Chp Trabzon Milletvekili Haluk Pekşen yaptığı yazılı açıklamada ,Türk halkının ve Cumhuriyetimizin yarattığı bir marka olan Türk Hava Yolları son yıllarda iyi yönetilmemektedir. Şirketin 2016 bilançosunda 6.535 milyon TL zarar açıklaması bu durumun başlıca göstergesidir. Bu vahim tablonun sebebi son yıllarda şirket yönetiminin havacılık alanında profesyoneller yerine, Ensar ve Türgev Vakfı Yönetim Kurulu Üyeleri, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi ve TCDD Eski Çalışanları, Cumhurbaşkanı’nın oğlunun okul arkadaşı, ayrıca Reza Zarrab’a ödül veren TİM Başkanı gibi AKP yandaşlarından oluşmasıdır. Müşterilerin çeşitli memnuniyetsizliklerine sebep olan faaliyet eksiklikleri, alt yapısı eksik olan havaalanlarına yaptığı uçuşlar nedeniyle, yaratılan emniyetsizlik ve bu konuya ilişkin pilot ve mürettebatın yoğun şikayeti, Bazı Orta Doğu ve Afrika ülkelerinden Avrupa’ya taşıdığı mülteciler ile deporte yolcular nedeniyle bu ülkelerde THY’nin taşıdığı yolculara yapılan kötü muamele vb. de THY’nin imajını zedelemektedir. Ayrıca uçak alımları gerekli olan açıklık ve şeffaflık içerisinde yapılmadığı ve gerekli olan denetim mekanizmaları oluşturulmadığı için basın ve medyada yoğun yolsuzluk haberleri yapılmaktadır. Bu hatalardan kaynaklı seferlerin doluluk oranları ve verimlilik (L/F) düşmüştür. Bunun yanında, şirketin büyüme planları herhangi bir bilimsel fizibilite çalışmasına dayandırılmadığı için stratejik hatalar yapılmıştır. Başlıca stratejik hata küresel piyasaların çalkalandığı, bölgesel istikrarsızlıkların yaşandığı ve tarihin en ciddi kur dalgalanmalarının bulunduğu ortamda şirketin uçak tipi seçimine de gerekli özeni göstermeden hızla büyümeye yönelik planlamalarıdır. 6.535 milyon TL zarar eden şirketin Türkiye Varlık Fonuna aktarılması ise akıllarda şüphe uyandırmaktadır. Bu bağlamda THY’deki yönetim zafiyetlerini araştırmak ve kamuoyunda gerekli farkındalığı yaratmak amacıyla aşağıdaki sorular TBMM Araştırma Önergesi olarak gündeme taşınacaktır.

1) THY’in filosunda son 6 aydır kaç uçak uçmaktadır? Filoya eklenen ve çıkarılan uçaklar hangileridir, sayısı kaçtır, modelleri nelerdir?

2) Şirket aynı anda Borsa İstanbul’a kar açıklarken Maliye Bakanlığı Vergi İdaresine zarar açıklamıştır? Bu nasıl mümkün olabilmektedir? Borsa bilinçli olarak yanlış mı yönlendirilmektedir?

3) THY filosundaki uçaklar modellerine göre kaç saat uçurulmaktadır? Filodaki kaç adet uçak uçuştan çekilerek parkta bekletilmektedir?

4) Son bir yıl içerisinde kaç slot iptal edilmiş, yolcu sayısı ne kadar değişmiştir?

5) Şirketin hali hazırdaki uçak filosu yeterli kapasitede ve verimlilikte çalışmazken Boeing ve Airbus firmalarına gelecek yıllara sari uçak alım anlaşması yapılmış mıdır?

6) THY filosundaki Airbus 330 tipi uçakların bir kısmını yere indirirken Skymark şirketinden finansal kiralama yöntemiyle kiraladığı 7 adet Airbus 330’u ceza ödememek için filosuna katmak zorunda kaldığı doğru mudur?

7) Son iki yıl içinde ne kadar tanıtım ve pazarlama gideri ödenmiştir? Bu giderlerin karşılığında beklenen fayda elde edilmiş midir?

8) THY içinde yaklaşık 670 müdürün olduğu iddia edilmektedir. Bu kadrolara liyakat esasına göre ehil kimseler mi yerleşmiştir? İşe ehil oldukları kimler tarafından, nasıl ölçülmektedir?

9) THY Afrika ve Doğu Asya’nın uç noktalarına rasyonellikten uzak sürdürülemez politikalarla neden sefer düzenlemiştir? THY yeni uçuş hattı açmaya nasıl karar vermektedir?

10) Kadrolaşma nedeniyle, 2003 yılından başlayarak bugüne kadar, THY tarihine 305’ler sendromu olarak da geçen hak arayanların, işten çıkarılması dahil binlerce kalifiye personel ya işten çıkarılmış veya emekli edilerek şirketin zarara uğratıldığı doğru mudur?

11) Kamuoyu Aydınlatma Platformuna zarar açıklayan şirket Türkiye’ye nasıl varlık oluşturacaktır? Şirketin Türkiye Varlık Fonuna devrinin rasyonel sebepleri nelerdir?

Chp Trabzon Milletvekili Haluk Pekşen yaptığı yazılı açıklamada ,Türk halkının ve Cumhuriyetimizin yarattığı bir marka olan Türk Hava Yolları son yıllarda iyi yönetilmemektedir. Şirketin 2016 bilançosunda 6.535 milyon TL zarar açıklaması bu durumun başlıca göstergesidir. Bu vahim tablonun sebebi son yıllarda şirket yönetiminin havacılık alanında profesyoneller yerine, Ensar ve Türgev Vakfı Yönetim Kurulu Üyeleri, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi ve TCDD Eski Çalışanları, Cumhurbaşkanı’nın oğlunun okul arkadaşı, ayrıca Reza Zarrab’a ödül veren TİM Başkanı gibi AKP yandaşlarından oluşmasıdır. Müşterilerin çeşitli memnuniyetsizliklerine sebep olan faaliyet eksiklikleri, alt yapısı eksik olan havaalanlarına yaptığı uçuşlar nedeniyle, yaratılan emniyetsizlik ve bu konuya ilişkin pilot ve mürettebatın yoğun şikayeti, Bazı Orta Doğu ve Afrika ülkelerinden Avrupa’ya taşıdığı mülteciler ile deporte yolcular nedeniyle bu ülkelerde THY’nin taşıdığı yolculara yapılan kötü muamele vb. de THY’nin imajını zedelemektedir. Ayrıca uçak alımları gerekli olan açıklık ve şeffaflık içerisinde yapılmadığı ve gerekli olan denetim mekanizmaları oluşturulmadığı için basın ve medyada yoğun yolsuzluk haberleri yapılmaktadır. Bu hatalardan kaynaklı seferlerin doluluk oranları ve verimlilik (L/F) düşmüştür. Bunun yanında, şirketin büyüme planları herhangi bir bilimsel fizibilite çalışmasına dayandırılmadığı için stratejik hatalar yapılmıştır. Başlıca stratejik hata küresel piyasaların çalkalandığı, bölgesel istikrarsızlıkların yaşandığı ve tarihin en ciddi kur dalgalanmalarının bulunduğu ortamda şirketin uçak tipi seçimine de gerekli özeni göstermeden hızla büyümeye yönelik planlamalarıdır. 6.535 milyon TL zarar eden şirketin Türkiye Varlık Fonuna aktarılması ise akıllarda şüphe uyandırmaktadır. Bu bağlamda THY’deki yönetim zafiyetlerini araştırmak ve kamuoyunda gerekli farkındalığı yaratmak amacıyla aşağıdaki sorular TBMM Araştırma Önergesi olarak gündeme taşınacaktır.

1) THY’in filosunda son 6 aydır kaç uçak uçmaktadır? Filoya eklenen ve çıkarılan uçaklar hangileridir, sayısı kaçtır, modelleri nelerdir?

2) Şirket aynı anda Borsa İstanbul’a kar açıklarken Maliye Bakanlığı Vergi İdaresine zarar açıklamıştır? Bu nasıl mümkün olabilmektedir? Borsa bilinçli olarak yanlış mı yönlendirilmektedir?

3) THY filosundaki uçaklar modellerine göre kaç saat uçurulmaktadır? Filodaki kaç adet uçak uçuştan çekilerek parkta bekletilmektedir?

4) Son bir yıl içerisinde kaç slot iptal edilmiş, yolcu sayısı ne kadar değişmiştir?

5) Şirketin hali hazırdaki uçak filosu yeterli kapasitede ve verimlilikte çalışmazken Boeing ve Airbus firmalarına gelecek yıllara sari uçak alım anlaşması yapılmış mıdır?

6) THY filosundaki Airbus 330 tipi uçakların bir kısmını yere indirirken Skymark şirketinden finansal kiralama yöntemiyle kiraladığı 7 adet Airbus 330’u ceza ödememek için filosuna katmak zorunda kaldığı doğru mudur?

7) Son iki yıl içinde ne kadar tanıtım ve pazarlama gideri ödenmiştir? Bu giderlerin karşılığında beklenen fayda elde edilmiş midir?

8) THY içinde yaklaşık 670 müdürün olduğu iddia edilmektedir. Bu kadrolara liyakat esasına göre ehil kimseler mi yerleşmiştir? İşe ehil oldukları kimler tarafından, nasıl ölçülmektedir?

9) THY Afrika ve Doğu Asya’nın uç noktalarına rasyonellikten uzak sürdürülemez politikalarla neden sefer düzenlemiştir? THY yeni uçuş hattı açmaya nasıl karar vermektedir?

10) Kadrolaşma nedeniyle, 2003 yılından başlayarak bugüne kadar, THY tarihine 305’ler sendromu olarak da geçen hak arayanların, işten çıkarılması dahil binlerce kalifiye personel ya işten çıkarılmış veya emekli edilerek şirketin zarara uğratıldığı doğru mudur?

11) Kamuoyu Aydınlatma Platformuna zarar açıklayan şirket Türkiye’ye nasıl varlık oluşturacaktır? Şirketin Türkiye Varlık Fonuna devrinin rasyonel sebepleri nelerdir?

Editör: Haber Merkezi