Uzaktan eğitim zamandan ve mekandan bağımsız olarak gerçekleştirilebilen eğitim şeklidir. Öğrenci ve eğitimcinin belli bir kurumda fiilen bulunma zorunluluğu yoktur. Şu anki teknoloji sayesinde gerçek zamanlı bir eğitim sağlanabilmektedir. Günümüzde yaşamış olduğumuz corona virüs salgınından dolayı MEB ve özel kurumlarca uygulamaya başlanmıştır.

İlk olarak mektup ile başlayan uzaktan eğitim daha sonra radyo ve televizyon aracılığı ile yapılmaya devam edilmiştir. Türkiye’deki ilk uzaktan eğitim, 1956 yılında Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü bünyesinde başlatılmıştır. Bu eğitimin başarılı olması neticesinde mektupla öğretim merkezi kurulmuştur. 1970'li yıllarda uzaktan eğitim gelişim yaşamaya devam etmiş ve 1981 yılında ise Anadolu üniversitesi bünyesinde açık öğretim fakültesi kurulmuştur. Gelişen teknoloji uzaktan eğitimi de kendisiyle beraber zirveye taşımıştır.

Uzaktan eğitim; örgün eğitim dersleri, açık öğretim dersleri ya da sertifika eğitimleri için kullanılmaktadır. Var olan teknoloji ve internet sayesinde sanal ortamda gerçekleştirilen öğrenmelerde eğitim sadece eğitici kontrolünde değil öğrenci kontrolü altında da olmaktadır. Bu da öğrencilerin bireysel farklılıklarının desteklenmesini sağlamaktadır. Öğrenci istenen zamanda değil uygun olduğu zamanda ve istediği yerde eğitim almaktadır. Ayrıca uzaktan eğitimle örgün eğitim arasında kalite farkı yaşandığı düşünülmemelidir.

Uzun yıllardır gelişmiş ülkelerde insanlar kariyerlerini istedikleri eğitimlerle istedikleri gibi şekillendirmektedirler. Aldıkları eğitimlere mesleki kariyerlerine sertifika ekleyerek iş dünyasındaki yükselişlerini bilinçli şekilde inşa edebilmektedirler. Uzaktan eğitim şu an mevcut eğitimin alternatifi şeklinde görülmektedir. Ancak olası felaketlerde örgün eğitimin yerine kullanılabileceği de günümüzde açıkça görülmüştür. Aslında değişen dünya düzeni neticesinde insanlar büyük zaman problemi çekmektedir. Bu nedenle her hangi bir felaket durumu olmasa da insanların yakın gelecekte uzaktan eğitime daha fazla eğilim göstereceği aşikardır.

Uzaktan eğitimde derse senkron ya da asenkron olarak katılına bilmektedir. Senkron şekildeki uzaktan eğitim, eğitimci ile aynı anda çevrimiçi olarak sanal ortamda buluşmanız anlamına gelmektedir. Yani canlı ders sistemine vaktinde katılarak eşzamanlı katılım sağlanmış olur. Senkron uzaktan eğitim sayesinde eğitmen ve öğrenciler iletişim teknolojilerini kullanarak farklı mekanlardan eşzamanlı erişim sağlarlar. Bu sayede eğitimcinize aklınıza takılan soruları sorabilir ve daha kısa sürede dönütler alarak daha sağlıklı öğrenmeler gerçekleştirebilirsiniz. Asenkron uzaktan eğitim ise canlı yayına katılmadığınız, yayınlanan dersleri sonradan izlediğiniz katılım şeklidir. Burada eğitimciye anında soru sorma şansınız yoktur. Daha sonra mesaj yoluyla ulaşarak sorularınızı iletebilirsiniz.

Fırsat eşitliği, fiziksel engeli bulunan öğrencilere eğitim olanağı, geniş öğrenci kitlesine eğitim hizmeti, gelişmiş araçlarla ders işleme, tekrarlama, zaman ve mekandan bağımsız olması gibi geleneksel eğitimden üstünlükleri olan uzaktan eğitim; insanları teknolojiye bağımlı hale getirmesi, toplumdan uzaklaştırması eksikliği olarak görülmektedir.

Uzaktan eğitimdeki olumlu yanları alıp olumsuzlukları bertaraf etmeliyiz. Bu günlerde zorunluluklar olsa da bilimsel olarak çözüm yollarına açık olmalıyız. Özellikle de eğitimde hata yapma hakkımızın olmadığı unutulmamalıdır.