SONNOKTA BERKANT PARLAK - Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Trabzon Şube Başkanı Muzaffer Aydın’la Trabzon’u, sorunlarını ve inşaat mühendislerinin meslek sıkıntılarıyla İMO’nun önümüzdeki genel kurulunu konuştuk. 22 Şubat’ta yapılacak kongrede yeniden aday olacağını açıklayan Aydın, birikimini İMO ve Trabzon için kullanmak istediğini söyledi.

MUZAFFER AYDIN KİMDİR?
1965 Arsin doğumluyum. Evliyim ve 2 çocuğum var. Bir çocuğun inşaat mühendisliğini bitirdi, İstanbul Teknik Üniversitesinde yüksek lisans yapıyor. Diğer çocuğum İstanbul’da bir üniversitede mimarlık okuyor. 29 yıllık inşaat mühendisiyim. 29 yıllık süreçte kısa bir süre özel bir şirkette çalıştım. Daha sonra ortağım Köksal Boz’la birlikte kendi şirketimizi kurduk. Yaklaşık 18 yıldır İnşaat Mühendisleri Odası Trabzon Şubesinde çeşitli kademelerde görev aldım. Şimdi Allah nasip etti başkan olduk. Nasipse önümüzdeki dönemde arkadaşlarımızla aday olacağız. Meslektaşlarımız bizi seçerse onlara hizmet etmeye devam edeceğiz.

İMO’nun çeşitli kademelerinde görev aldınız. Şimdi başkan oldunuz, önümüzdeki dönem adaylık için yola çıkma nedeniniz nedir?
İMO’da ilk görev alırken pek sıcak yaklaşmıyordum. Ancak göreve başladıktan sonra hem meslektaşlarımıza hem de şehrimize hizmet ettikçe burayı sahiplendik. Hizmet etme amacıyla bu görevimizi sürdürmek istiyoruz.

İMO’nun Trabzon’daki konumunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
İMO, meslek odaları açısından baktığımızda birinci sıradadır. İMO bugün şehrin meslek alanıyla ilgili tüm sorunlarla ilgilenmiş ve çözüm alternatiflerini de sunmuştur. Bizim en büyük farkımız budur. İMO, Trabzon’un lokomotifidir. İMO bu özelliğini her zaman sürdürecektir. Eleştirilerimiz olumlu yöndedir ancak yanlışın da karşısında “doğrusunu da ifade ederek” duracağız. Bu, bizi yetiştiren vatana ve millete borcumuzdur.

Uzun yıllardır İMO’da etkin görev almanızın bir anlamı da kent sorunlarını yakından takip etmenizdir. İMO olarak Trabzon’a baktığınızda kentin öncelikli sorunları olarak neleri görüyorsunuz?
Trabzon çok eski bir şehir. Eskiden gelen birtakım sorunlar var. Altyapı ve üstyapı sorunlarıyla birlikte son dönemin sosyal sorunları var. İşsizlik sorunu var. Altyapıya baktığımızda içme suyu iyi ama kanalizasyon sistemimiz kötü durumda. Bunun için Büyükşehir Belediyemiz proje hazırlamış. Yapımına başlanacak. Bundan haberdarız.

İlimizde maalesef Türkiye’nin birçok ilinde olmasına rağmen bizde olmayan bir kirli su arıtma tesisi eksikliği var. Biz denize kıyısı olan bir şehiriz. Ama faydalanamıyoruz. Biz yıllardır çöpümüzü, kanalizasyon atığımızı denize atıyoruz. Çöp atıkları son yıllarda hâlledildi ama kanalizasyon tamamen denize gidiyor. Bu birincil bir sorundur. Hâlledilmesi gerekiyor.

HAVA KİRLİLİĞİ HALA SORUN
Trabzon’da uzun yıllar devam eden doğal gaz sorunumuz vardı ama bu sorun çok uzun sürdü. Çevredeki iller 2-3 yılda bu sorunu hâllederken bizimkisi 10 yılı aştı. Doğal gaz alan firma çok yavaş çalıştı. Şehrimiz hâlâ kömür kokuyor. Hava kirliliği hâlâ var. Trafik sorunumuz bir türlü çözülemiyor, öteleniyor. Burada biz diyoruz ki Trabzon’a bir ulaşım master planı yapılsın. Trafik sorunu bunun içinde çözülsün. Aksi takdirde lokal çözümler bizi kısa vadede rahatlatıyor fakat sonrasında daha büyük sorunlarla karşılaşıyoruz.

FOTOĞRAFLARA ÇAĞRILIYORUZ
İMO’nun Trabzon’daki gelişmelerin dışında tutulduğunu düşünüyor musunuz?
Evet, çünkü yöneticiler işlerine başkalarının karışmasını pek istemiyor. Bu doğru değil. İstişare şart. Trabzon’da yapılacak projelerin yürütme makamı vardır. Onlar projelerini hazırlarken bu konuda görüş alması için birikimi olan STK’lardan görüş almalıdır. Trabzon’da şöyle bir durum var: Proje yapılıyor, ihalesi yapılıyor, uygulamaya başlanıyor ve sonrasında deniliyor ki birkaç odaya gelin projeyi görüşelim. Görüşmeye gittiğinizde her şeyin bittiğini anlıyorsunuz. Masada bir fotoğraf verip “Odalara da danıştık.” demek için bizimle bir araya geliyorlar. Nihai karar yürütmenindir. Artısı, eksisi onlarındır. Bizim görüşümüz zamanında alınsın. Uyup uymamak onların kararıdır. 3 hafta önce Trabzon Büyükşehir Belediyesi tarafından Trabzon Devlet Tiyatrosunun hemen yanındaki kavşağa dalçık projesi için bir toplantıya davet edildik. Biz gittiğimizde projenin 2 yıl önce yapıldığını, ihalesinin olduğunu öğrendik. Bizi göstermelik çağırdılar. Biz, o kavşakla alâkalı görüşümüzün alınacağını sandık ama mesele o değil. Üzüldük. Bize projenin, ihalenin yapıldığı ve yapımına başlanacağı söylenebilirdi.

KANUNİ BULVARI ÇİN SEDDİ GİBİ 
Kanuni Bulvarı, bulvarın şehre getirdiği olumsuzluk ve Boztepe’deki o çirkin görüntüyle ilgili düşünceleriniz nelerdir?

Bu konuda çok ayrıntılı açıklamalarda bulunduk. Basın aracılığıyla kamuoyuna düşüncelerimizi aktardık. Yolun büyük bir bölümü bitti. Kamulaştırmaları yapıldı. Artık “Bu yolu yapmayalım.” demek manasızdır. Ancak ortaya çıkan Boztepe’deki gibi çirkinliklerin bir şekilde projelerle ortadan kaldırılması gerekmektedir. Yola baktığımızda Çin Seddi gibi şehri ortadan böldü. Yola ihtiyacımız da var bunu da ifade etmek gerekir ama farklı alternatifler düşünülebilirdi.

DEMiR YOLU LİMANLA TAÇLANDIRILMALI
Trabzon’un ana gündemlerinden biri Erzincan- Trabzon demir yolu… Demir yoluyla ilgili önce “Bu demir yoluyla biz neyi taşıyacağız?” meselesini tartışmamız gerekiyor. Bu yolun esas amacı yolcu taşımak değil. Biz yalnızca yolcu taşıyacak ya da yurt içi nakliyat yapacaksak çok mantıklı bir yatırım değil. Demir yoluyla beraber uluslararası yük taşımalıyız. Bunun için biz Trabzon’a mükemmel bir liman yapmalıyız. İkisi aynı anda tamamlanmalı. Demir yolu limanla taçlandırılmalı.

BELEDİYELERDE YETERLİ İNŞAAT MÜHENDİSİ YOK
Meslek sorunu olarak ön plana çıkan bir sorununuz var mı?

Türkiye’nin ve Trabzon’un ana sorunu olduğu gibi bizim mesleğimizde de işsizlik sorunumuz var. Biz devletimizin daha fazla inşaat mühendisini çalıştırmasını istiyoruz. Bu alımlarla meslektaşlarımız daha da rahatlar. Özellikle belediyelerimizde inşaat mühendislerine ihtiyaç var ama belediyelerimiz yeterli sayıda inşaat mühendisini bünyesinde bulundurmuyor. Bunun sonucunda belediye de vatandaş da sıkıntı çekiyor. Çünkü inşaat mühendisi altyapıyla ilgili birçok sorunu çözebilecek meslekî yeterliktedir. Hatta inşaat mühendisinin çalışması gereken yerlerde farklı disiplinden arkadaşlar çalışıyor. Bu da çok yanlış.

Editör: Haber Merkezi