TÜRK MİLLİ EĞİTİMİ

Türk eğitim ve öğretim sistemi, Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak için yol ve yöntemler içerir. Sorumluluğu sadece Milli Eğitim Bakanlığına bağlıdır.

Türk Milletinin bütün fertlerini milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş vatandaş olarak yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı yaratıcı seçkin bir ortağı yapmaktır.

Eğitim kurumları dil, ırk, cinsiyet ve din ayırımı gözetilmeksizin herkese açık olmalıdır. Eğitimde hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınmamalıdır. Milli eğitim hizmeti, Türk vatandaşlarının istek ve kabiliyetleri ile Türk toplumunun ihtiyaçlarına göre düzenlenmektedir. Fertler eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilmektedir. Yöneltmede ve başarının ölçülmesinde rehberlik hizmetlerinden ve objektif ölçme ve değerlendirme metotlarından yararlanılmaktadır.

Eğitimde kadın, erkek herkese fırsat ve imkan eşitliği vardır. Maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilerin en yüksek eğitim kademelerine kadar öğrenim görmelerini sağlamak amacıyla parasız yatılılık, burs, kredi ve başka yollarla gerekli yardımlar yapılmalıdır. Özel eğitime ve korunmaya muhtaç çocukları yetiştirmek için özel tedbirler alınmıştır. Fertlerin genel ve mesleki eğitimlerinin hayat boyunca devam etmesi esastır. Gençlerin eğitimi yanında, hayata ve iş alanlarına olumlu bir şekilde uymalarına yardımcı olmak üzere, yetişkinlerin sürekli eğitimini sağlamak için gerekli tedbirleri almak da bir eğitim görevidir.

Eğitim sistemimizin her derece ve türü ile ilgili ders programlarının hazırlanıp uygulanmasında ve her türlü eğitim Atatürk milliyetçiliği temel olarak alınmalıdır. Milli ahlak ve milli kültürün bozulup yozlaşmadan kendimize has şekli ile evrensel kültür içinde korunup geliştirilmesine ve öğretilmesine önem vermek zorundayız. Milli birlik ve bütünlüğün temel unsurlarından biri olan Türkçenin, eğitimin her kademesinde, özellikleri bozulmadan ve aşırılığa kaçılmadan öğretilmesine önem verilmelidir. Mili Eğitim Bakanlığı Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu ile işbirliği yapılarak gereken tedbirleri almalıdır.

Güçlü ve istikrarlı, hür ve demokratik bir toplum düzeninin gerçekleşmesi ve devamı için vatandaşların sahip olmaları gereken demokrasi bilincinin, yurt yönetimine ait bilgi, anlayış ve davranışlarla sorumluluk duygusunun ve manevi değerlere saygının, her türlü eğitim çalışmalarında öğrencilere kazandırılıp geliştirilmesine çalışılmalıdır. Ancak, eğitim kurumlarında Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine aykırı siyasi ve ideolojik telkinler yapılmasına ve bu nitelikteki günlük siyasi olay ve tartışmalara karışılmasına hiçbir şekilde meydan verilmemelidir.

Resmi, özel ve gönüllü her kuruluşun eğitimle ilgili faaliyetleri, Milli Eğitim amaçlarına uygunluğu bakımından Milli Eğitim Bakanlığının denetimine ihtiyaç vardır. Türk Milli Eğitimi hiçbir kişi, kurum ve kuruluşun eline bırakılamaz.