2011 yılı TÜİK verilerine göre; Türkiye’deki illerin Lojistik Potansiyel sıralamasına göre Trabzon 36., Rize ilimiz 57. sırada yer alıyor. 2012 yılı TÜİK verilerine göre; Türkiye ihracat sıralamasına göre Trabzon 15., Rize ilimiz 26. sırada. 2012 TÜİK TR90 illeri verilerine göre; 5 ülkeye ihracat yapan Trabzon 1 milyar 55 milyon dolar girdi yaparken, Rize ilimiz 5 ülkeye 242 milyon 694 bin dolar ihracat girdisi yaptı.

Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği 2012 TR90 illeri raporuna göre; İllerin taşıma modaları ihracat tutarları Trabzon için 1 milyar 140 milyon dolar olurken, Rize ilimiz 389 milyon 186 bin dolarda kaldı.

KGM Devlet ve İl Yolları Müdürlüğü envanterine göre; TR90 illeri arasında Trabzon 854 kilometre yola sahipken, Rize ilimiz 405 kilometre sınırında.

KGM Trafik Güvenliği Dairesi Başkanlığı, Trafik ve Ulaşım Bilgileri 2012 TR90 raporuna göre; devlet yollarında taşıma değeri Trabzon için 1 milyon 496 bin tonkilometre olurken, Rize ilimiz 815 bin 925 ton-kilometre değer göstermiş.

Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü, Gemi sicil ve İstatistik Dairesi Başkanlığı 2021 TR90 illeri raporuna göre; 10 milyon 600 bin ton kapasitesi olan Trabzon limanları 3 milyon 180 bin Elleçleme miktarına ulaşırken, 2 milyon 500 bin ton kapasiteli Rize limanı 1 milyon 19 bin ton Elleçleme miktarına ulaştı. Yine aynı rapora göre Trabzon limanı 230 bin metrekare antrepoya sahipken, Rize limanı bin 700 metrekare antrepoya sahip.

TÜİK 2012 TR90 Bölgesi İllerine Ait Nüfus ve Yüzölçümü bilgilerine göre; Trabzon 4 bin 664 kilometrekare yüzölçümü ve 757 bin 353 nüfusa sahipken, Rize ilimiz 3 bin 922 kilometrekare yüzölçümü 323 bin 012 nüfusa sahip. TR90 Bölgesi İllerine Ait Nüfus ve Yüzölçümü sıralamasında Trabzon ilk sırada olurken, Rize ilimiz 4. sırada yerini aldı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı 2012 TR90 Limanlarında Toplam Konteyner Elleçleme raporuna göre; Trabzon limanı 571 bin 270 tona ulaşırken, Rize ilimiz 6 bin 395 tonda kaldı.

Ekonomi Bakanlığı, 2012 TR90 Serbest Bölge Ticaret Hacimleri raporuna göre; Trabzon 90 bin 204 dolar hacim sağlarken, Rize ilimiz 4 bin 565 dolar hacim sağladı.

2012 yılı verilerine göre; TR90 Bölgesi illerinden Trabzon 50 kente 101 bin 601 ton yük gönderip, 29 ilden 54 bin 503 ton yük alırken, Rize ilimiz 15 kente 13 bin 212 ton yük gönderip, 10 ilimize 42 bin 329 ton yük almıştır.

Dünyadaki örnekleri göz önüne aldığımızda alanın büyüklüğü, alanın verimli kullanımı, genişleme alanı, trafik düzeni (yol-park-kavşak-sinyalizasyon), altyapı (elektrik, gaz, su, haberleşme, ısıtma-soğutma), kente yakınlık, endüstri ve ticaret merkezlerine yakınlık, limanlara yakınlık, karayolu bağlantısı, demiryolu bağlantısı, yaşam alanlarına (konut alanlarına) uzaklık, trafik yoğunluğu, prosedürler, işlemler, mülkiyet ve sahiplik koşulları gibi ölçütler Lojistik merkezler kurulurken dikkate alınır.

***

Yukarıda verdiğim bilgiler 31.10.2012 tarihli Prof. Dr. Mehmet Tanyaş, Prof. Dr. Birdoğan Baki, Yrd. Doç. Dr. Ersin Türk ve Arş. Gör. İskender Peker tarafından hazırlanan, yayınlanan ve ilgili taraflarla toplantılar ile tartışılan Trabzon Lojistik Master Planı üzerinden alınan bilgilerdir.

Bu yazı sebebim iki güzide ilimizin yarıştırılması değil, aklın ve bilimin ülkeye vereceği katkının bertaraf edilmesi ile ilgilidir. Bu yazımın sebebi Trabzon kentinin gelişimi, işsizliğin önlenmesi, demiryolunun kentimizden geçmesi ile ilgilidir. Bu yazı gibi bir yazıyı ilerleyen yıllarda demir yolu hattı için yazmamakla ilgilidir. Kentimizin yönetenleri ve kentimizin seçilmişleri bu ve bu gibi yatırımların elimizden çıkmasını seyretmemesi ile ilgilidir.