Ekonomik ve sosyal durumları yüksek düzeyde olan pilotlar, örgütlenme konusunda Türkiye’de önde gelen bir meslek gurubudur.

Öncelikle, havacılık iş kolunda faaliyet gösteren ve THY işyerlerinde yetkili olan Türkiye Sivil Havacılık Sendikası (Hava-İş) ve Havayolu Çalışanları Sendikası’na (Hava-Sen) üye olan pilotlar, bir de Türkiye Havayolu Pilotları Derneği (TALPA) adındaki derneğe üyedirler. Bunun yanı sıra kısa adı PİL-VAK olan Türkiye Havayolu Pilotları Eğitim Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı da pilotların üye olduğu bir kuruluştur. 2000 yılında kurulan ve halen 4 bin 600 aktif üyesi bulunan vakıf, 9 Temmuz’da üç ayrı listenin yarışacağı bir seçime gidecek.

Vakıf üyeliği (aylık aidatı 60 TL) ve lisans kaybı üyeliği (miktara göre değişen ortalama aylık aidatı 160 TL) diye iki ayrı üyeliği olan PİL-VAK’ta geçmiş yönetimlerin bazı icraatları bugün bile tartışılıyor. Örneğin, vakıf 2005 yılında Pegasus’un kurduğu İzmir Havayolları’na (İz Air) 1 milyon 125 bin TL (yaklaşık bir milyon dolar) ile ortak olmuş ve zaman içinde yapılan sermaye artırımlarına katılamamış ve yatırılan para şu anda 60-65 bin TL’ye (7 bin dolar) kadar düşmüştür. İz Air, 2018 yılında Pegasus’a devredilip uçuş faaliyeti de durdurulmuştur. Geçmişte vakfın, Vera Konut Projesi ve simülatör işletmeciliğinden de zarar etmesi üyelerin vakfa olan güven duygusunun zayıflamasına neden oldu.

Üç ayrı listenin yarışacağı ve bir kişinin bir de vekaleten oy kullanacağı seçimin Yenibosna’da bir otelde yapılacak olması katılımın düşük olmasına neden olacak deniliyor. Seçimde asker sivil, sonra da karacı- havacı diye ayrımın olması yerine, iş yapacak olanların listelere alınması istenmekle beraber bu hiçbir zaman gerçekleşemedi denebilir.

Vakfı 3 dönemdir yöneten ve kırmızı listeyle yönetime tekrar talip olan Kemali Bülent Edalı’nın karşısına, mavi listeyle İsmail Bingöl, beyaz listeyle de Sabri Duman çıkacak. Üyelerine işsizlik, daimi maluliyet, vefat ve eğitim yardımı yapan PİL-VAK’ın 14. Genel Kurulunda seçimi biraz gayret eden liste vekalet oylarıyla alabilecek, fakat bu durum gerçek iradenin sandığa yansıyacağı anlamına gelmeyecek. O nedenle tüm üyelerin seçime büyük bir katılım göstermesi gerekmektedir. Pilotlar örgütlenmede gösterdikleri başarıyı, örgüt yönetimine katılmakta ne yazık ki gösteremiyorlar.

Umarız ve dileriz ki bu seçimde böyle olmaz. Tüm adaylara başarılar dileriz.