Eğitim Sen Trabzon Şube Başkanı Muhammet İkinci, yaptığı açıklamada, Türkiye’de yıllardır çözülemeyen ve giderek derinleşen eğitim sorunlarının nitelik kaybını artırdığını belirtti. İkincinin açıklamasında öne çıkan konular şöyle:
Okullarda Personel Eksikliği ve Hijyen Sorunları
Eğitim kurumlarında boş kadrolara rağmen genel idari hizmetler, teknik personel ve yardımcı hizmetler sınıfında memur alımı yapılmadığını vurgulayan İkinci, okullardaki temizlik ve hijyen hizmetlerinin büyük ölçüde geçici İŞKUR personeliyle yürütüldüğünü belirtti. Temizlik personelinin yetersizliği nedeniyle, eğitimcilerin ve öğrencilerin sağlığının tehlikeye atıldığını ifade etti.
Derinleşen Yoksulluk ve Öğrencilere Etkisi
Ekonomik krizin en çok öğrencileri etkilediğine dikkat çeken İkinci, derin yoksulluk nedeniyle öğrenme geriliklerinin arttığını söyledi. İkincinin açıklamasında, "Siyasi iktidar her öğrenci için bir öğün sıcak yemek ve temiz su talebini görmezden geliyor," ifadelerine yer verildi.
Çocuk İşçiliği ve MESEM Uygulamaları
Eğitim alanında çocuk işçiliği ve ucuz emek sömürüsünün artmasına dikkat çeken İkinci, Mesleki Eğitim Merkezleri (MESEM) aracılığıyla çocuk emeğinin istismar edildiğini belirtti. Bu konuda acil düzenlemeler yapılması gerektiğini vurguladı.
Laiklik ve Bilimsellikten Uzaklaşma
Okullarda çeşitli dernek ve vakıflarla yapılan işbirlikleri ve ÇEDES projesi gibi uygulamaların, laiklik ve bilimsellik ilkelerinden uzaklaşılarak eğitimi dini bir zemine kaydırdığını ifade eden İkinci, bu durumun kabul edilemez olduğunu dile getirdi.
Eğitimde Özelleştirme ve Ticarileşme
Okul masraflarındaki artışın düşük gelirli aileleri zorladığını belirten İkinci, eğitimin giderek ticarileştiğini ve velilerin üzerindeki maddi yükün arttığını söyledi. "Kayıt parası, bağış ve kermeslerle okullar adeta birer işletmeye dönüştü," dedi.
Kalıcı Yaz Saati ve Eğitim Üzerindeki Etkileri
Bilimsel ve pedagojik bir temeli olmayan kalıcı yaz saati uygulamasının 8 yıldır sürdüğünü belirten İkinci, bu uygulamanın öğrenciler ve eğitim süreci üzerinde olumsuz etkiler yarattığını söyledi.
Şiddet ve Eğitim Emekçileri
Eğitim kurumlarındaki şiddetin arttığını vurgulayan İkinci, Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) şiddetin nedenlerini iyi analiz ederek, eğitim emekçilerinin can güvenliğini sağlaması gerektiğini ifade etti.
Ücretli Öğretmenler ve Güvencesiz Çalışma Koşulları
On binlerce ücretli öğretmenin yetersiz ücretler ve güvencesiz çalışma koşulları altında görev yaptığını belirten İkinci, eğitimin kamusal bir hizmet olarak kadrolu ve güvenceli istihdam ile yürütülmesi gerektiğini söyledi.
“Laiklik ve Bilimsellik Anahtar Olmalı”
İkinci, açıklamasını şöyle sonlandırdı:
"Çağın ihtiyaçlarına cevap verecek bir eğitim sistemi, ancak laiklik, bilimsellik ve kamusallık ilkelerine bağlı kalmakla mümkündür. Eğitim emekçilerinin kadrolu ve güvenceli çalışması sağlanmalı; ekonomik, özlük ve sosyal hakları artırılmalıdır."
Muhammet İkinci
Eğitim Sen Trabzon Şube Başkanı