"Bu Proje İmar Planına Aykırı!"

Teleferik hattı projesi, imar planı ve planlama ilke ve kararlarına tamamen aykırıdır. Teleferik sistemleri, ancak nazım ve uygulama imar planlarında "kentsel teknik altyapı" ve ulaşım sistemi olarak tanımlandığı, ilgili kurum görüşleri alındığı, ulaşım etütleri, teknik ve ekonomik yapılabilirlik analizleri ile çevresel etki değerlendirmeleri yapıldığı takdirde planlanabilir. Peki bu projede durum ne? Gündemdeki bu teleferik projesi, mevcut 1/5000 ölçekli nazım ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarımızda herhangi bir ulaşım koridoru, istasyon alanı ya da taşımacılık donatısı olarak tanımlı değildir. 3194 sayılı İmar Kanunu gereğince, imar planında yeri ve fonksiyonu tanımlanmamış bir yapının inşası mümkün değildir. Bu kapsamda, gerekli analiz ve ulaşım talep verileri ortaya konulmadan yapılacak projelendirme çalışmaları hukuken ruhsatsız yapı kapsamına girecektir.

"Ulaşım Ana Planımızla Çelişiyor!"

Trabzon Ulaşım Ana Planı (TUAP) kararlarıyla da bu projenin ciddi çelişkileri var. TUAP’ta teleferik, toplu taşımayı destekleyici nitelikte ve batı ve doğu olmak üzere iki güzergah üzerinden önerilmiştir: Doğu hattı Meydan – Çukurçayır, batı hattı ise Millet Bahçesi – Botanik Parkı arasıdır. Bu hatlar, yaya sirkülasyonu yüksek ve ulaşım gereksinimi bulunan bölgeleri hedef alacak şekilde planlanmıştır.

Ancak önerilen bu yeni teleferik güzergahı, yani Pazarkapı – Botanik Park – Atatürk Köşkü hattı, Trabzon Ulaşım Ana Planı’nda yer almamaktadır. Bu hat, kent içi gündelik ulaşım ihtiyacını karşılamaktan uzak, daha çok turistik bir taşıma aracı niteliği taşımaktadır. Güzergah boyunca yaya sirkülasyonu zayıf olup, hattın erişilebilirliği sınırlıdır. Hattın önerildiği alanlar ise çoğunlukla rekreatif kullanıma açık olup sınırlı zaman dilimlerinde kullanılabilen bölgelerdir. Dolayısıyla, bu proje hem toplu taşımayla bütünleşik değildir hem de TUAP’ın temel ilkeleriyle örtüşmemektedir.

Vali Aziz Yıldırım, İtfaiyecilik Haftası Dolayısıyla İtfaiye Personelini Kabul Etti
Vali Aziz Yıldırım, İtfaiyecilik Haftası Dolayısıyla İtfaiye Personelini Kabul Etti
İçeriği Görüntüle

"Doğal ve Kültürel Mirasımız Tehdit Altında!"

Bu projenin en büyük tehlikelerinden biri de doğal ve yapılı çevremize vereceği zarardır. Teleferik sistemlerinin önerildiği güzergah; doğal ve tarihi özellikleri bakımından korunması gereken alanlardan oluşmaktadır. Hattın geçeceği Pazarkapı, Zağnos Vadisi, Botanik Parkı ve Soğuksu Mahallesi gibi bölgeler; surlar, tarihi köşkler ve yeşil alanlarla çevrilidir. Teleferik sistemine ait halatlar, direkler ve istasyon yapıları bu dokuya zarar verme riski taşımaktadır.

Ayrıca bölgede ortaya çıkmış antik liman kalıntıları gibi arkeolojik değerlerin bulunduğu alanlarda, direk dikimi ve inşaat faaliyetleri yer altı mirasımızı tehdit edebilir. Atatürk Köşkü ve Vali Konağı gibi kültürel ve tarihi yapıların bulunduğu Soğuksu bölgesi, mevcut durumda dahi taşıt ve yaya yoğunluğu yaşamaktadır. Bölgeye önerilen teleferik hattı, ziyaretçi sayısını artırarak bu yoğunluğu derinleştirecek; sınırlı kamusal alanlar ile tarihi dokunun korunması açısından risk oluşturacaktır.

"Kamu Kaynakları Yanlış Harcanmasın!"

Sonuç olarak, Pazarkapı-Botanik Park-Atatürk Köşkü teleferik hattı, Trabzon’un ulaşım sorunlarına çözümler üretmekten uzak, kamu kaynaklarının etkin kullanımı ilkesine aykırı, çevresel ve sosyal olarak tartışmalı bir uygulama potansiyeli taşımaktadır. Açıklanan bu güzergahın kentsel yapılı dokuya, tarihi ve kültürel çevreye, kentsel silüete etkisi kesinlikle olumsuz olacaktır.