani büyük bir yatırım yapıyor. Bu yüzden birazcık zaman ve sabır gerekiyor. İnşallah önümüzdeki yıl turizm sezonunda belli bir kısmı turist ziyaretine açmaya başlayacağız. Turizm Bakanımızın en görüsü bu yönde.

MAÇKA’NIN KENDİSİ DEFİNE
Sümela’da ‘define aranıyor’ iddiaları var. Bu iddialar doğru mu?

Çok net söylemek istiyorum. Maçka’da define iddiaları bitmez. Herkes ve her kurumla ilgili bu iddialar bitmez. Maçka’da define arayan kimse yok. Zaten Maçka’nın kendisi bir definedir. Sümela Manastırı bir hazine. Bizim bir de şelale projelerimiz var. Bu şelalerin hepsi gizli hazine. Onlar turizme açacağız. Üç tane şelale belirledik. Bunları da hızlı bir şekilde turizme açacağız.

TELEFERİKTE BİRAZ GEÇ KALDIK
Teleferik çalışmaları ne zaman başlayacak?

Teleferik üç yıl önce başlayan bir hikaye diyelim. Maçka için çok önemli bir proje. İki duraklı olmak üzere bir proje hazırlanıyor. Teleferik Sümela Manastırı’nın dibine girmiyor aksine karşısından gidiyor. Milli Parkı’nda üstünden geçecek. Teleferik çok önemli bir proje. Yap-işlet-devret modeli ile 29 yıllığına kiralanacak. Bütün yatırımcıların ilgisini çekebilecek bir proje. Biraz geç kaldık. Ama teleferik projemiz ile ilgili Büyükşehir Belediyemizin yaptığı açıklamaya göre sona gelindi. Yakında inşallah müjdeli haberi alınacaktır. Yatırım maliyeti oldukça yüksek ama rantabıl bir proje. Çünkü bir milyon üzerinde turist Sümela’yı ziyaret ediyor. İnşallah yıllık 30 milyon TL’lik ciro elde edilecek.

MAÇKA AÇIK HAVA MÜZESİ OLMALI
Görev süreniz boyunca yapamadığınız projeler var mı?

Maçka’nın turizm açısından bir an önce açık hava müzesine dönüşmesi gerekir. İlçemizde irili ufaklı çok güzel manastırlar var. Yaylalar, tarihi camilerimiz var. Bunların bir an önce turizme kazandırılması gerekir. Bağlantı yollarının yapılması lazım. Ancak çok fazla seçim olduğundan dolayı bu işlere bir türlü konsantre olamadık. Kiliseden camiye dönüştürülmüş bir cami var. Çok güzel bir kapısı var. Burayı da restore edeceğiz. Orman içinde kaybolmuş bir kilise var. Burayı da turizme kazandıracağız. Dağ turizmi ve doğa sporları da son zamanlarda turizmde önem kazanıyor. Bunların hepsi Maçka’da mevcut. Bu anlamda geri kaldığımız kesin ama bunlar tek başına belediyenin yapacağı iş değil. Bakanlık ve hükümet destekli yapılması lazım.

5 KATLI OTOPARK YAPIYORUZ
Otopark sorunumuz da var. Ama bunu da çözüyoruz. Üç tane otopark sözümüz vardı. İlkini gerçekleştiriyoruz. Temelini atıyoruz. 5 katlı bir otopark yapıyoruz. Aynı zamanda kapalı bir pazar yerimiz olacak. Daha yüksek standartlarda insanlar alışverişini yapabilecek. Maçka’nın girişine büyük bir Osmanlı Camii projemiz vardı; Büyükşehir Belediyemizin desteği ile onu imar planına işledik. İnşallah önümüzdeki yıllarda kamulaştırmasını yaparak bu projeye de başlarız. Bu caminin altında ticaret merkezleri ve altında otopark olacak.

BAKANIMIZ SOYLU’NUN SÖZÜ VARDI
Meslek Yüksek Okulunuz var. Dört yıllık fakülte için bir çalışmanız var mı?

Sayın Bakanımız Süleyman Soylu’nun dört yıllık bir fakülte için bir sözü vardı. Gençlik Merkezimizin devrini belediyemize sağlamış durumdayız. Orada çok güzel bir kompleks yapacağız. Arada bir ilköğretim okulumuz kalıyor. Hedefimiz orada bir okullar bölgesi yapmak. Burasını üniversite kampüsü haline getirmeyi düşünüyoruz. Ondan sonra Maçka’ya bir fakülte kazandırılacağına eminim. Trabzon Üniversitesi kurulma aşamasında. O da tam anlamıyla kurulduktan sonra yayılma politikası olacaktır. En uygun yerlerden biri de Maçka’dır.

MAÇKALILARA HİZMET İÇİN VAR GÜCÜMÜZLE ÇALIŞACAĞIZ
Partiniz aday göstermesi halinde göreve devam edeceksiniz? Son olarak vatandaşlara mesajınız neler?

Daha önce bize güvendikleri gibi tekrar güvensinler. Biz gecemizi gündüzümüze katarak ilk dönemimizde Maçkalılara yönelik projeler gerçekleştirdik. İlçemizi daha yaşanabilir hale getirebilmek için tüm gücümüzle çalıştık. Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’dan belediyeciliği öğrenen bir belediye başkanları var. Onun yolundan giderek Maçkalılara hizmet etmek için tüm gücümüzle çalışacağız. Bize güvensinler. Görüldüğü gibi yaptıklarımız da yapacaklarımızın teminatıdır. Biz onların güvenlerini boşa çıkarmamak için tüm gücümüzle çalışıyoruz.