Sıfır KM otomobil zaten hayaldi, 2. el de yalan oldu

İktidarın KDV düzenlemesinde evdeki hesap çarşıya uymadı... Sıfır km otomobile yaklaşamayan vatandaşın umudu ikinci el araçtaydı ama haberler kötü...

EKONOMİ 05.04.2022, 11:30
Sıfır KM otomobil zaten hayaldi, 2. el de yalan oldu

Çip krizi, döviz kuru artışı ve Rusya-Ukrayna savaşı sıfır ile ikinci el otomobil fiyatlarını artırmaya devam ediyor. Alıcılar, araç satın almanın artık lüks haline geldiğini söylüyor.

Sıfır araç fiyatlarına son 1 ayda yüzde 5 zam geldi. Bu durum, ikinci el araba fiyatlarını da etkiledi. İkinci el araçlara 3 ayda yüzde 8 zam yapıldı.

Gazete Duvar'dan Ferhat Yaşar'ın haberine göre, sektör temsilcileri ve ikinci el araç satıcıları fiyatların artacağı uyarısında bulunuyor. Alıcılar ise pahalı bir araç aldıktan sonra pahalı yakıt sorununun araç kullanmada büyük bir engel yarattığını, bu nedenle araç satın alırken iki kere düşündüklerini ifade ediyor.

Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (Masfed) Genel Başkan Yardımcısı Hayrettin Ertemel, alıcıların araç almayı ertelediğini vurgulayarak şunları söyledi:

“2020 yılının başından beri ve pandemi sürecinde, hem tedarikte hem de sıfır araçların piyasaya sürülmesi konusunda parça tedarikinde yaşanan çok büyük bir sıkıntı var. Bu sıkıntılar günümüze kadar devam ediyor. Rusya-Ukrayna savaşıyla birlikte tedarikte çok daha fazla sıkıntı yaşanacak. Bu da piyasaya olumsuz yönde etki yapıyor. Buna bağlı olarak da fiyat artışları oluyor. Burada önemli olan konu dövizin artması. Döviz arttıkça ithal araçların fiyatları da artıyor. Parçalardaki tedarik sıkıntısı, dövizin yükselmesi ve araç fiyatlarının artması durumunda yapılabilecek çok fazla bir şey gözükmüyor. Bu durum nedeniyle ikinci el otomobile alıcılardan talep yok. Alım gücünün de zayıflaması da önemli bir etken.”

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, her çeyrekte araçların tedarik problemlerinin giderek azalacağını öngördüklerini ancak Rusya-Ukrayna savaşının gündemi tamamiyle değiştirdiğini söyledi. Gündem değişikliğinin hala devam ettiğine vurgu yapan Erce, şöyle konuştu:

“Bugün baktığımız zaman arz ve lojistik kaynaklı problemlerin daha da arttığını görüyoruz. Bu problemler daha kompleks, karmaşık ve büyümüş durumda. Bu sene dünya genelinde yapılan tahminler 3-5 milyon aracın üretilememesi sonucunu doğuracağını gösteriyor. Arz kaynaklı problemler de önümüzdeki seneye sarkacak gibi. Zaten enflasyonist bir ortam var dünyada. Bunun üzerine enerji fiyatlarında ciddi sıçramalar gördük mart ayı boyunca. Bu enflasyon artış trendinin devam etmesine neden olacak. FED her ne kadar hızlı bir faiz artırımı döngüsüyle bu enflasyonist ortamı dizginlemeye çalışsa da gerek ülkemizde, gerek dünyada enflasyonist ortam 2022’de de devam edecek. Bu da ister istemez bütün firmaların, markaların maliyetlerini artıracak. Maliyetlerin artması da gerek birinci, gerek ikinci elde fiyatların artması ihtimalini yükseltti. Dolayısıyla sistemin bir arz bir de fiyat tarafı var. Bu durum, araç bulunabilirliğini sıkıntıya sokacak. Aynı zamanda da enflasyon nedeniyle de fiyatların yukarı yönlü devam etme ihtimali artıyor."

İkinci el araç piyasasının etkilenmesine ilişkin değerlendirmelerde bulunan Erce, şöyle devam etti: “Birinci elde araç bulunamadığı zaman ve birinci el fiyatları arttığı zaman ikinci el de onu izler. İkinci elde de fiyatların artma ihtimali güçlü. Dünyada her hafta bir şey oluyor. Bugün itibariyle çektiğimiz fotoğrafı paylaşıyoruz ve ihtimali konuşuyoruz. Önümüzdeki hafta başka bir şey olur, o zaman onu değerlendiririz.”

Rami Oto Pazarı’na araç almak için gelen İskender Can, araç almanın artık lüks olduğunu ifade etti. Bir markayı işaret eden Can, “Ben bu aracı önceden 18 bin liraya alırdım. Şu anda 76 bin lira yazılmış. O da taksi çıkması. Normal, temiz bir araba olsaydı 120 bin lira yazardı. Maaşlar da yetmiyor artık, hayat da pahalı. Memlekete gitme şansımız yok. Her sene gidiyorduk ama bu sene mümkün değil. Biletler 150 lira iken, şimdi 450 lira oldu. İstikrar olması lazım. Bir fiyat kotası olmalı. Denetlenmeli. İşçi binmesin arabaya diyorlar. Her şey lükse girdi. Ben dün bir kafede oturdum, önceden 5 liraya içtiğim kahveye 25 lira ödedim. Her şey lükse girdi artık. Bu durumda nasıl araba alalım?”

200 bin lira ile oto pazarında araç bakan Murat Yıldız, artık sıfır araç alınamadığını söyledi. Yıldız şunları kaydetti:

“İki sene önce 200 bin lira ile sıfır araba alırdım. Hem de full paketlerini alabilirdim. Şimdi öyle bir imkân yok. Dünyada ekonomik kriz yüzde 20 ise bizde yüzde 100. Bizim hükümetimiz bunu fırsata çevirip, kendi yaptığı ekonomik yanlışları vatandaşa yansıtıyor. Dünyada mazot yüzde 50 yükseldi ama bizde yüzde 300 yükseldi. Araba bir ihtiyaç ama artık bizim için çok büyük bir lüks oldu.”

İkinci el araç satan galerici İsmail Irmak ise satışlarda düşüş olduğuna dikkat çekti: “Fiyatlar her geçen gün artıyor. Ne kadar düştü deseler de hiçbir şey düşmüyor. Ortalama bir araç 110 bin lirayken şu anda 220 bin lira. Düşmüş hali bu mu? Alımlar yüzde 80 iken şu an yüzde 20’lerde...  Şu anda hiçbir araba piyasa değerinde değil. Enflasyon çok yüksek, alım gücü çok düştü.”

Yorumlar (0)
17
parçalı bulutlu
Namaz Vakti 22 Mayıs 2022
İmsak 03:00
Güneş 04:51
Öğle 12:23
İkindi 16:20
Akşam 19:45
Yatsı 21:27
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 37 73
3. Atletico Madrid 37 68
4. Sevilla 37 67
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 37 62
7. Villarreal 37 56
8. Athletic Bilbao 37 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Granada 38 38
18. Cadiz 38 37
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 32