banner92

03.05.2021, 10:32

150 MİLYONLUK PUL PARASI!

Dünyanın en yoğun ve en önemli boğazları olan; İstanbul ve Çanakkale boğazlarından, her yıl yaklaşık olarak 42 bin yük gemisi ve tanker, dünyada ki, en beleş ve en bedava geçişini yaparak, milyarlarca dolar değerinde yük ve malzeme taşımaktadırlar!

1923 yılında Lozan ile yeni Cumhuriyetimizin bağımsızlığı bütün dünya ya kabul ettirilirken, günün şartlarına göre, uluslararası güçlerin kontrolünde kalan Boğazlar, 1936 öncesi gelişmeleri çok iyi takip eden ve akılcı bir siyasi deha olan Atatürk tarafından 1936 yılında yapılmak zorunda bırakılan “Montrö Boğazlar Anlaşması” ile Türkiye’nin kontörlüne alındı. Dönemin şartlarına göre Türkiye büyük bir kazanım elde etmişti ama ileride başımızısaçımızı yolacağımız şartları da bu anlaşma metninden tam olarak ayıklayamamıştı! Boğazların hakimiyetini ele geçirelim eksiklikleri, gelişmeleri iyi takip eder, sonra da lehimize çevirebiliriz inancında olan Atatürk’ün ne yazık ki ömrü buna yetmemişti.

Bu açıklamamızı neye dayandırıyoruz diye merak edilebilir! Bir kere anlaşmanın 28. maddesine göre, bu anlaşma 20 yıl süreliydi ve anlaşmayı imzalayan devletlerden herhangi birisinin itirazı halinde anlaşma yeniden görüşmeye açılabilecekti! Ancak gelin görün ki, bu güne kadar hiçbir imzacı devlet bu anlaşmada şu eksik var bunu yeniden güncelleyelim diye bir itirazda bulunmadılar! Tek başına bu gelişme bile bu anlaşmanın zaman içerisinde bazı maddelerinin bizim çıkarlarımıza zarar vermeye başladığını net olarak ortaya koymuştur! Nasıl mı?

1936 yılında geçiş ücretleri için 1 gr. altın 2.78 dolara sabitlenmişken, bu gün 1 gr. altın 56 dolar civarında seyretmekte ve her gün artmaktadır. Düşünebiliyor musunuz; elin oğlu daha o yıllardan çıkarlarını bu günlere göre koruyacak hükümleri anlaşmanın içine koyarak yaklaşık olarak bu gün yılda iki buçuk milyar dolar zararımıza sebep olabilmektedir!

Montrö Anlaşması’nın içtihatlar bölümünde, boğazların geçiş için alternatifi olmadığı için gemilerin geçişleri dünyanın diğer boğazlarında olduğu gibi profesyonel ücrete tabi tutulamamaktadır! Halbuki aynı şartlar da Almanya’nın sahip olduğu 7 bin kilometrenin üzerindeki 123 kanaldan yük gemileri her yıl milyarlarca dolar vererek geçmektedirler! Kanal geçişine sahip diğer ülkelerde de durum bundan farksızdır!

Bütün bunları göz önünde bulunduran Türkiye, her nedense anlaşmanın 28. maddesindeki itiraz hakkını kullanmak yerine, boğazlara alternatif bir projeyi, yani Kanal İstanbul’u gündeme getirerek, rahatsızlığını ve büyük ekonomik kaybının olduğunu bütün dünyaya anlatmak yolunu tercih etmiştir. Ayrıca boğazlardan beklemeden transit geçen gemilerin durumu Montrö’de düzenlenmişken, iç gemi taşımacılığı dahil %55 oranında beklemeli-uğraklı geçen gemilerin durumu ile ilgili Montrö de bir hüküm bulunmamaktadır. Bu açıktan yararlanmak isteyen Türkiye, bu gemilerin bekleme sürelerinde ödedikleri büyük miktarlarda ücretlerden kurtulmalarını tercih edeceklerini düşündüğü için bu gemilere alternatif bir yol olarak Kanal İstanbul’u önerip, hem bekleyen gemilerin çıkarlarına ve hem de kendi ekonomik çıkarlarına göre bir hamle yapmak istediğini ortaya koymuştur. İddia edildiği gibi Türkiye’nin bu hamlesi ne Montrö’yü bozmak ve ne de, dünyaya meydan okumak değildir!

Normal gemilerde bekleme süresi 14 saat ve ücreti 35 bin dolar, tankerlerde bekleme süresi 30 saat ve saat ücreti 135-140 bin dolar olduğunu düşünürsek; Türkiye’nin bu ligde amatör kümeden süper lige çıkmak istediğini çok rahatlıkla anlayabilmekteyiz. Tartışılan “su havzaları ve eko sistem” kayıpları iddia edilen boyutların çok gerisindedir.

Şimdi söyleyelim Türkiye yılda 42 bin geminin geçişini düzenlemek ve boğazlardaki yalılarında yaşayanlara yazılarına ilham versin diye mi bu geçişler için yıllık sadece 150 milyon gelir elde etmeye razı olmaktadır!

Yani tabiri caizse “posta pulu” parasına Türkiye yıllık milyarlarca dolar gelirinden göz göre göre vaz geçmektedir!

Kanal İstanbul projesi her ne kadar içe dönük bir rant projesi olarak algılanıyorsa da ki, bunda projeyi takdim edenlerin de büyük hatası vardır, esasında bu proje devletin, uluslararası arenadaki haklı rant projesidir. Dünyanın mevcut konektöründe, bu boğazları bedava kullanan, Rusya’nın da, Amerika’nın ve hatta imzacı devletlerin de elbette ki bu mesajı iyi okuyacaklarına inanıyorum.

Yoksa Türkiye artık “posta pulu” parasına, kendi toprakları içerisinde bulunan boğazları bu şekilde zengin devletlere kullandırmamalı, hakkını, hakkaniyet ölçüleri içinde almalıdır.

İşte bu kadar!

Yorumlar (1)
Mustafa Çatal 1 hafta önce
Bu bakış açınıza katılmakla bereber, bu hamlenin birkaç farklı boyutlarının da olduğunu düşünüyorum. Orada ABD nin Rusya'yı sıkıştırma ideali, Ortodoksların hayalleri... Yabana atılmamalı. Elinize yüreğinize sağlık.
banner123
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 39 81
2. Galatasaray 39 81
3. Fenerbahçe 39 79
4. Trabzonspor 39 68
5. Sivasspor 39 62
6. Hatayspor 39 61
7. Alanyaspor 39 57
8. Karagümrük 39 57
9. Gaziantep FK 39 55
10. Göztepe 39 51
11. Konyaspor 39 49
12. Rizespor 39 48
13. Kasımpaşa 39 46
14. Malatyaspor 39 45
15. Başakşehir 39 45
16. Antalyaspor 39 43
17. Kayserispor 39 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 39 38
20. Gençlerbirliği 39 38
21. Denizlispor 39 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 35 80
2. M. United 35 70
3. Leicester City 36 66
4. Chelsea 35 64
5. West Ham 35 58
6. Liverpool 34 57
7. Tottenham 35 56
8. Everton 34 55
9. Arsenal 35 52
10. Leeds United 35 50
11. Aston Villa 34 48
12. Wolverhampton 35 45
13. Crystal Palace 35 41
14. Southampton 35 40
15. Burnley 35 39
16. Newcastle 35 39
17. Brighton 35 37
18. Fulham 35 27
19. West Bromwich 35 26
20. Sheffield United 35 17
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 36 80
2. Barcelona 36 76
3. Real Madrid 35 75
4. Sevilla 36 74
5. Real Sociedad 36 56
6. Real Betis 35 54
7. Villarreal 35 52
8. Celta de Vigo 36 50
9. Athletic Bilbao 36 46
10. Granada 35 45
11. Osasuna 36 44
12. Cádiz 36 43
13. Levante 36 40
14. Valencia 36 39
15. Deportivo Alaves 36 35
16. Getafe 36 34
17. Huesca 36 33
18. Real Valladolid 35 31
19. Elche 36 30
20. Eibar 35 29
13
açık
Günün Anketi Tümü
Sizce en başarılı Trabzon Milletvekili kim?
Sizce en başarılı Trabzon Milletvekili kim?
Namaz Vakti 13 Mayıs 2021
İmsak 03:13
Güneş 04:59
Öğle 12:23
İkindi 16:17
Akşam 19:37
Yatsı 21:14