Beklenen rapor açıklandı! Bitlis'teki helikopter neden düştü?

Bitlis Tatvan'da 11 askerin şehit olduğu helikopter kazasıyla ilgili, Kaza Kırım Ekibi raporu tamamladı

GÜNDEM 08.03.2021, 19:31
Beklenen rapor açıklandı! Bitlis'teki helikopter neden düştü?

Milli Savunma Bakanlığı'nda, güncel konulara ilişkin basın toplantısı düzenlendi. Bitlis'te 4 Mart günü düşen ve 11 askerin şehit olduğu askeri helikopter kazasıyla ilgili, gazetecilere ayrıntılı bilgilendirme yapıldı. Kara Havacılık Komutanlığı'ndan Kaza Kırım Ekibi de toplantıda hazır bulundu ve basın mensuplarının sorularını yanıtladı. 

Yapılan bilgilendirmede, şu ayrıntılar paylaşıldı:
Helikopterdeki ses kayıt cihazı dinlendi 

Kara Kuvvetleri Komutanlığı Kaza-Kırım Ekibi 5 Mart 2021 tarihinde bölgeye intikal etmiş ve olay yerindeki çalışmalarını tamamlamıştır. Kaza kırım ekibi tarafından; ilgili Komutanlık ve birimlerle yapılan çeşitli görüşmelerden, olay yerinde yapılan incelemelerden, yine olay yerinde bulunan ses veri kayıt cihazının dinlenmesi-çözümlenmesinden elde edilen bilgiler ışığında, söz konusu kazanın oluşu ile ilgili bir kanaate varılmıştır.

Olumsuz hava koşullarından uçuş rotası değişti 
8. Kolordu Komutanı Korgeneral Osman Erbaş tarafından, Kolordu Komutanlığı birliklerinde denetleme ve incelemelerde bulunmak üzere 4 Mart 2021 tarihinde, Elazığ-Erciş-Tatvan-Muş-Bingöl-Elazığ güzergahında bir idari denetleme programı planlanmıştır.

4 Mart 2021 sabahı yapılan uçuş brifinginde hava şartlarının uçuşa uygun olduğu tespit edilmiştir. Uçuş görevine müsaade etme, sevk ve idare etme, uçuş görevini başlatma, erteleme, tadil etme ve iptal etme yetkisi olan 1’inci pilotun kararı ile uçuşa planlandığı şekilde 07.52’de Elazığ-Erciş-Tatvan rotasında başlanmıştır.

İntikal esnasında Muş bölgesinde olumsuz hava şartları ile karşılaşılmasını müteakip uçuş rotası değiştirilerek Bingöl istikametinde uçuşa devam edilmiş ve 09.23’te Bingöl’e iniş yapılmıştır.

Pilotlar geri dönüş kararı aldı 
Tatvan Bölgesindeki hava şartları takip edilerek, hava şartlarının iyileşmesi beklenmiş, hava şartlarının uçuşa müsait olduğunun tespit edilmesi üzerine saat 13.55’te Tatvan’a intikal etmek üzere Bingöl’den kalkış yapılmıştır. İntikalin Tatvan yakınlarına kadar olan bölümü sorunsuz icra edilmiş, olumsuz bir hava durumu ile karşılaşılmamıştır.

Ancak 4 Mart 2021 saat 14.25’te Muş ile son görüşme yapılmasını müteakip, saat 14:30’dan itibaren ani hava değişimi ile olumsuz hava şartlarıyla karşılaşılmış, bulut içine girilmiştir. Bunun üzerine pilotlar tarafından geri dönüş kararı verilmiştir. Ancak maalesef saat 14:41’de kaza kırım meydana geldiği değerlendirilmektedir.

Arama kurtarma başlatıldı 
4 Mart 2021 tarihinde saat 14.40’ta Tatvan’a inmesi beklenen helikopterin tahmin edilen zamanda iniş yapmaması üzerine, Türk Silahlı Kuvvetleri ve diğer kamu kurum/kuruluşlarının da katılımları ile arama-kurtarma faaliyetleri derhal başlatılmıştır.

Arama-kurtarma faaliyetleri sonucunda Tatvan şehir merkezinin 7 km. kuzeyinde bulunan Çekmece köyünün 1 km kuzeyinde helikopterin enkazına ulaşılmış, 9 şehidimiz ile 4 yaralımızın Tatvan/BİTLİS Hastanesine tahliyeleri sağlanmıştır. Hastaneye tahliye edilen 4 yaralı silah arkadaşımızdan 2 silah arkadaşımız da burada şehit olmuştur.

Bulut içinde kaldı ve görüş şartlarını kaybetti 
Olayın meydan gelme nedeni hakkında mevcut bilgiler ışığında yapılan değerlendirmede; Olayın meydana gelmesinde helikopterden kaynaklanan bir neden olmadığı, helikopterin bakım faaliyetlerinin mevcut mevzuata uygun olarak zamanında ve uygun şekilde yapıldığı...

Helikoptere yönelik hava şartları dışında herhangi bir dış etkinin olmadığı, uçuşun son aşamasında hava koşullarının ani değişimi sonucunda ortaya çıkan olumsuz hava şartları nedeniyle helikopterin bulut içinde kalması ve bir anda yer görüş şartlarını kaybetmesi nedeniyle meydana geldiği değerlendirilmektedir.

Kaza helikopter kaynaklı değil 
Cougar tipi toplam 50 helikopter TSK envanterine girmiş, bunlardan 30 tanesi Kara Kuvvetleri, 20 tanesi Hava Kuvvetleri, kullanımına verildi. Helikopterlerin envantere girdiği 1995 yılından bugüne kadar her türlü hava ve arazi koşullarında yaklaşık 150 bin saat uçuş yapılmıştır. Mevcut mevzuata göre Kara Kuvvetleri envanterindeki helikopterlerin ortalama ömür devri 40 yıldır.

Ancak bu süre, yenileştirme ve modernizasyon faaliyetleri ile uzatılabilmektedir. Bugüne kadar Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki Cougar helikopterleri ile dört adet can kayıplı kaza meydana gelmiştir. Söz konusu kazaların hiçbirisinin nedeni helikopter kaynaklı değildir.

Dağa veya tepeye çarpmadı, oryantasyon kaybı 
Kazaya ilişkin gazetecilerin sorularını yanıtlayan güvenlik kaynakları, helikopterin düşme nedenini "oryantasyon kaybı" olarak açıkladı. Bulutun içinde kalması sonucu helikopterin bir anda görüş şartlarını kaybettiğini ve olduğu yere düştüğünü, herhangi bir tepeye ya da kara parçasına çarpmadığını söyledi.

Hava raporu Meteoroloji'den alınıyor 
"Hava durum raporları nerden sağlanıyor? Ani hava değişimi tahmin edilemez miydi?" sorusu üzerine güvenlik kaynakları, "Hava bilgileri Meteoroloji Genel Müdürlüğü'nden alınıyor, ortak sistemden var. Askeri ve sivil uçuş yapan tüm araçlar bunlardan faydalanıyor. Fakat bölgenin coğrafi durumu sebebiyle, ani hava değişiklileri bölgesel olarak yaşanabilir. Güneydoğu ve Doğu bölgesinde yüksek arazilerde, hava çok hızlı değişebiliyor.

Açık hava 2 dk sonra kapanabiliyor. Bu öngörülecek bir durum değil" yanıtını verdi. Helikopterde bulut içi görüşte pilotlara yardımcı olacak bir cihazın bulunup bulunmadığı sorulması üzerine, kaynaklar, "Cihaz ya da aletin olsa da bir şey yapamayabiliyorsunuz bazı durumlarda. Burada ani değişen hava koşulları etkili oldu" dedi.

"Pilotun kararı esas" 
Hava şartları uygun olmasa dahi komutanların emri ile helikopterlerin havalandırıp havalandırılmayacağına yönelik soruya da güvenlik kaynakları şu yanıtı verdi: "Böyle bir şey kesinlikle söz konusu değil.

Uçuş camiasında pilotun kararı esastır. Buna herhangi bir komutanın etki etmesi mümkün değil. Pilotun kendi kararına bırakılır. Komutan olarak rütbeli personel emir verebilir ama uçuş için bir emir verilmesi söz konusu değildir."

Yaralıların durumu iyi 
Güvenlik kaynakları kazadan yaralı kurtulan iki subayın sağlık durumunun iyi olduğunu ancak olaya ilişkin bir henüz bir görüş vermediklerini söyledi. Cougar tipi helikopterde mevcut şartlarda en iyi sistemler olduğunu belirten kaynaklar, geliştirme çalışmalarının da sürdü bilgisini verdi. Kaynaklar, Cougar tipi helikopterlerin kullanılmaya devam edeceğini belirtti.

(Milliyet)

banner94
Yorumlar (0)
20
açık
Namaz Vakti 05 Temmuz 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 38 73
3. Atletico Madrid 38 71
4. Sevilla 38 70
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 38 62
7. Villarreal 38 59
8. Athletic Bilbao 38 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Cadiz 38 39
18. Granada 38 38
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 31