SONNOKTA BAHATTİN BAŞTÜRK - Trabzon’un Maçka İlçe Belediye Başkanı Koray Koçhan, Bahadır Medya Grup Başkanı Hasan Bahadır’a konuştu. İlçede AK Parti’de 3 dönem ilçe başkanlığı yapan Koçhan, teşkilatçılıktan geldiği için ilçe başkanı Sedat Kongur ile uyum içerisinde ilçede hizmetlerine devam ediyor. ‘Benim için asıl hedef hizmet ve halkımın mutluluğu’ diyen Koçhan, ilçeye gelen turist sayısını artırmak için çalışmalarını sürdürüyor.

İşte Başkan Koçhan’ın o açıklamaları:
ZİGANA’YA İLGİ VAR
Maçka’da bir çok turizm merkezi var. Şu anda da turizmin merkezlerinden bir tanesi olan Zigana Dağı’ndayız. Hamsiköy ve çevresi ile Zigana Dağı, bir turizm merkezi. Şu anda kış mevsimindeyiz. Kayak merkezlerinin olmadığından dolayı aşırı bir yoğunluk yok. Ama buna rağmen, hala kısmen Arap turistlerin bile gelip konakladığını görmekteyiz. Özellikle sırf etin tadına varmak için vatandaşlarımız yoğun şekilde Zigana Dağı’na geliyor.

KALİTE HER GÜN ARTIYOR
Kar yağdığı zaman buraya ilgide çok artıyor. Trabzon Merkezden olsun diğer ilçelerden olsun, Gümüşhane, Bayburt’tan olsun hem fotoğraf çekilme hem de bu bölgeye yemek yemek için geliyorlar. Tesislerimiz bu anlamda yeterlidir. Kısmen eksiğimiz var. Bu bölgede tesis kalitemizi her geçen gün artırıyoruz. Kaymakamımız, belediye başkanlarımız, muhtarlarımız ve esnaflarımızla toplantımızı yaptık. Yaz sezonunda hazırlıklarımızı ve AKSA, taş ocağı, çevresel sorunlarımızı ve eksikliklerimizi istişare yaptık. Bu bölgede menü, fiyat, kılık kıyafet için fikir alışverişinde bulunduk. Belediye olarak sürekli denetimlerimizi yapacağız.

HAMSİKÖY SÜTLACININ PATENTİ ALINDI
Hamsiköy sütlacımızı geçen hafta tescil ettik. Dünyada patentini aldık. Artık kimse kafasına göre ‘Hamsiköy Sütlacı’ yazamayacak. Bu bölgeden alınan sütle yapılış tekniğine uygun şekilde yapılan sütlaçlar ‘Hamsiköy Sütlacı’ olacak. Belediye, kaymakamlık, ilçe tarım olarak sıkı şekilde denetleyeceğiz. Zigana Dağının doğal güzelliğini ve Hamsiköy bölgesinin doğal güzelliğinin yanında Gastronomi Turizmini de önemsiyoruz.

KAYAK MERKEZLERİ YAPILIYOR
Gümüşhane il sınırlarında olan Zigana Dağı’nda kayak merkezleriyle beraber bu bölgede kışın da bir aktivasyon olması kanaatindeyiz. Orada ki tesislerin biraz daha gelişmesi gerekiyor. Maçka’da kayak kış turizmi anlamında Doğu Karadeniz Bölgesi’nin en büyük tesisi olan Çakırgöl Kayak Merkezi yapılacak. Meryemana vadisinden yukarı gidilen bir yol. Şu anda Karayolları Yol ağına alınmış. Yapım çalışmaları devam ediyor. İnşallah 2018 yılı sonu itibari ile o yol da bittikten sonra o bölge turizm alanı olacaktır. İnşallah bölgemizde bir kış turizmi de olacak.

ÇOK YÖNLÜ TURİZM ETKİNLİKLERİ
Maçka ilçemizde Nisan ayının başından Kasım ayının sonuna kadar yoğun bir hızlı bir turizm sezonu var. Buna 3 ay kış turizmini de eklediğimizde 9 ay yoğun bir turizm bölgesi olacak. 3 ayda dinlenme zamanı olacak. DOKA’ya sunacağımız dağ bisikleti projemiz var. Patika yollarla bir girişimimiz var. Dağ bisikleti ve yürüyüş yolunun yapılacağı güzel bir parkur olacak. Her şeyden önemlisi fotoğrafçılar için çok güzel Sümela Fotoğraflarının çekileceği bir alan olacak.

MÜTHİŞ BİR TARİH VAR
Sümela Manastarı ve Vazelon Manastırı’nın restorasyonu başlayacak. Kuştul Manastırının ön tahsisi 2 yıllığına belediyemize yapıldı. İnşallah manastırlarımızı geliştirerek, Maçka’mızın turizmini tarih turizmine de kazandıracağız. Vazelon Manastırı ile Hamsiköy Vadisi’ne, Kuştul Manastırı ile de Esiroğlu ve Galyan Vadisi’ne yayacağız. Zaten Atasu Barajı’nın etrafına güzel bir göl manzaralı tesis talebimiz var. Meradan dönüştüreceğimiz bir yer var. Onun da takibini yapıyoruz. Turizmi Maçka’nın her bölgesine yayacağız. 203 tane yaylası olan bu anlamda yayla turizmi için Trabzon’un en büyük değeri. Trabzon’un ilçeleri arasında tarihsel anlamda da baktığımızda Onbinlerin dönüş yol olarak adlandırılan tarihin en eski savaşların ve yürüyüş yolu Maçka’dan geçti. Hem tarihsel anlamda, hem doğa güzelliği anlamında hem de turizm anlamında Trabzon’un neredeyse tüm turizmini içinde barındıran bir ilçe.

ETAP ETAP ÇALIŞILIYOR
Maçka’da yol çalışmaları iki etap devam etmekte. Bir tanesi Değirmendere-Maçka, diğeri Maçka-Karaava üçüncü kısmı da Zigana Tüneli. Bu üç aşamada Değirmendere-Maçka arası neredeyse biti sayılır. Bir tek Maçka Merkezdeki tünel kaldı. O tünel de bu yıl içinde asfaltlanıp açılacak. Girişte bir kavşak inşaatı var. 2018 yılı içinde ilk etap bitmiş olacak. İkinci etap belki de Türkiye’nin en zor yollarından bir tanesi. Çok kısa bir yol. 30 kilometrelik bir yol ama bir çok tünel var. Biz Türkiye’nin en uzun tünelini 14 bin 500 metre uzunluğunda ki Zigana Tüneli olarak söylüyoruz. Ama o tünele gelene kadar 4 tane daha uzun tünel var. Müteahhit firmanın taahhüt ettiği gibi 2019 yılı sonuna kadar biteceği kanaatindeyiz. Çok güzel bir yol. Trabzon’un Doğu’ya açılan kapısı olacak.

SÜMELA TERASTAN İZLENECEK
Seyir terasımız bitmek üzere. Turizm İl Müdürlüğümüzün projesiydi. Sağ olsunlar ihalesini yaptılar. 3 tane teras var. Bir tanesi henüz başlamadı. Kış mevsimi olmasına rağmen müteahhittin 2 terası söz verdiği gibi bu ay içinde yetiştirecek. 2 teras kuruldu son aşamaya gelindi. Herkes Sümela Manastırı’nı restorasyonda kapalı sanıyor ama asıl sorun taş düşmesi. Taş düşmesi ve restorasyon 50 milyonluk bir proje. Bu da şu demek, Maçka Belediyesi’nin bir seçim sürecinde harcayacağı parayı hükümetimiz tek başına Sümela Manastırına harcıyor. Şu anda taş düşmesinin ikinci etabı devam ediyor. İnşallah bu senenin ortalarına doğru merdivenleri çıkarak Sümela’nın içine girilebilecek şekle gelecek. Restorasyon hızlı bir şekilde devam ediyor. Şu an yapılan proje Sümela Manastırı’nın gelecek yüz yılını kurtaracak bir proje.

AYAVARVARA AÇILDI
Turistler hem Sümela Manastırı’nı görsünler hem de etrafını geliştirelim diye Ayavarvara Kilisesini aslına uygun bir şekilde restore ederek turizme açtık. Orada aslında çok da önemli bir iş yaptık. Sümela Manastırı’na gelen herkes görüp geziyordu, tarihi ile ilgili çok bilgileri yoktu. Orada 6 dilde bir sinevizyon gösterisi var. Maçka’da yaşayan insanlarımızın çoğu bile tarihini bilmiyordu. Artık tarihi sinevizyon ile izleyeceğiz. Sümela’nın özellikle Osmanlı’nın Gayrimüslimlere nasıl din özgürlüğü verdiği, Yavuz Sultan Selim döneminde yapılan yardımların din özgürlüğü ile yapıldı. Atamız Osmanlı ile ne kadar gurur duysak azdır. Gerçekten çok büyük bir medeniyetin torunlarıyız.

SÜMELA TURİST SAYISINI ETKİLEMEDİ
Sümela Manastırının kapanması ‘Maçka’ya bir turist kaybettirdi mi?’ diyebilirler. Belki o vadide biraz turist kaybımız oldu. Ama Arap turistlerin yoğun bir şekilde Maçka’ya gelişiyle totalde Maçka’da her hangi bir turist kaybı yok. Özellikle Maçka Vadisinin Limni Gölü’nin Zigana Dağında olması ayrıca Karaca Mağarası, Hamsiköy, Zigana Dağı, Ayavarvara Kilisesi oradaki sunum, karşıdaki teraslar bu turizm potansiyelini tolore etti. Kurban bayramında 20 bin kişi Sümela Manastırı’nı ziyaret etti. Hatta Maçka merkeze kadar araç kuyrukları oluştu. Öyle bir yoğunlukta geçti. 9 günlük bayram tatilinde yoğun turist geldi. Özellikle hükümetimiz ve Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın 15 Ağustos’ta Sümela Manastırı’nı Bartelamus başkanlığında Ortodoks alemine ayin izni vermesi burayı aynı zamanda da bir dini merkez haline getirdi. Bu da dünyada ki tanınırlığını artırdı.

TURİSTLER MAÇKA’YA AKIN EDECEK
Şehir içindeki Bayraktepe Projesi Belediyemizin kısıtlı alan projesi. Maçka’ya 5 aylık mevsimde 750 bin turist geliyor. Bunun yanında 200 bin yerli turistle Maçka halkı geliyor. Sayı bir milyonu geçiyor. Arap turistleri de saydığımızda 1.2 milyon insan Maçka’ya geliyor. Turistleri Maçka Merkez’de tutacak seyir terası projemiz vardı. Hastanenin yanında bir park ile dere kenarına bir rekreasyon alanı oluşturduk. Bunların yetmeyeceğine karar verdik. Eski düğün salonumuzun altına Orman Bakanlığımızdan 46 dönümlük ‘C’ tipi mesire alanı aldık. Günü birlik tesis alanları ve kamelyalar koyduk. Etrafına 250 metrekarelik bir seyir terası yaptık. Orada bir bayrak direği ile bu proje başladı. 30 metrelik bir bayrak direği yaparak bayrağımızı göndere çektik. Herkesin de gelip görmesi için projeyi büyüttük. Büyük bir proje. Konaklamasının olduğu 4 katlı bir bina. En üstünde seyri sağlayacak 4 tarafı açık bir restoran altında cafesi ile aynı anda 400 kişinin hizmet alacağı bir yer yaptık.

NATO TESİSLERİNE MUHTEŞEM PROJE
Eski NATO tesislerinin yeri var. 46 dönüm. Orada çok güzel bir eğlence alanı. Paintboll, macera alanı, küçük bir yüzme havuzu, korku tüneli olacak. Maçka’ya gelen turist, doğayı görecek, tarihi görecek, eğlenmeden Maçka’dan gitmeyecek. Yerin altında restoranlar olacak. Yer altında konaklamanın olacağı müthiş bir alan var. O alanın planlamasını yapıyoruz. Projemizi sunup 2019 yılında inşallah yapımına başlayacağız. Maçka Merkezde tüm potansiyelle beraber bir turizm merkezi haline gelecek. Turistler en az 3 gün Maçka’da konaklayacak.

KONAKLAMA SORUNUMUZ YOK
Maçka’da konaklama arasında hiçbir sorun yok. Trabzon’da yatak kapasitesi kapsamında 4. Olabilecek bir ilçe yok. Biz Ortahisar ve Yomra’dan sonra konaklamada üçüncü sıradayız. Tek katlı ve 2 katlı konaklama tesisleri artıyor. Esiroğlu bölgesinde oteller yapıldı. Doğaya uygun projeler yapılıyor. Esiroğlu’ndan Zigana Vadisine konaklama tesisleri çok var. Mülkiyeti Maçka Belediyesi’nde olan eski hastaneyi otel yapılmak üzere ihale ederek 29 yıllığına bir firmaya verdik. Bu beni mutlu ediyor. Tek problem sezonun kısıtlı olması. Kayak turizmi ile bu sorun da çözülecek.

MAÇKA’DA BİR TABUYU YIKTIK
Maçka tarihinde ikinci kez sağ parti belediyeyi kazandı. 46 ayı değerlendirmeye kalksam zamanımız da sayfamız da yetmez. Değişimin olup olmadığını dışarıda yaşayıp 2 sene Maçka’ya gelen insanlara soralım. Onlar Maçka’ya geldiklerinde Maçka’yı tanıyamadıklarını söylüyorlar. Buradaki bir etkinlik için geçen hafta Yunanistan’dan bir ekip  geldi. Beni de belediyede ziyaret ettiler. Söyledikleri ilk kelime, ‘Sayın Başkanım sizi tebrik ederiz. Biz en son 2 sene önce gelmiştik. 2 sene içinde Maçka çok değişti.’ Demek ki Maçka bir değişim içinde. Biz ne söz vermişsek çoğunu yaptık. Çok iddialı bir kitapçıkla çıktık. 75 mahalle 75 proje ile çıktık. ‘Biz hizmet yapacağız’ dedik. Maçka’da  kavga yapmayacağız, dedikodu ile uğraşmayacağız. Biz Maçka’ya hizmet etmek için geldik. Kitapçığımızı seçmenlere kapı kapı ev ev gezip dağıttık ve ‘Bunları lütfen saklayın’ dedik. Sayılı gün çabuk geçer. Bizim halkımıza veremeyeceğimiz hiçbir hesap yok. Nasıl  aldık neler yaptık, bunları anlatacağız. Vaat ettiğimiz 75 projenin 40’a yakınını tamamladık. Geri kalanlara da başladık bitmek üzere.

GÜÇLÜ BİR MAKİNE PARKI YAPTIK
Bunun haricinde de vaat etmediğimiz projeler var. Ben kendimi başarılı buluyorum. Güçlü bir makine parkı vaat ettik. Maçka Belediyesi’nin durumu ortadaydı. Eski ilçe başkanlığından gelen tecrübem vardı. Köylerimiz büyüyordu. 3 bin 600 tane köy ağı olan 203 tane yaylası olan 75 tane köyü olan bir ilçede hizmete taliptik. Bizim bir makine parkı kurmamız lazımdı. Trabzon’da ki hemen hemen en güçlü makine parkını kurduk. Hepsini sıfırdan yaptık. Bir greyderden 3 greydere, iki tane hurda kamyondan 12 tane kamyon, sıfır ekskavatörden, 2 tane ekskavatöre çıktık. Bir parke tesisi kurduk. Alt yapı anlamına belediyecilik hizmetlerini artırdık. Bizim bir tamirhanemiz vardı. İçinde bir tane vida tornavida yağ tenekesi yokken şu anda büyük bir parke tesisi var. Büyük bir şantiye kurduk. Yeterli mi değil. Trabzon’un 5’te 1’i Maçka toprakları. İlk aldığımız yerle kıyasladığımız da 6 kat büyümüş bir makine parkı yaptık. Tamamen tüccar mantığı ile işimize konsantre olarak bu çalışmaları yaptık.

SİYASETEN GÜÇLÜ BİR YERDEYİZ
Bakanımız Sayın Süleyman Soylu’ya, Milletvekillerimize, Büyükşehir Belediye Başkanımız Dr. Orhan Fevzi GÜmrükçüoğlu’na, Ortahisar Belediye Başkanımız Ahmet Metin Genç’e katkıları ve hizmetleri için çok teşekkür ediyorum. Teşkilattan gelen bir belediye başkanı olarak güzel işler yaptık. Maçka siyasetten güçlü bir konumda. Yardım alabilecek durumdan yardım yapabilen belediyeye geldik. İHH aracılığı ile Sudan’da bir su kuyusu yaptık.  Biz sorun çözme makamıyız. Şikayet edemeyiz. Trabzon Pelitli’den taşınan polis okulunu ilçemize kazandırdık.

ÇOCUKLARA YATIRIM
En büyük yatırım çocuklara yapılan yatırım. Mahallelerimizde çocuk parkı yaptık. Maçka merkezde Ayasofya’daki Oyuncakistandan daha büyük bir oyuncakland yaptık ve yaş gruplarına göre ayırdık. Beni en çok mutlu eden Maçka dere kenarındaki ışıklandırmayla çocuk parkı. Trabzon’da yaşayan hemşerilerimiz hafta sonu çocuğunu Maçka Parkına getiriyor. İnsanların hayatına dokunuyor. O park sayesinde çocuklar bisiklete biniyor. Çocuk parkı, polis okulu ve bayrak tepe Koray Koçhan olarak beni çok mutlu etmiştir.

OTOPARK PROBLEMİ ÇÖZÜLÜYOR
Maçka’da en büyük problem otopark problemi. Otopark problemini çözmek için de kapalı Pazar yeri yapacağız. 5 katlı bir Pazar yeri projemize başlayacağız. Yağmurda çamurda olan bir Pazar olmayacak. Pazar yerinin altını da otopark yaparak ilçemizde ki otopark sorununun da önüne geçeceğiz. Pazar günümüz Çarşamba. Diğer günler de 500 araçlık otopark olarak kullanılacak.

DÜŞÜNCEMİZ HİZMET
Bizim tek düşüncemiz hizmet projesi. Yeni projelerin sinyallerini verdim.  Maçka olarak dereye yüzümüzü döneceğiz.  Benim derede hayalim var. İnşallah kanoları derede yüzdüreceğiz. Dereyi temizleyerek insanların Maçka’da dereye gireceği bir alan oluşturacağız.

SPOR ÖNEMLİ
Spor önemli. Özellikle son dönemde gençlerin enerjisini boşaltmamız lazım. Dünya sağlık örgütünün en önemsediği şey uyuşturucu bağımlılığı ile mücadele. Sayın bakanımızın verdiği tepki de ortada. Uyuşturucu madde satıcılığı artık ilkokulların önüne geldi. Maçka’da Allah’a şükür böyle sorun yok. Bizim burda öyle spor kulüpleri var ki minikten başlıyor. 13 yaş takımız Trabzon’da lider oldu. Maçkaspor tekrar BAL Ligi’ne çıkacak. Maçka’da bir Maçkaspor bir de Esiroğluspor vardı. Şu anda Mulagaspor BAL Ligi’ne kaldı. Galyanspor. Maçkagençlikspor kuruldu. 5 takımız kuruldu. Trabzon’a bir futbol şehri diyoruz. Trabzonspor’un yanında bizim oraya futbolcu yetiştirecek çok sporumuz var. Trabzon’da Osmanlı zamanında golf oynanıyordu. İdmanocağı Bayan Futbol Takımına destek olduk. Elimizi taşın altına koyduk. Trabzon’un bir bayan futbol takımında 10 ilden 1 tanesi olmamız lazım. Maçka’da bayan futbol takımı kuracağız.

MAÇKA’DA TERÖR YOK
Maçka’da terör hiçbir zaman halkın gündemine giremedi. Halkın moralini bozmadı. Maçka’da terör hedefine ulaşamadı. Maçka’da şehit verdik, üzücü olaylar oldu. Biz öyle bir coğrafyada yaşıyoruz ki Atamız Alparslan’la 1071’den beri bu topraklarda şehit veriyoruz. Hepimiz iman ettik. En son Şehit Eren Bülbül’ümüzle içimiz yandı. Askerimiz polislerimiz şehit oldu. Onları da unutmadık. 3 polisimizin adına Çatak’ta 3 pınar çeşmesi yaptık. Eren Bülbül’ün adını yaşattık. Eren Bülbül artık tüm Türkiye’de gençlere örnek olacak. Birileri sanki Maçka’da terör varmış gibi konuşuyor. Maçka’da hiçbir olumsuz olay provokasyon olmadı. Maçka bir turizm ve spor şehri olacak.

İKİ HESAP ÖNEMLİ
Türkiye siyasetine baktığımızda Türkiye bölgesinde lider bir ülke. Liderimiz Recep Tayyip Erdoğan önderliğinde tüm dünya mazlumlarının yardımcısı olduk. Dünyanın beşten büyük olduğunu gösteren bir lidere sahibiz. Ortadoğu Coğrafyasına baktığımızda birileri yeniden harita çizmeye çalışıyor. Kimse bu aziz millete kader ve harita çizecek güçte değil. Biz liderimizin izinde gidip onu örnek ediyoruz. Biz bu millete hizmetkarız. Bize güvensinler. Biz Allah’ımıza ve milletimize vereceğimiz hesabı yapıyoruz. Biz milli bir partiyiz. Milletimiz ne derse o yörüngede ilerliyoruz. Biz onları mahcup etmeyiz. Maçka Halkının bize güveni tam. Halkımıza inanıyoruz. Onlar da bize inanıyor ve güveniyor. Trabzon’un turizm merkezlerinden biri olan Maçka’da, belediye başkanı Koray Koçhan’la hem Maçka’nın turizmini hem de 46 aylık belediye başkanlığını konuştuk.