SONNOKTA RÖPORTAJ - Trabzon Şehir Plancıları Odası Başkanı Ercan Şen gazetemize açıklamalarda bulundu.

Şen şunları söyledi: “Çömlekçi’de bulunan bazı yapılar tescilsiz, onlar da envantere girip koruma altına alınacak. Çömlekçi projesi için biz diyoruz ki Çömlekçi’nin tarihine baktığımızda mahalle kültürü olan bir yer, dolayısıyla o kültürü, o yapıyı koruyacak şekilde oradaki insanları barındırmalıyız. O insanları oradan alıp başka yere götürürseniz oranın mahalle kültürünü yaşayamazlar. Buna ek olarak oranın mahalle kültürüne uygun yapılaştırma yapın önerimiz var. Birinci etap dedikleri yer için böyle bir görsel yapılaştırma çıkmadı. İkinci etapta Meydan’a çıkış olan kısım iyileştirilmiş gibi gözüküyor. Mahalle, sokak silueti, sokak boyu ticari yapılaştırma biraz daha iyi. Biz genelde eski tarihi kenti bırakıp yeni bir kent yapıyoruz. Çömlekçi’de de şuan da öyle bir çalışma var.”

Başkan Şen, Sorumlu Yazı İşleri Müdürümüz Selahattin Özcan’a konuştu.

GÖRSEL AÇIDAN SIKINTILI
“Biz Boztepe’deki tüneller ilk gündeme geldiği zaman dedik ki farklı bir güzergahtan yapabilirsiniz. İlk önerilen Bahçecik’ten Çukurçayır’ın altından bir tünelle karşıdan Bostancı’ya, oradan Yalıncak, Kaşüstü gibi devam edebilir dedik. Maalesef, Karayolları yolu Boztepe’den tünel ile geçerek yapmak üzerine şekillendirdi. Bu görsel açıdan sıkıntılı, hem de bu doku içerisinde uygun değil dedik. O dönem Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Üyesiydim. Proje önümüze geldiğinde alternatiflerini söyledik ama maalesef Karayolları ben bu projeyi uygulayacağım dedi.”

MASTER DEĞİL ANA PLAN
“Yapılması gereken Ulaşım Ana Planı’dır. Bunun ismi Ulaşım Master Planı değil. Murat Başkan da (Zorluoğlu) bunu sıklıkla yanlış söylüyor. Şimdi iş teslim alınacak, alındıktan sonra 8 ay süre içerisinde plan yapılacak. Paydaşlardan bir tanesi de Şehir Plancıları Odası. Bizden de çalışma yapılırken görüş alınacak.”

BİZİ AYDINLATIR
“Ulaşım Ana Planı olmadan bu tür trafik yoğunluğundan kurtulamayız diyoruz. Bu planın esas amacı terminalin nerede olacağını bize söyleyecek ve tüneller konusunda bizi aydınlatacak. Yoksa başka bir ulaşım sistemi mi kullanmamız gerekir onları gösterecek. Ama Ulaşım Ana Planı olmadan terminalin yeri kesin doğru şeklinde hareket ediyorlar.”

YOĞUNLUĞU AZALTMALIYIZ
“Biz tüm trafiği ve kenti kıyıya yoğunlaştırdık. Bir şekilde o yoğunluğu azaltmamız lazım. Bunun tek alternatif, yeni güzergah olacak bir yol yapılması. Kıyıdan geçecek yolun da bazı tahribatları olacak ama kıyıdaki bu sorunumuzu çözmüş olacağız. Çünkü biz her trafiğimizi kıyıya aktarıyoruz. Liman kavşağı ve oradaki ışıklar bir iki gün kapatıldı, çok büyük bir sorun olmadı. Bununla birlikte ufak tefek çözümlemeler yapılsa sorun çözülebilir demek ki. İlle de 3. Tüneli yapacaksanız, bunun görselliği haricinde maliyeti de bir noktada belli değil. Böyle tarihi bir kentin altını oyup geçeceğiz ve hiçbir şeye bakmayacağız, bunlara dikkat etmek gerek. Güney Çevre Yolu dediğimiz iş, 2007’den itibaren planlarda var. Yıllar önce başlanmış olsaydı belki şimdi bir noktaya gelmiş olurduk.”

KARŞITLIĞIMIZ YOK AMA...
“Şehir Hastanesi konusunda sağlıkla ilgili bir tesisin yapılmasına karşıtlığımız yok. Tıpçılar, sağlık çalışanları ve Tabipler Odası ihtiyaç var diyorsa vardır. Ama biz yer seçiminin doğru olmadığını söylüyoruz. Stat yapılırken de Mimarlar Odası ile birlikte aynı şeyi söylemiştik; yer seçimi doğru değil diye. Ne kadar ısrar ederseniz edin, biz 300 dönüm bir yer bulmak istiyoruz, o kadar yerimiz yok diyorlar. Alternatif yer söylüyoruz, dinlemiyorlar.”

YER SEÇiMi YANLIŞ DEDİK
“Otogarın yer seçiminin doğru olmadığını söylüyoruz. Bunu iki şeye bağlıyoruz. Birincisi, Ulaşım Ana Planı’nın olmaması, diğeri de afet ve sel ile ilgili. Bu konuda alternatif bir yer önermem doğru olmaz çünkü Ulaşım Ana Planı yok. Çokça söyledik ki çimento fabrikası eğer kaldırıldıysa orada yeni bir otogar oluşturulabilir. Şimdi oraya bir de kavşak yapılıyor, ulaşımı da desteklediler. Ulaşım Ana Planı bir şekillensin, bakalım ne olur.”

O DÖNEM HUKUK BiZi HAKSIZ BULDU
“Reşadiye kavşağı yapılırken biz böyle yapılmasın diye alternatif oluşturmuştuk. Doğu-batı, kuzeygüneye giden tarafa belediye binasının alışveriş merkezinin olduğu tarafa trafik akıyor demiştik, orayı çözmek gerekliydi. Ama ne hikmetse doğu-batı akışında ve üstten geçen bir düzenleme oldu. Doğru bir karar değildi, o zaman da söyledik. Oda adına dava da açtık ama o zaman hukuk bizi haksız buldu. Gelinen süreçte yıkılması gündemde. Sebep olarak ise çalışmıyor ve görsel anlamda sıkıntılı deniliyor. Aynı şekilde Meydan’da Baro’nun oradaki üst geçidin kaldırılmasından da bahsediliyor. Orada görünen şu ki fiziksel olarak oradan yolu geçirmek mümkün görülmüyor. Yine bir tünel çalışması gibi, bir noktadan girip bir noktadan çıkacak gibi görülüyor. Çünkü üst zemini kullanmamız pek mümkün değil, zemin geçişlerinde problem var, o yüzden yine zemin altında çalışılacak gibi gözüküyor. Ezbere bir şey söylemek mümkün değil ama acı olan şu ki yıllar sonra biz bu işleri yeniden konuşuyoruz. Yermek için değil ama, Ahmet Metin Genç Başkan diyor ki ben orayı kaldırmayı düşünüyorum. Orası yapılırken de bu isimler görevdeydi. Hiç demediler ki bunu buraya yapmayalım. 3. Tünelde, Kemerkaya’da gösterdiği dik duruşu maalesef göstermedi. Yine bu kentteydiler, siyaseten konuşabilecekleri bir yerlerdeydiler ama bir şey söylemediler.”

DEMiRYOLU OLMASI GEREKEN YATIRIM!
“Sadece Trabzon için değil ülke için demiryolu önemli bir ulaşım seçeneği. Demiryolu Samsun’a kadar gelmiş, Güneyde de Erzurum, Erzincan, Kars’a kadar gelmiş durumda. Bizler milliyetçilik yapıp Trabzon için demiryolu lazım demiyoruz. Trabzon bu bölgenin ana merkezi. Her şey buradan geçiyor. Dolayısıyla ulaşım aksı olarak demir yolu düşünülmüş. Bunun güzergahı da çalışılmış. Görünen o ki onunda bir şekilde yapılması lazım. Trabzon lojistik merkez olarak da geçiyor. Yatırımlar geldikten sonra o tür şeylere de ihtiyaç var. Demiryolu olması gereken bir yatırım ama güzergahı çok tartışılıyor. Rize-İyidere hattında da demiryolu yapılabilir ama Trabzon güzergahında da demiryolu kesinleşmiş durumda. Ne zaman yapılır, ne zaman kazma vurulur onu bilemem. Ama demiryolu kesinlikle yapılmalıdır.

Editör: Haber Merkezi