22.01.2021, 09:20

DİZEL, BENZİNLİ, HİBRİT, ELEKTRİKLİ, YA SONRA?

Otomobiller; kelime anlamıyla (yunanca autos: kendi, latince mobilis: hareket eden) kendi hareket eden, genellikle yolcu taşıma amacıyla kullanılan araçlardır. Kelime anlamına uygun olarak icad edilen ilk otomobil, 17. yy. sonlarına doğru Pekin’de oyuncak olarak üretilen buharlı bir araçtı. Sonrasında gelişen teknolojiyle birlikte; içten yanmalı ilk motor örneği 1824’te Fransız mühendis Carnot, dört zamanlı motor prototipi 1867’de Alman mühendisler Otto ve Langen, ilk benzinli motor 1880’de Amerika’lı mühendis Brayton, içten yanmalı benzinli motora sahip ilk otomobili 1885’te Alman mühendis Karl Benz, ilk dizel motoru 1982’de yine bir Alman mühendis olan Rudolf Diessel tarafından geliştirilmiştir. Devamında ilk seri üretim otomobili Amerikalı Henry Ford 1908’de geliştirmiştir. Türkiye’de ilk yerli üretim otomobil ise 1961’de Devrim arabalarıyla gerçekleşmiştir. Teknoloji ilerledikçe otomobiller de gelişmiş ve modernleşmiştir. Anlaşıldığı üzere seri üretim otomobiller yaygın olarak benzin ve dizel motora sahip olarak üretilmişler. Bazı bilim insanlarına göre fosil yakıtların tükenecek olması, bazılarına göre ise çevre etkilerinden dolayı alternatif arayışına girilmiş ve araştırmalar özellikle 2000’li yılların basından itibaren hız kazanmıştır. 

Benzin ve dizele alternatif olarak ilk akla gelen hibrit motorlu otomobillerdir ve bunun ilk örneği tahmin edilenden çok önceleri, 1902 yılında Alman mühendis Ferdinand Porsche tarafından geliştirilmiştir. Geçtiğimiz yıllarda benzin ve dizel motora sahip araçların yerini yaygın şekilde hibrit araçların alacağı öngörülmüş ancak batarya ve elektrik motorlardaki gelişmeler sayesinde geçiş doğrudan elektrikli modellere olacak gibi görünmektedir. Elektrikli otomobillerde günümüzde en önde giden firma sahibi, Tesla markasıyla üretim yapan teknoloji girişimcisi, Güney Afrika doğumlu, Kanada ve A.B.D. vatandaşı fizik ve malzeme mühendis olan Elon Reeve Musk’tır. Menzil ve maliyet yönünden dizel ve benzinli araçlarla rekabet halinde olan elektrikli otomobiller, yarışa katılan diğer firmalarla birlikte gelecek günlerde piyasaya hakimiyet kurması olasılık dâhilindedir.

Ya Sonra? Sorusunun cevabı, bilim insanlarının gayretli çalışmaları ve farklı alanlardaki gelişmelere göre farklılık göstermektedir ancak menzil sorununu çevreci bir şekilde çözebilecek en büyük aday Hidrojen Enerjisi Sistemi olduğu söylenebilir. Hidrojenin yakıt olarak kullanılabilirliğini öneren ilk kişi olan Prof. Dr. Nejat Veziroğlu, etkileyeceği birçok alanı da göz önünde bulundurularak buna Hidrojen Ekonomisi demiştir. Bu sisteme göre yenilenebilir kaynaklardan üretilen hidrojen, yakıt pili denilen teknolojiyle (basitçe; suyun hidrojen ve oksijene parçalandığı elektrolizin tersi) ihtiyaç duyulduğu anda ve miktarda elektriğe dönüştürülerek kullanılmaktadır. Hidrojen ve yakıt pili sayesinde araçlardaki batarya miktarı ve dolayısı ile yük azalacak buna bağlı olarak menzil kayda değer ölçüde uzayacaktır. Gelecek yıllarda elektrikli araçların hidrojenli modellere everildiğini göreceğiz. Bunun için BMW, Mercedes-Benz gibi otomobil sektörü öncülerinin konsept hidrojenli araçlarını görmek mümkündür. 

Zamanı biraz daha ileri sarıp düşünürsek, enerji ihtiyacının olduğu tüm yerlere uyumlu cebe sığabilecek ölçülerde, evde, iş yerinde ve otomobillerde kullanılacak olan kartuşlar hayatımıza girebilir. Kişisel enerji kartuşları, evin girişindeki ünitelere takılarak veya arabanın anahtarı gibi otomobile yerleştirilerek enerji ihtiyacını karşılayan evrensel bir sistem olabilir. Otomobiller için benim daha uzun vadeli öngörüm ise, kapalı sistem olarak satılacak araçların yakıt doldurulmasının gerekmediği, çok küçük ölçekli mikro reaktörler kullanan ömürlük araçlara dönüşmeleridir. Daha açık bir ifadeyle, araçların belirli bir kullanım ömrü için yetecek kadar enerjiyi barındıran yakıt enerji modülleri, otomobil imalat aşamasında araca yüklenecek, sistem sayesinde daha sonra yakıt almaya ihtiyaç duyulmadan yıllarca kullanılabilecektir. Otomobiller için her durumda teknolojik ilerlemenin devam etmesi beklenmektedir. İsteğimiz bu teknolojilerin, doğa dostu ve doğal kaynakları tüketmeyen, yenilenebilir ve yüksek verimli sistemler olmaları ve bir an önce geliştirilip kullanıma sunulmasıdır. Bu sayede, insanın doğaya verdiği zararlar azaltılabilir, sürdürülebilir bir gelecek mümkün olabilir.

Yorumlar (3)
Ramazan BOZALİ 1 ay önce
Etkiyelici ve farkındalık yaratan faydalı yazılanız için teşekkür ederim.
Selfinaz ÖZTÜRK 1 ay önce
Bu değerli bilgiler için teşekkür ederiz
Ali Balta 1 ay önce
Hocam hidrojenin depolanması mümkün mu?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 26 57
2. Beşiktaş 25 54
3. Fenerbahçe 25 51
4. Trabzonspor 25 48
5. Hatayspor 26 45
6. Alanyaspor 26 42
7. Gaziantep FK 26 40
8. Karagümrük 26 40
9. Antalyaspor 26 34
10. Göztepe 25 32
11. Sivasspor 25 32
12. Konyaspor 25 31
13. Malatyaspor 26 31
14. Kasımpaşa 25 29
15. Rizespor 26 28
16. Kayserispor 25 25
17. Başakşehir 26 25
18. Erzurumspor 26 25
19. Denizlispor 26 21
20. Gençlerbirliği 25 21
21. Ankaragücü 25 20
Takımlar O P
1. Giresunspor 23 53
2. Samsunspor 23 49
3. Altınordu 24 44
4. İstanbulspor 23 43
5. Adana Demirspor 24 42
6. Ankara Keçiörengücü 23 38
7. Altay 23 38
8. Tuzlaspor 23 38
9. Bursaspor 23 31
10. Bandırmaspor 24 31
11. Ümraniye 24 31
12. Adanaspor 23 26
13. Menemenspor 23 26
14. Balıkesirspor 23 24
15. Boluspor 23 23
16. Akhisar Bld.Spor 23 19
17. Ankaraspor 23 14
18. Eskişehirspor 23 7
Takımlar O P
1. Man City 26 62
2. M. United 25 49
3. Leicester City 25 49
4. West Ham 26 45
5. Chelsea 25 43
6. Liverpool 25 40
7. Everton 24 40
8. Aston Villa 24 39
9. Tottenham 24 36
10. Leeds United 26 35
11. Arsenal 25 34
12. Wolverhampton 26 34
13. Crystal Palace 25 32
14. Southampton 25 30
15. Burnley 25 28
16. Brighton 26 26
17. Newcastle 26 26
18. Fulham 25 22
19. West Bromwich 26 17
20. Sheffield United 25 11
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 23 55
2. Barcelona 25 53
3. Real Madrid 24 52
4. Sevilla 24 48
5. Real Sociedad 24 41
6. Villarreal 24 37
7. Real Betis 24 36
8. Levante 25 32
9. Athletic Bilbao 24 30
10. Granada 24 30
11. Celta de Vigo 24 29
12. Osasuna 25 28
13. Getafe 25 27
14. Valencia 25 27
15. Cádiz 24 25
16. Eibar 25 22
17. Deportivo Alaves 25 22
18. Real Valladolid 24 21
19. Elche 23 21
20. Huesca 25 20
11
açık
Günün Anketi Tümü
Sizce en başarılı Trabzon Milletvekili kim?
Sizce en başarılı Trabzon Milletvekili kim?
Namaz Vakti 28 Şubat 2021
İmsak 05:26
Güneş 06:50
Öğle 12:39
İkindi 15:45
Akşam 18:17
Yatsı 19:36