Trabzon Mimarlar Odası ve Şehir Plancıları Odası, Trabzon Büyükşehir Belediyesi tarafından geçen ay kabul edilen 1/5000 Ölçekli Nazım İmar Planı ile ilgili basın açıklaması düzenledi.

Toplantıda Mimarlar Odası Trabzon Şubesi Başkanı Gürol Ustaömeroğlu, Şehir Plancıları Trabzon Şube Başkanı Ercan Şen, Mimarlar Odası Trabzon Şubesi üyeleri İnci Güngör, Muhammet Uzunali, Saffet Üleci, Erkan Dereli, Alaattin Genç ve Ali Özesen hazır bulundu.

OVİT DAĞI MUAMELESİ GÖRÜYOR 
Toplantıda ilk olarak konuşan Mimarlar Odası Başkanı Ustaömeroğlu, “Karayolları ne yazık ki Trabzon’da kent merkezine şehirlerarasında gösterdiği özeni gösteriyor. 4 bin yıllık bir kent günümüzde Ovit Dağı muamelesi görüyor. Trabzon, tüneller, viyadükler şehri oldu. Her tünel beraberinde sıkıntılar getirmekte. Dev bulvarlar yapıyoruz diye, ulaşımın sıkıntılarını ortadan kaldıracağız diye önümüze gelen plan, çok geçmeden 1 sene sonra işin içinden çıkılmaz hale geliyor. O arada atı alan Üsküdar’ı geçmiş oluyor” ifadelerini kullandı.

BUGÜNDEN GÖRÜLMEKTE
Ardından Mimarlar Odası tarafından hazırlanan raporun 2 sayfasını okuyan Ustaömeroğlu, “Planın en etkili algılanan yönü tünel yapımını destekleyen ulaşım modelidir. Oysa denize dik yüksek eğimli vadilerden oluşan kentimizde, araç ulaşımının vadilere paralel yollarla sahile doğru dikey olarak akması gerekirken; denize paralel, tüm vadileri dik kesen ortalama 30-40 m genişliğinde araç yolları şeklinde planlanmış olması önemli bir teknik hatadır. Halen inşa edilmekte olan Kanuni Bulvarı üzerinde 8 adet tünelin olduğu bilinmekte ve kent içi ara trafiğine hizmet etmek üzere planlandığı halde, bu amaca hizmet etmeyeceği bugünden görülmektedir” dedi.

2 SARI ÖKÜZÜ KURBAN VERDİK 
Ustaömeroğlu, sözlerine şu şekilde devam etti: “Bu kent 2 sarı öküz kurban verdi.  Birinci sarı öküzü Tanjant yolunun meydan viyadüğünde verdik. Karayolları artık bu kentte gerçek anlamda at koşturmaya başladı. Karayolları, Trabzon’a, Kent Merkezine 4 bin yıllık bir hassasiyeti göstermiyor. Bunun en bariz göstergelerinden bir tanesi de Akçaabat Orta Mahalle. Akçaabat Orta Mahalle sit bölgesi, orada eviniz olsa bir tane çivi çakamazsınız.

Ama karayolları dev bulvara geçirdi. Bunu bir Ankara Beypazarı, Zonguldak Safranbolu’da yapamazsınız. Ben burada hassasiyeti halkımızda görmek isteyerek dile getirmek istiyorum. Bir Ordu, Ünye halkının yaptığını bizim halkımız yapamadı. Bugün batıya seyahate çıktığınızda Ünye Sahilini bozmadan güneyden geçerek gidiyorsunuz. Biz ısrarla dememize rağmen bu şehirde Güney Çevre Yolu ve Raylı Sistem gerçekleştirilmiyor. Hala motorlu taşıtlarda ısrar ediliyor.”  

MERKEZİ İDARE KARARLARI
Şehir Plancıları Odası Başkanı Ercan Şen ise, “Biz 1 yıl önce Ortahisar Belediyesi’ne ait bu planlar üzerinden itirazlar başlattık. Değerlendirme raporlarımız oldu. Bunları idareye sunduk. Sonuç hukuka gitti. Ve iptal oldu. Bugün hazırlandı, onandı ve mülkiyet sahiplerine, kentlilere sunuldu. Baktığınızda birçok şey değişmedi ama eski planla şu anda var olan plan arasında en büyük karar ulaşım kararları. Ciddi ulaşım kararları geldiğini görüyorsunuz. Özellikle kent merkezinde 2 tünel ciddi ulaşım kararları. Biz o Ulaşım Ana Planında alınacak kararların şu anda plana yansıdığını görüyoruz. Bu tünel geçişleri ve benzeri kararlar ulaşım ana planında verilmesi gereken kararlar. Ama görüyoruz ki 2 tane tünel, birine Kemerkaya Tüneli diyorlar, ben diğerine Delikli Taş Tüneli diyorum. Terminal yeri ve yer seçimleri Ulaşım Ana Planı dışında verilen kararlar. Bunlar baktığınızda daha çok yerel idareden ziyade, merkezi idarenin yatırım kararları” dedi.

KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANLARI YER ALMIYOR
Trabzon Şehir Plancıları Odasının hazırladığı bir diğer raporda ise planla ilgili 5 ayrı husus ve değerlendirmelere yer verildi. İlk değerlendirme, Plan Nüfusu ve Donatı Alanları olarak yapılırken ikinci değerlendirme ise Kentsel Dönüşüm Alanları, Korunacak Alanlar ve Afete Duyarlı Alanlar olarak yapıldı. Bu değerlendirme başlığının altında, “Ortahisar İlçesi Panlı alanların bütününde yer alan sit alanları, korunan alanlar ve dönüşüm alanları; ağırlık olarak 2. Etap nazım imar planı sınırları içinde kalmaktadır. Ortahisar Mahallesi Kentsel Sit Alanları, Çarşı Mahallesi kentsel sit alanları, Boztepe Doğal Sit alanları, Soğuksu Mahallesi doğal sit alanları, Tabakhane Kentsel Dönüşüm alanları, Çömlekçi Kentsel Dönüşüm alanları, Pazarkapı Kentsel Dönüşüm alanları ve bir çok tescilli yapı, bina, anıt, eser bu plan sınırları içinde bulunmamaktadır” ifadeleri kullanıldı.

Editör: Haber Merkezi