ANTRENÖRLERE

Bir antrenörün çalışmasında uyguladığı yöntemler önemlidir. Bilim adamlarının  yaptıkları araştırmaların neticesinde antrenörlerin davranışlarının istenilen performans gösterilmediğinde, yanlış yapıldığında, ya da maç genelinde ve antrenmanlarda çeşitlilik gösterdiği saptanmıştır.

Antrenörlerin istenilen performansa  hareketleri performansı olumlu motivasyonel geri bildirimlere pekiştirme şeklidir. Herhangi bir tepki göstermeyebilir. Antrenör yetiştirme kurslarında öğrencilerimizden olumlu uygulamalar vererek sporcuya davranış kazandırmada antrenörlerin sözel veya sözel olmayan tepkilerin verememelerini gözlemiş izdir.

Sporcuyu motive etmek için, gösterilen gayretin (performansın)  istenilene yakın olduğunu antrenör sözlü olarak sporcusuna teorik olarak anlatabilir veya maddi ödüllerle sporcusunu destekleyebilir. Bir başka husus, yanlış yapıldığında antrenör teknik-taktik kuralları kesin olarak anlatmaya çalışabilir, sporcuya yanlışı nasıl düzelteceğini ya gösterir yada teorik olarak anlatır veya ceza ile yanlışı ortadan kaldırmaya uğraşır. Yanlış yapan sporcuya eleştirmeler de ve teknik-taktik olarak fazla yükleme ile cezalandırılabilir.

Antrenör, maç genelinde, genel teknik eğitimin verilmesi, sporcuların genel olarak desteklenmesi, moral verip motive edilmesi ve sporcuların pozisyonlarını, görevlerini iyi yapabilmeleri için çaba sarf eder. Oyun dışında ise antrenör sporcu ile kendi arasında mesafe koyma şartı ile sporcularla iyi diyalog gösterir.

Araştırmalarımızın sonucunda şunu gözlemledik ki destekleyici antrenörlük  davranışını sporcuyu hata yaptığında  olumlu bir öğretme yaklaşımı olduğudur. Sporcuya ceza veya ödüllendirmeyi kapsayan antrenörlük davranışı da olumlu, fakat öğretme kadar tesirli olmadığını biliyoruz.

Mücadele sporlarında, antrenör yetiştirme kursu verdiğim antrenörlerden  yine şu hususları tespit ettim. Antrenörler 1.2.3. ayrı ayrı karakter taşıdıkları, bunlar; otoriter, saldırgan bu tipler fazla bilgisi olmayan antrenör karakterleridir.3. karaktere sahip olan antrenör tipi bilimsel temele dayalı, sistematik olup bilimi ön plana çıkarmak ve bu şekilde elindeki sporcuları antrene etmekte olandır.

Bu çizdiğim antrenör portreleri ülkemiz için geçerli olup diğer milletlerin gelenek, görenek, dinsel ve toplumsal özelliklerine sahip olduklarını akıldan çıkarmamak bu nedenle her ülkenin kendi başarılı antrenörlerinin özelliklerini kendilerine göre değerlendirmektedirler.