Trabzon’da tarihi başarılar elde etmiş olan liselerimizin sayısı oldukça azdır. Bunların başında Kanuni Anadolu Lisesi gelmektedir. Gerek öğretim kadrosuyla gerek öğrencileriyle Türkiye’de üniversitelere öğrenci yerleştirmelerde en başarılı kurumlarımızdan biridir.

Okulumuz MEB Orta Öğretim Genel Müdürlüğünün 2 Aralık 1981 tarihli yazısıyla 1982 - 1983 eğitim öğretim yılında eğitime başlamıştır. İlk mezunlarını 1988 - 1989 eğitim öğretim yılında seksen yedi öğrenciyle vermiştir. Trabzon’da doğan Cihan Padişahı Kanuni Sultan Süleyman’ın doğumunun 500. yılı münasebetiyle, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 1994 yılında Trabzon Anadolu Lisesi olan adını Kanuni Anadolu Lisesi olarak değiştirmiştir. Trabzon’un merkezinde bulunmasının etkisiyle yıllarca okulumuz yoğun talep almıştır.

2018 yılında Liselere Giriş Sınavı’nda yapılan değişiklikle tüm Türkiye’de %10 kotasından dolayı sınavsız öğrenci alan okul statüsüne geçmiştir. Hele de başarıdan ziyade farklı farklı kriterlerle sınavsız okullara yerleşme şartları okulun tarihi misyonuna çok da uymayan öğrencilerin bu okula kayıt olmasına neden olmuştur. Gerçi yedek sisteminde yapılan doğru değişikliklerle başarılı öğrencilerin yerleşmesine de imkan verilmiştir.

LGS’ye göre Trabzon’da öğrencilerin % 9,8’i proje okullarına yerleşebilirken, Kırşehir’de öğrencilerin % 13,4 yerleşmiştir. Bu yerleşme oran farklarını inceleyince, Trabzon siyasetinin pasif kaldığı anlaşılmaktadır. Başta söylenen ve uygulanmayan %10 oranının şartsız olarak bu şehirde uygulandığı görülmüştür. Halbuki Türkiye’nin üniversitelere yerleştirmede ciddi başarıları olan Trabzon’daki Anadolu Liseleri proje okulları kapsamı dışında bırakılmıştır.

Trabzon’da Kanuni Anadolu Lisesi’nin yanında Tevfik Serdar Anadolu Lisesi, Akçaabat Anadolu Lisesi hatta Araklı Mehmet Akif Anadolu Lisesi bu kapsamda düşünülmeliydi. Hem okulların yetiştirdiği öğrenciler hem de Trabzon’un coğrafi yapısı dikkate alınırsa sayılan okulların proje okulu olmaları gerekirdi. 2019 yılı proje okulları arasına Kanuni Anadolu Lisesi 180 kontenjanla dahil edilmiştir.

2000’li yıllardan sonra yetişen gençliğimiz için “Körlen yatan şaşı kalkar.” atasözünü “Körlen yatan kör kalkar.” şeklinde değiştirmek gerekmektedir. Türkiye’de değeri olan üniversite bölümlerinin %20 sevilerinde olduğunu da göz önünde tutunca proje okullarında %10 kontenjan oranının düşük olduğu görülmektedir. Özel okullara ilgi artacağı ifade edilse bile yaşanan ekonomik krizde %10’a giremeyen öğrencilerin sınavsız okullara gideceğine göre başarılarının düşeceği aşikardır.

Başta Trabzon Milli Eğitim Müdürlüğü olmak üzere, bu şehrin yöneticileri sorumluluk almak zorundadır. Türkiye’de il il farklı oranlarda uygulanan kontenjanlara müdahale edilmelidir. Acilen Kanuni AL gibi Tevfik Serdar AL, Akçaabat AL ve Araklı Mehmet Akif AL proje okulu kapsamına alınmalıdır.

Yapılan hatadan dönmek erdemliliktir. Trabzon’un eğitimine vurulan 2018 darbesinin 2019 da düzeltilmemesinin telafisi olmayacaktır. Beklentilerimiz büyük Türkiye’de söz sahibi olacak nesillerin bir an önce yetiştirilmesidir.