SONNOKTA-MERVE ALTUNCU

DOLGUYU DOGRU BULMUYORUM!

Başkan Şen: “Havalimanı konusunda başka bir alternatif olabilir mi diye düşünebiliriz. Bu konuda fikir jimnastiği yapmamız gerekli. Dolguyu çok doğru bulmuyorum.”

AK Parti Trabzon İl Başkanı Sezgin Mumcu’nun Trabzon Havalimanı için deniz dolgusu ile birlikte yeni bir havalimanı yapılabileceğini belirtmesi ile ilgili Şehir Plancıları Odası Trabzon Şube Başkanı Ercan Şen açıklamalarda bulundu. Şen şunları dile getirdi: “Coğrafi olarak Trabzon kısıtlı bir il. Bu tür büyük yatırımlarda pist uzunluğu ve etrafın genişliği çok önemli. O yüzden iyi bir yer seçimi yapmak gerek. Daha önce KTÜ tarafından havalimanı için bir master planı çalışması yapılarak ideal alternatifin kuzey doğuya doğru dolgu yapılması gündeme gelmişti. Maliyetler de hesaplanmıştı. Bizim de bu tarz bilimsel çalışmalara güvenmemiz lazım ama dolgu konusu da kaderimiz olmamalı.”

ŞEHRİ DENİZE İNŞA EDİYORUZ

“Sanayi için dolgu, Yatırım Adası için dolgu, yeşil alan içi dolgu; hep dolguyu düşünüyoruz. Biz şehrimizi ne yazık ki denize inşa ediyoruz. O zaman denizde bir şehir kuralım. Havaalanına alternatif bir yer mi bulmak lazım diye düşünmemiz lazım. Mevcut havalimanı yapıldığında şehrin dışındaydı ama kent doğuya gelişince şehrin içinde kaldı. Havaalanı için uçuş emniyeti de düşünülmeli. Kalkış ve uçuş konusundaki tehlikeleri göz önünde bulundurmalıyız. Çevredeki yerleşim yerleri risk oluşturabiliyor. Hem denize dolgu yapmamak, hem de riskleri ortadan kaldırmak için bir alternatif var mı diye ortak akıl oluşturmalıyız. Bu konuda fikir jimnastiği yapmamız gerekli.

” BAŞKA ALAN VAR MI BAKMAK GEREKLİ! “

Trabzon’da yeni bir havalimanı için böyle bir alan var mı bakmak gerek. Arazi üzerlerinde düzeltmeler ile daha yüksek bir kotta, şehir merkez i n d e n daha uzak bir yerde havalimanı düşünülebilir. Ankara ve İstanbul’da havalimanları şehrin uzak noktalarında. Ben dolguya karşıyım. Kıyı Kanunu gereği denizde yapılması gereken şeylere karşı değilim ama Şehir Hastanesi, sanayi alanı, Millet Bahçesi, havalimanı buralarda olmamalı. Kıyıda liman, balıkçı barınağı, tekne çekek yerleri, rıhtımlar dolgu ile yapılabilir. Ancak havalimanı için denizi doldurmak çok da doğru değil. Mevcut havalimanının olduğu bölgede yapılacak bir havalimanı 50 yıl sonra şehrin içinde kalabilir. O yüzden ortak akılla bir karar alınmalı.”

ÖNCELİKLİ KONU UÇUŞ GÜVENLİĞİ

Karadeniz Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü tarafından yapılan Stratejik Planlama Yaklaşımı ile Trabzon Havalimanı Revizyon Master Planlaması’nda şu görüşler yer aldı: “Trabzon Havalimanı gelişme vizyonu ve stratejik hedefleri çerçevesinde öncelikli konu uçuş güvenliğidir. Mevcut pistin uçuş konisi içinde fiziksel engelleri vardır. Gelişme senaryosu ne olursa olsun hava tarafında uçuş güvenliği sağlanmalıdır. Bu bağlamda dört seçenek üretilmiştir: 1. seçenek; pist olduğu gibi korunarak doğal ve yapay engellerin kaldırılması: taksi yolunun 29 pist başına kadar uzatılması, karayolunun da taksi yolundan güneye 75 metre ötelenmesidir. Bu amaçla yaklaşık 490 bin metreküp kazı yapılması gerekmektedir. Karayolu, hareketli mania olduğundan bu bölümün tünelle de geçişi mümkün olabilir. 29 yönündeki manialara çözüm üretemeyen bir seçenektir.”

SEÇENEKLER MASAYA YATTI

“2. seçenek; Yalıncak (Havalimanının doğusundaki yerleşme) engebesinden kurtulacak biçimde pistin açılı konumlandırılması, uzatılması: Mevcut pist 60 metre kuzeye kaydırıldıktan sonra 11 ucundan pist orta çizgisinden (center line) 2 derece kuzeye kaydırılmaktadır. Böylece 29 yönündeki manialardan uçuş konisi dışına çıkmaktadır. Bu durumda da karayolu taksi yoldan 75 metre güneye ötelenmekte ve kamulaştırma işlemini gerektirmektedir. Kaydırılan pistin 29 ucu deniz dolgusu üzerine oturmaktadır. Bu alternatif için 6,65 milyon metreküp dolgu gerekmektedir. 3. seçenek; pistin denize doğru ötelenmesi, batıya doğru uzatılması: Alternatif 3 kısmen deniz dolgusu kısmen kara üzerine oturtulmaktadır. Dolgu deniz kotundan +32 kotuna kadar yükseltilmektedir, bunun için 29,9 milyon metreküp dolgu ve 1,29 milyon metreküp yarma yapılması gerekmektedir. Bu öneride mevcut pist aynen korunmakla birlikte paralel pistten taksi yoluna geçiş doğrudan olamamaktadır.”

GüRüLTü SEViYESiNiN EN AZA iNDiRGENMESi

4. seçenek; pistin denize doğru ötelenmesi, doğuya doğru uzatılması: Alternatif 3’deki pist 11 yönünde batıya kaydırılarak, 11 ve 29 yönünden mevcut pistin taksi yoluna geçişi sağlanabilecek, her iki pist aynı anda kullanılabilecektir. Bu öneri için deniz kotundan 23,5 milyon metreküp dolgu ve 0,5 milyon metreküp yarma gerekecektir. Tüm seçeneklerde maniaların kaldırılması ve havalimanının çevre üzerindeki gürültü seviyesi en aza indirgenmesi temel planlama ilkesi olarak benimsenmiştir. Birinci seçenek; yüksek maliyetli ve kamulaştırma işlemlerinin uzunluğu nedeniyle ilk aşamada elenmiştir. Diğer seçeneklerin hangisinin Trabzon Havalimanı için en uygun alternatif olduğu, hem maliyet değerlendirmesi hem de Hedef Başarma Matrisinin ardından belirlenmiştir. Değerlendirmede ölçütleri belirlenmiş ve yapılabilirliğe yönelik sosyal ve ekonomik maliyet kriterleri de değerlendirmeye katılarak hedef başarma matrisi puanı hesaplanmıştır. İkinci seçenek hedefleri başarma açısından diğerlerinin çok gerisinde kalmış, göreli maliyeti çok düşük olmasına karşın elenmiştir. 3. ve 4. seçeneklerin hedef gerçekleştirme etkililiği aynı, ama 4. seçeneğin maliyeti diğerinin yarısına yakın olduğu için seçilmiştir.”

Editör: Haber Merkezi