ATA TOHUMU KORUMA HAMLESİ

Trabzon Büyükşehir Belediyesi, ata tohumunun gelecek kuşaklara aktarılması için yapılan projelere desteğini sürdürüyor. Büyükşehir Belediyesi, Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) ve Trabzon İl Tarım ve Orman Müdürlüğü iş birliğinde, geleneksel ata tohumlarının tespiti, temini, korunması, saklanması ve çoğaltılarak çiftçilerle buluşturulması için Tohum Koruyucuları Projesi hayata geçti. Proje, Türkiye ile birlikte Bulgaristan, Romanya ve Gürcistan’ın da ortak olacağı şekilde yürütülüyor. Proje kapsamında; her paydaş ülke kendi topraklarındaki kültürel değerlerini ve tohum konusundaki tecrübelerini diğer ülkelerle yerinde paylaşıyor. Türkiye’de projenin ev sahipliğini ise Trabzon üstlendi. Bu kapsamda Bulgaristan, Romanya ve Gürcistan’dan gelen misafirler, Büyükşehir Belediyesi ve DOKA’dan uzman ziraat mühendisleri eşliğinde Trabzon’da ata tohumlarından tarımsal üretim yapan çiftçilerle buluştu. İki gün süren görüşmelerde 'Hangi ülke hangi metotla tohum üretimi yapıyor? Tohumlarını nasıl saklıyor ve doğal yöntemlerle nasıl koruyor?' konuları ile ilgili bilgi alışverişi gerçekleştirildi. Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nden yapılan açıklamada, “Amacımız yerel tohuma destek vermek ve geleceğe aktarmak. Ata tohumu kültürel mirasımızın en önemli unsurlarından biridir. Bölgede yetişen tüm sebze tür ve çeşitleri, örneğin; fasulye, mısır domates, salatalık, biber, karpuz, kabak gibi ürünlerimizi korumayı amaçlıyoruz. Hedefimiz, doğal ve hiç müdahale edilmemiş bu tohumları yapılan çalışmalarla çoğaltmak ve daha çok kişiye ulaştırmak. Aynı zamanda vatandaşlarımızı yerel tohumun korunması konusunda bilinçlendirmek. Şehrimiz bu manada çok önemli bir konumdadır.” denildi.

Nokta Atış -24.11.2024 Nokta Atış -24.11.2024

AKARYAKIT PİYASASINDA DENETİMLER ARTIYOR

Hazine ve Maliye Bakanlığı, akaryakıt piyasasındaki kayıt dışılığı önlemek ve vergi kaybını engellemek amacıyla önemli düzenlemelere ve saha denetimlerine imza atıyor. Bakanlık, akaryakıt istasyonlarında ödeme kaydedici cihazların güvenliğini artırarak, anlık veri paylaşımını sağladı ve dış müdahaleleri engelledi. Ayrıca, teminat uygulaması getirilerek sektörün mali yapısının güçlendirilmesi sağlandı. Yasal düzenlemelerle, satışların kayıt dışı bırakılmasının önüne geçilerek, usulsüz müdahalelere hapis cezası getirildi. Sektördeki tüm faaliyetlerin denetlenmesi için Gelir İdaresi Başkanlığı ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) ile işbirliği içinde saha denetimleri gerçekleştirildi. 2025 yılı itibariyle, akaryakıt alımlarında taşıt plakalarının otomatik olarak sisteme yansıyacağı Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) uygulaması da devreye girecek. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bu düzenlemelerin vergi kaybını önlemede ve sektördeki rekabeti eşitlemede önemli bir adım olduğunu belirtti.

KIŞ LASTİĞİ KULLANIM ZORUNLULUĞU BAŞLIYOR

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının düzenlemeleri gereği, 1 Aralık ile 1 Nisan arasında tüm ticari araçlarda kış lastiği kullanımı zorunlu olacak. Özel otomobiller için ise yasal bir zorunluluk bulunmasa da kış lastiği kullanımı önerilmektedir. Kış lastiği taktırmayan işletmelere, 2024 yılı için 4 bin 69 TL para cezası uygulanacak. Bu ceza, 2025'te yeniden değerleme oranı çerçevesinde güncellenecek. Lastik sökme ve takma işlemleri için ücretler, jant boyutuna göre değişiklik göstermektedir. 13-14 inç jantlar için 600 TL, 15-16 inç jantlar için 750 TL, 17 inç jantlar için 850 TL, 18 inç jantlar için 950 TL, 19 inç jantlar için 1100 TL, 20-21 inç jantlar için ise 1250 TL olarak belirlenmiştir. Lastik oteli bedeli de, lastik değişim ücreti kadar olmaktadır. Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, mevsim koşullarına uygun lastik kullanımının trafik güvenliği için kritik olduğunu vurguladı. Hava sıcaklıklarının 7 dereceye ve altına inmesiyle birlikte kış lastiği kullanımının zorunlu hale geldiğini belirten Erkoç, yaz lastiklerinin soğuk havalarda ve karlı zeminlerde tutunma kaybına yol açarak kazalara neden olabileceğini ifade etti. Ayrıca, lastik alırken tarihine dikkat edilmesi gerektiğini belirten Erkoç, “Lastik kullanılmamış olsa bile belli bir raf ömrü vardır. Bekletilmiş lastikler özelliğini kaybeder ve balans tutmaz.” uyarısında bulundu. Kış koşullarına hazırlıklı olmak için lastik değişiminin yanı sıra, araç bakımının da büyük önem taşıdığına dikkat çekti. Sürücüler, kış lastiği takma yükümlülüğünü 1 Aralık'tan önce yerine getirerek hem kendi güvenliklerini hem de diğer sürücüler ile yolcuların güvenliğini sağlamalıdır.

Editör: Gözde Üçüncü