SONNOKTA SENA YILMAZ - Trabzon Akçaabat Şoförler Odası Başkanı Ali Şentürk, gazetemize açıklamalarda bulundu.

Şentürk, açıklamasında şu ifadeleri kullandı: “Trabzon ilinin en büyük ilçelerinden olan Akçaabat’ta dolmuşlarımızın değişmesini biz de istiyoruz ancak pandemi esnafı çok etkiledi. Bu dolmuşların değişmesi çok zor çünkü esnaflarımızın kredileri var. Bu araçların değişmesi için önce mevcut borçların kapanması gerekiyor. Şuanda yüzde 30 kapasite ile çalışan bir insanın araç değişimine girmesi zor. İlçemize yakışan dolmuşlar ile taşımacılık yapmaktan yanayız halkımızı yeni dolmuşlar ile taşımak istiyoruz ama şartlar bu gün onu gerektirmiyor. Bu süreci Büyükşehir Belediye Başkanı ile görüşeceğiz ve biraz daha zaman alacağız. Pandemi döneminin esnafımıza ne kadar yük getirdiğinin hesaplarını tekrar gözden geçireceğiz oda inanıyorum ki tekrardan bu süreçte şoför esnafını zorlamayacaktır.”

SÜREYE İHTİYACIMIZ VAR
“Kendisi ziyaret ettiğim sürece bir tane şoför esnafını mağdur etmem lafını ben unutmuyorum. Dolmuş değişimi bizim sektörü ilgilendiren bir taraf olduğu için tabii ki bizde destek vereceğiz, dolmuşçumuz da destek verecek Belediye de destek verecek ancak şuanda dolmuşların değişmesi çok zor bir süreç. Bu nedenle süreye ihtiyacımız var. Bunun yanı sıra dolmuşun değişmesi ile dönüşümü birbirine karıştırmayalım. Değişim ayrı bir şey dönüşüm ayrı bir şey. Biz değişimden yanayız ama bu değişim şimdi değil. Belediyenin elinde yetkiler var diyebilir ki ben süreyi uzatmıyorum ille de değişecek diyebilir ancak şunu da belediye başkanımızın bilmesini istiyorum inanın bu süreçte bu esnafımız dolmuşlarını değişemediğinden dolayı bu mesleği bırakırlar. Kamuya, başkana direnmezler ama bu mesleği bırakır yapmazlar çünkü çoğu para kazanmıyor artık. Bütün ilçe oda başkanları ile beraber Sayın Belediye Başkanımızla beraber bir araya gelerek bu süreci makul bir zamana dilimine yayarak değişimi yapmaktan yanayız.”

HAYAL SATILMIŞ
“Dönüşüm çok farklı bir şey. Biz dönüşüme karşıyız değişime değil. Dönüşüm sadece Akçaabat- Trabzon arasında çalışan araçlar ile ilgili ama değişim Trabzon şehrinin tamamını kapsayacak araçlarla ilgili. Akçaabat-Trabzon arasında ki dönüşümün Belediye’nin önüne gelmesinin nedeni bundan yaklaşık 2,5 yıl önce Akçaabat- Trabzon arasında bir durağımız var o durağın başkanı Genel Kurul’da Akçaabat-Trabzon arasında ki dolmuşların sayısını azaltalım 6 plaka bir minibüs yapalım bunları yaparken de M plaka takalım, üniversiteye kadar hatlarını uzatalım, Belediye otobüslerini buradan çekelim ve bu güzergahı tek başımıza kullanalım dedi. Esnafımız bu durum karlı geldi hoşuna gitti ancak ben o Genel Kurul’da da verilen bu vaatlerin yasal olarak yapılamayacağını söyledim. Dedim ki 17+1 üzerinde olan hiçbir minibüse tahditli M plakayı takamazsınız çünkü statü değişiyor. Minibüse 17+1 üzerine çıktığı zaman otobüs haline geçiyor. O yüzden bu araçlara tahditli M plakayı takamazsınız. Türkiye’de 13 tane ilçe de tahditli M plaka var geri kalan illerde tahsisli M plaka var. Tahsisli M plakayı her araca takarsınız istediğiniz zaman yerel yönetim arttırır ama tahditliyi yerel yönetim arttıramaz bu hükümet politikası Cumhurbaşkanının kararı ile beraber arttırılır. Bu arkadaşımız esnafa hayal satmış bu dediklerimi yerine getireceğim siz buna imza atın demiş onlar da evet demişler.”

KENDi KAFASINA HAREKET EDiYOR
“Diyorlar ki Ali Başkan değişime karşı. Aslında değişime hiçbir zaman karşı olmadım dönüşüme karşı oldum, ranta karşı oldum. Bu dönüşümü en çok kim istiyorsa bu ranttın tepesinde ki insanlar onlar. Zaman içerisinde şoför esnafı bizim haklılığımızı anladı. Defalarca bunu Ulaşım A.Ş.’ye anlatmaya çalıştık ama dinletemedik. Biz de Belediye Başkanı ile birkaç defa bir araya geldik kendisine anlattık. Bu sesimizi kamuoyuna duyurmak için belediyenin önünde eylem yaptık. Bu eylemi sesimizi duyurmak için yaptık azınlığın sesi çıkmayanın sesi olalım dedik biz onlara önderlik yaptık dedik ki esnafımız değişim istiyor ama otobüs dönüşümü istemiyor.”

Genel Sekreter bizi odasına çağırdı sizin dediğiniz istenmiyor durak başkanının dediği ise isteniyor dedi. Burada iki taraf yaratıldı ama aslında iki taraf yok burada Şoförler Odası Başkanı benim onlar durak başkanı, Akçaabat’ta 60 tane durak var bunların başkanı bizim ile çalışmak zorunda. Çalışmaya bilirler ama çalıştıkları ve Akçaabat’ta ikamet ettikleri sürece çalışmak zorundalar yasa budur. Arkadaşın bir tanesi kendi kafasına hareket ediyor.”

ESNAF TEHDiT EDiLDi
“Genel Sekreter dedi ki yarıdan bir fazla imza çıkarsa vereceğiz O gün 6’ıncı ayın 1’ydi bizim sözümüz de yüzde 50 imza verilsin yüzde 51’ide biz vereceğiz oldu. 6’ıncı ayın 2’sin de ise Akçaabat durak başkanının UKOME’ye teklif vererek dönüşüme katılmayanlar bu güzergâhta çalışamaz diye bir madde ekletti. Bu madde ile esnaf tehdit edildi eğer dönüşüm rızası vermezsen bu güzergâhta çalışamazsın dediler. Hiçbir yetkili de demedi böyle bir şey olabilir mi bu maddeyi buradan çıkarın. Bu maddeyi gören esnafımız korktu ve psikolojik baskı ile gelip imza verdiler. 423 tane imza ile biz otobüs değişimi istiyoruz dediler. Aslında onlara sunulan biz yine değişim yapacağız minibüs alacağız idi bu arkadaşlarımız da imzayı verdi belediye de bütün hazırlıkları yapmıştı kararı hemen aldı.”

PLAKA SİMSARLARI TÜREDİ
“Dönüşümü hemen yaparlarsa bu esnaf gerçekten batar. Bunun maddi tarafını kim karşılayacak herkes borçlu. Sayın Başkanım şunu diyebiliyor mu ki bu dönüşüme geçen herkes her ay 2-3 bin TL alacak. O gün bu dönüşümü savunan durak başkanı esnafa dedi ki 5 bin TL alacaksın. İmzayı atmayan adama ikna etmek için dedi ki otobüste şoför olacaksın belediye de çalışacaksın böyle onlarca insana imza attırdılar. Plaka simsarları türedi. Yaklaşık 40-60 tane hiç şoförlük yapmamış plaka simsarları esnafın plakalarını satın alarak imza attılar.” Bu işi ranta çevirdiler. Burada bu imzanın çoğalmasının sebepleri buydu. Biz kararlılığımızı yitirmedik yargıya taşıdık dedik ki burası otobüs olursa burası batar, yönetmeliği durduramadık mahkemeyi de kaybettik. Bizi başka hatlara attıkları zaman ya da çalışamazsınız dedikleri zaman da davalar açacağız ama biz bunun peşinde değiliz. Biz Büyükşehir Belediye Başkanı ile beraber Akçaabat’ta ki tüm dolmuşların diğer araçlarımızın çalışma düzenlemesini, araçların yenilenmesini hep beraber istişare ederek çözmek istiyoruz biz destek olmak istiyoruz ama esnafımızı da kimseye yedirmeyeceğiz.”

İMZALAR GERİ ÇEKİLDİ
“Verilen 423 imzanın 165 tanesi geri çekildi. Bunların asıllarının her bir tanesi Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı’na teslim edildi. Bunları milletvekillerimize de söylüyoruz. Bizi yalanlayabilirler mi? Her biri Büyükşehir Ulaşım Daire Başkanlığı’nı arayabilir bu belgeye ulaşabilir kaç tane esnafın imzalarını geriye çektiklerini öğrenebilirler. Biz bunu sizin aracılığınız ile beraber Sayın Muhammet Balta’ya, Sayın Adnan Günnar’a, Sayın Salih Cora’ya da sormalarını, söylemelerini istiyorum. Milletvekillerimiz şoför esnafına sahip çıksın. Durak başkanı ile değişim, dönüşüm olmaz odalar ile değişim dönüşüm olur. Sonuç olarak 12’inci ayın 31 son tarih olarak kararlaştırılan sürenin ona yeterli olduğunun söylememize rağmen 3’üncü ayın 15’ine kadar uzattılar. Şuana kadar ikna edebildikleri vaatler ile ikna edebildikleri yaklaşık 100 tane plaka sahibi var. Büyükşehir Belediye Başkanımın çoğunluğun sözüne kulak vereceğini düşünüyorum. Başkanımın bir lafını iç unutmuyorum: Bir kişi de kalsa o bir kişiyi asla mağdur etmem demişti hiç aklımdan çıkarmıyorum.”

Editör: Haber Merkezi