ORTAÖĞRETİM PROGRAMI

Milli Eğitim Bakanlığı, beş yıllık süre içerisinde bütün bir eğitim sistemini yeniden şekillendirecek planlar oluşturmaktadır. MEB’in yeni lise modeli Bakan’ın dar ekibi tarafından şekillendirilmiştir. Modelin Türkiye koşullarında uygulanamayacağı, YÖK’ün bile sürece dahil edilmediği görülmektedir

Model, bakanlığın 5 yıllık strateji belgesi kapsamında hazırlanmıştır. Strateji planının ana hatları yeni bir ekiple model olarak yeniden inşa edilmiştir. Çalışma ekibinde, bakan, bir kısım bürokratlar, Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulundan bazı isimler ve bu kurumlar dışındaki bazı akademisyenlerin yer almıştır.

Modelin oluşma süreci sancılı olup, Türkiye koşullarında uygulanamayacağı, pilot uygulama yapılması gerektiği, ders planlaması ile öğretmen kaynağının örtüşmediği görülmektedir. Ayrıca YÖK’ün sürece henüz dahil edilmemesinden dolayı iki kurumdan da farklı farklı açıklamalar gelmektedir.

Milli Eğitim Bakanlığı önceliği kamuoyunun yeni ortaöğretime alıştırılmasına verse de sistemin ayrıntılarına ilişkin çalışmaların hızlandırıldığı öğrenilmektedir. Bu kapsamda ilk olarak üniversite kapısındaki yığılma ve mezun işsiz sorununun çözümü için meslek liselerine öncelik verilmesi planlanmaktadır. Öğrencilerin liseden itibaren sertifikalar ve ek çalışmalarla mesleğe hazırlanarak ailelerdeki üniversite için “olmazsa olmaz” algısının kırılmasına yönelik adımlar hedeflenmektedir. Bir diğer noktayı ise üniversite niteliğinin sayısal artış ile eşdeğer olmaması oluşturmaktadır. MEB’in YÖK ile çalışarak bölümlerin kontenjanlarının azaltılması da amaçlar arasında yer almaktadır

Yeni modeldeki ders planı yeni üniversite sisteminin de anahtarı olacaktır. İlkokuldan itibaren portfolyoları ile takip edilen öğrencileri lisede gelecek kariyer planlamasına yönlendirmek isteyen bakanlık, öğrencilerin seçecekleri derslere göre üniversiteye adım atmasının da önünü açmayı planlamaktadır. Lise son sınıfı yükseköğretim için akademik hazırlık olarak planlanan yeni modelde, üniversite girişinde ders planlamasına göre yapılacağı öğrenilmektedir.

Yükseköğretim programlarının sadece eşit ağırlık, sayısal ve sözel olarak genel sınıflandırılması yerine bölümlere özel ders şartlarının aranması planlanmaktadır. Bu çerçevede, mühendislik bölümlerini seçmeyi hedefleyen öğrencilerden bu kapsamda yer alan dersleri lise döneminde seçmesi, tıp, uluslararası ilişkiler veya siyaset bölümlerini seçmek isteyen öğrencilerin de yeni üniversite sınav sistemi için açıklanacak kılavuzda yer alan dersleri seçmesi gerekmektedir.

Milli Eğitim Bakanı Sayın Ziya Selçuk modele yönelik yapıcı eleştirilerin dikkate alınacağının sözünü vermişti. 17 yılda 7 Milli Eğitim Bakanı, her bakanın reform adı altında uygulamaları ve 15’e yakın köklü değişiklikler yaşanmıştır.

Sayın Milli Eğitim Bakan’ına çağrım:

SÖZÜNÜZÜ TUTUNUZ!