1924 - Devlet Demiryolları kuruldu.
1927 - Ankara-Kayseri demir yolu açıldı.
1927 - Samsun-Havza-Amasya demir yolları açıldı.
1928 - Anadolu Demiryolu şirketi yabancılardan satın alındı.
1928 - Haydarpaşa-Eskişehir-Konya ve Yenice-Mersin demir yolları yabancılardan satın alındı.
1928 - Amasya-Zile demir yolu açıldı.
1928 - Kütahya - Tavşanlı demir yolu açıldı.
1929 - Mersin-Adana demir yolu yabancılardan satın alındı.
1929 - Anadolu-Bağdat, Mersin-Tarsus demir yolları yabancılardan satın alındı.
1929 - Kütahya-Emirler, Fevzipaşa-Gölbaşı demir yolları açıldı.
1930 - Ankara-Sivas demir yolu hattı ulaşıma açıldı.
1930 - Kayseri-Şarkışla demir yolu açıldı.
1931 - Bursa-Mudanya demir yolu yabancılardan satın alındı.
1931 - Gölbaşı-Malatya demir yolu açıldı.
1932 - Samsun-Sivas demir yolu açıldı.
1932 - Kütahya-Balıkesir demir yolu açıldı.
1932 - Ulukışla-Niğde demir yolu açıldı.
1933 - Adana-Fevzipaşa demir yolu açıldı.
1933 - Ulukışla-Kayseri demir yolu açıldı.
1933 - Samsun-Çarşamba demir yolu hattı yabancılardan satın alındı.
1934 - Bandırma-Menemen-Manisa demir yolu yabancılardan satın alındı.
1934 - İzmir-Kasaba demir yolu yabancılardan alınarak devletleştirildi.
1934 - Basmane (İzmir)-Afyon demiryolu yabancılardan satın alındı.
1934 - Demir yolu Elazığ’a ulaştı.
1935 - Aydın demir yolları yabancılardan satın alındı.
1935 - Fevzipaşa-Ergani-Diyarbakır demir yolları açıldı.
1935 - Afyon-Isparta demir yolu açıldı.
1936 - Edirne-Sirkeci Şark demir yolları yabancılardan satın alındı.
1937 - Çatalağzı-Zonguldak demir yolu açıldı.
1937 - Toprakkale-İskenderun demir yolu yabancılardan satın alındı.
1937 - İstanbul ve Trakya demir yolları yabancılardan satın alındı.
1938 - Sivas-Erzincan demir yolu açıldı.


Osmanlı İmparatorluğu’nda demir yolları ile ilgili ilk eseri yazan Behiç Bey, milli mücadele yıllarında Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün en yakın arkadaşlarından olmuştur. Cumhuriyetin ilanı sonrası, İzmir İktisat Kongresi öncesi Behiç beyin öncülüğünde ve Gazi’nin emri ile hayata sokulan demir ağlar projesi Türkiye Cumhuriyeti devletinin kuruluşunda ki en büyük başarılarından biridir.
***
Gazi Mustafa Kemal Atatürk Trabzon ziyaretinde Trabzonluların iktisadi refah ve mutluluğuna erişmesini dilerken; arzusunun birinin de Trabzon’a demir yolunun gelmesi olduğunu bildirmiştir.
Bu temenni yıllarca dillerden dillere dolaşsa da eski Başbakanımız ve fahri hemşerimiz Sayın Binali Yıldırım Bey 2009 yılında başlayan hikayeye 2016 yılında, “Trabzon-Erzincan demir yolu Gazi M. Kemal Atatürk’ün vasiyetidir, Trabzon-Erzincan demir yolunu da inşallah 2023’e kadar biz yapacağız.” açıklamasıyla kentimize bir selam çaktı.
Kentten, “Ve aleyküm selam.” cevabı gelmeyince; Trabzonlu eski Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Cahit Turan bey de Trabzon-Erzincan demir yolu hakkında kamuoyunu bilgilendirmekle yetindi.
Son olarak halen aktif görevde bulunan Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Adil Karaismailoğlu kentimize demir yolunun yakışacağını söylese de kent dinamikleri Trabzonlu devlet yöneticilerimizin sözlerini neden hep yerde bırakıyor ben anlamış değilim.

***

NOSTALJİ OLSUN

Trabzon Meydanı 1940