SONNOKTA SELAHATTİN ÖZCAN - Trabzon Büyükşehir Belediye Başkan Adaylığı için İYİ Parti’nin gündeminde olan, Karadeniz Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Atakan Aksoy gazetemize konuştu. Aksoy projeleri ile göreve talip olduğunu belirterek mevcut Büyükşehir Belediyesi’nin sınıfta kaldığını vurguladı.

İşte Aksoy’un açıklamaları…
MEVCUT YÖNETİM YETERSİZ
Mevcut Büyükşehir Belediye Başkanı Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu’nun çalışmalarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Trabzon, büyükşehir statüsüne kavuşturuldu. Bu dönüşümü önemli görüyorum. Şehirlerin kapasite ve gelişme durumlarına bakılarak büyükşehre dönüştürülmesi önemli. Büyükşehir Yasası bağlamındaki yetkiler ile azimli ve üretken belediyelerin büyük başarılar ortaya koyması mümkün. Bu anlamda Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nin uygulamalarını yetersiz buluyorum. Sınıfta kaldılar diyebilirim. Trabzon 2012 yılında büyükşehir oldu. Ancak, bugüne kadarki geçen zamanda kanımca önemli kapasite üretemedi. Son dönemde bir proje yaptırıldı ama projenin yapılabilirliği, kamulaştırma gerekçeleri, yapım noktasında bütçelendirilmesi konularında başarısızlık söz konusu. Trabzon’un bir ana ulaşım planı yapılmadı. Toplu taşıma rehabilitasyonu projesi gerçekleştirilmedi. Şehir merkezinde trafik karmaşası her anlamda kendini gösteriyor. Meydan trafiği kilitlenmiş durumda. Ulaşım Koordinasyon Merkezi şehrin trafik planlamaları konusunda verimli olamadı. Raylı sistem teknolojileri, fizibilite analizleri, simülasyon uygulamaları gibi konularda yenilikçi bir çizgi oluşmadı. Geri dönüşüm konularında büyük başarısızlık hakim. Güncel teknikler kullanılmıyor. Trabzon modern teknolojiler bakımından yetersiz durumda.”



GÖRÜŞLERİ DEĞERLİDİR
İYİ Parti İl Yönetimi’nin desteğini aldınız mı? İstişareniz ne durumda?

“il Başkanım Azmi Kuvvetli Bey ve çok değerli İl yönetimine çok teşekkür etmek istiyorum. Zaman zaman ziyaretlerim söz konusu oluyor. Çok değerli görüşleri, yaklaşımları benim için de çok önemli kazanım oluyor. Son derece pozitif bir ortamda konular değerlendiriliyor. Trabzon’un kalkınması için yapılması gerekenler üzerine önemli bir yoğunlaşma söz konusu. Bu konularda sıklıkla görüş alışverişlerimiz oldu. Proje önerilerimi içeren bir dosyamı, araştırmalarımı İl Başkanım Azmi Kuvvetli Bey’e arz ettim.”

PROJE KONUSUNDA ÇOK DONANIMLIYIZ
Trabzon için projeleriniz neler olacak?

“Öncelikle belirtmeliyim ki proje konusunda çok donanımlıyız. Çimento ve kireç stabilizasyonları, güney çevre yolu gerekçesi ve projesi, ARGE deney merkezi, emülsiyonlu yenilikçi karışımlar, geri dönüşüm ve uygulamaları, Spor A.Ş., Proje A.Ş., Peyzaj A.Ş., Medya A.Ş., biyorafineri projesi, AB projeleri havuzu, ulaşım UKOME Merkezi’nce yapılacak olan fizibilite analizler gibi daha birçok proje önerimiz var. Bu proje önerileri konusunda derinlemesine araştırmalarımız ve uygulamalarımız da olacak. İnşaat sektörünün önünü açmak ve modern imar uygulamaları ile yeniden Trabzon’da inşaatı lokomotif sektör haline getirmek istiyorum. Bize bir görev nasip olursa öncelikle şunu ifade etmeliyim ki, Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nin mutfağında kendi projeleri yapılacaktır. Böyle bir ARGE merkezi kurma hedefim var. Şehrin ulaşım ana planı, master planlar, raylı sistem projeleri, önemli altyapı içeren projelerin ÇED değerlendirmeleri, Avrupa Birliği destekli proje önerileri bütün bunlar Büyükşehir Belediyesi’nin kendi ARGE merkezinde kendi mutfağında hazırlanacaktır. Biz bu işlerin içerisindeyiz. Önemli bir kapasite üretme potansiyelimiz var. Bu anlamda birçok uygulama çalışmasının içerisinde olduk. Asfalt kaplamalar ve uygulamalarını çeşitli amaçlar doğrultusunda çeşitlendirmek gerekmektedir. Örneğin renkli asfalt, sessiz asfalt, geri dönüştürülmüş asfalt uygulamaları yapılmıyor. Bu alanda önemli işler var yapılacak. Peyzaj anlamında önemli üretim eksiklikleri var. Atık yönetimi, çöpün değerlendirilmesi, biyorafineri uygulamaları, trafik probleminin çözülmesi, emülsiyon sistemlerine geçilmesi ve rant oluşturan bir belediye olunması gerekmektedir. Bu konular bakımından Büyükşehir Belediyesi son derece başarısız bir durumda. Mevcut tablonun doğru performans göstergeleri ve objektif yaklaşımlarla değerlendirilmesi gerekmekte.

BU ALANLAR ÇOĞALMALI
Gülcemal ve Botanik Park yatırımlarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
“Ben planlamaya, verimlilik ilkesine ve bütçenin sağlam ve etkin kullanılmasına inanırım. Gülcemal Projesi, dolgu dolgu dolgu… Nereye kadar dolgu olacak? Güçlenen bir Büyükşehir Belediyesi, kendini finanse edecek proje gerçekleri ile ilave para harcaması yapmadan sahil kenarının rehabilitasyonu projesine yönelecektir. Bu işler hayal işidir, proje işidir, öngörü işidir. Kaynak yaratma ve finans sağlama işidir. Maalesef bu bakımlardan gerçekçi verilerle ve tespitlerle Trabzon’un durumu ortadadır. Botanik Park, yeşil dokuyu zenginleştirme anlamından güzel bir uygulama oldu. Bu tip alanlarda daha yoğun yeşillik ve daha yoğun bitki türleri önemli bir felsefe olmalı. Bu parkların Trabzon’un geneline yayılması sağlanmalı. Botanik Park’ın etrafını çevreleyen taş duvarın daha estetik ve profesyonel bir anlayışla yapılması gerekirdi. Botanik Park’taki süs havuzlarının derinliğinin az olması nedeniyle kirlilik görüntüleri şimdiden ortaya çıkmaya başladı, bunların düzenlenmesi için ince doğal taşlar tercih edilebilir. Küçük düzenlemelerle birlikte Botanik Park daha estetik bir hale gelebilecektir.” 

HAYALLERİ YIKTILAR
Spor ve Trabzonspor için neler söyleceksiniz?

“Trabzon’da spor altyapısı çok güçlü. ASKF çok etkin bir noktada duruyor. Taban birlikleri çok önemli. Bu dinamizm içerisinde olmak ve bu konuyu çok ciddi bir katma değer konusu haline dönüştürmek gerekiyor. Spor kulüplerine yönelik ERASMUS destekleri var. Birçok fon mekanizması mevcut. Bunlardan yararlanılmalı. Trabzonspor çok köklü geçmişi olan, geçmişi birçok başarılarla dolu bir kulüp. Ancak günümüzde büyük sıkıntıları var. Trabzonspor öyle bir hale getirildi ki artık sorunların çözümü noktasında, problemi kişisel değerlendirmek pek işe yaramaz. Sistemsel büyük sorunlar var. Bana göre Trabzonspor’un en büyük kaybı Avni Aker Stadının yıkılması oldu. Orada büyük bir tarih ve kültür birikimi vardı. Bugünkü taraftarların anıları ve hayalleri oradaydı. İnsanın çocukluluğu gençliği bu süreçlerin geçtiği yerler çok önemlidir. İnönü Mahallesi’ndeki Avni Aker bölgesi tarihi bir misyon üstlenmiştir. Trabzonspor burada doğmuştur. Bence Avni Aker Stadı yerinde modernize edilmeliydi. 24 saat yaşayan bir merkez durumuna getirilmeliydi. Amatör kulüplerin yaşam alanları orada oluşturulmalıydı. Bir AVM o sistem içerisinde düşünülebilirdi. Benim yaklaşımımım şu ki, Avni Aker Stadı yerinde olmayınca Trabzonspor’da hep bir şeyler eksik kalacaktır. Ayrıca şu da çok önemli bir gerçektir, Avni Aker Trabzon’un mahallelerinden radyal olarak insanları toplayıp dağıtabiliyordu. Şehrin ortasında ve içeride olması bu avantajı da sağlıyordu. Yavuz Selim Stadı ile yaşayan bir spor kompleksi yok edildi. İnanın bu konu beni fazlasıyla üzmektedir. İnsanların hayalleri sarsılmıştır yıkılmıştır. Trafik problemi oluşmuyordu. Bana göre Avni Aker yıkılmamalı modernize edilmeliydi. Gerekli güçlendirme işlemleri dikkate alınabilirdi. Yerinde inşası önemliydi.”

GÜNEY ÇEVRE YOLU OLMAZSA OLMAZ
Trabzon’un trafik sorunu nasıl aşılır?

“Trabzon’un trafik sorunlarının çözülmesi için mikro ve makro çalışmalar gerekmekte. Her zaman söylediğimiz ve artık gerekçeleri ve gerçekleri bakımından örtüşen bir konu var. O da büyük oranda tünellere dayalı, kamulaştırası az, kendi beton ve inşaat imalatlarını büyük oranda yapacak güney çevre karayolu projesi. Bu proje Trabzon’da trafik sorununu büyük ölçüde rahatlatacaktır. Çünkü şehir içi trafik ile ekspres trafik birbirinden ayrılmış olacaktır. Bu durumda ulaşım ana planı master planlar açısından önemli alternatifler doğacaktır. Toplu taşıma rehabilitasyonu ve yeni zonların oluşması noktasında kentsel toplu taşıma altyapısı alternatifler sunma noktasında çeşitlendirilebilecektir. Trafiğin işletilmesi noktasında yapılacak işler var.”

ULAŞIM ÖNEMLİ SORUN
Başlanmamış yatırımların bekletileceği öne sürülüyor. Özellikle ulaşım sorunu çözüm beklerken bu durumu nasıl yorumluyorsunuz?
Trabzon’da ulaşım önemli sorun. Bu projelerin durmaması, hatta bira önce başlanılması ve devam ettirilmesi gerekmekte. Bu projeler kendini finanse etme potansiyelleri fazla olan projelerdir. Kısa vadede sürdürülebilir özellikleri olan projelerdir. Arazi, tapoğrafya ve bölgesel gerçekler ki bu gerçekleri bütünüyle etüt etmiş durumdayız, bu projelerin aksatılmadan bir an önce başlatılmasını zorunlu kılmaktadır. Bu projeler kalkınma noktasında önemli gerçekleri kapsamaktadır. Raylı sistem için yeni kamulaştırmalar yapmadan mevcut platformlar üzerine koymak çözüm üretmez. Mevcut tanjant ve sahil yolu zaten mevcut trafiğe yetmiyor. Bunun bir şeridini alıp raylı sisteme vermek sorunu büyütür. Havai hatlar zaten olmaz. Hem çok pahalı hem de geçki noktasında önemli sorunlar doğuruyor. Trabzon işi gücü herşeyi güney çevre yolunu uygulamaya yönelmelidir.”

SİNERJİ ARTIYOR
KTÜ ile şehrin kopukluğu nasıl giderilir?
“KTÜ’de son zamanlarda artan bir sinerji söz konusu. İş dünyasıyla buluşma enerjisi ve başarılı örnekleri artmaya başladı. Daha iyi olacak diye düşünüyorum. Raylı sistem konusu Trabzon’un gündemine bana göre farklı gerekçelerle getirildi. Bu konuda zamanla değerlendirmelerimiz de olacaktır.”

ÇOK GÜÇLÜ OLMALIYIZ
Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nin diğer belediyeler arasından yeri neresi olmalı?
“Trabzon kenti Büyükşehir oldu ama uygulamaları anlamında Büyükşehir olamadı. Çok daha başarılı belediyeler var Türkiye’de. Trabzon sadece Trabzon’da değil İstanbul’da da güçlü olmalı. Trabzon İstanbul etkileşimi çok önemli. Dolayısı ile Trabzon zirveye oynamalı. Bu konuda söyleyecek birçok düşünce ve proje fikrimiz var.”

Editör: Haber Merkezi