RÖPORTAJ: SÖNMEZ ÇAK - Önümüzdeki Pazar günü Maçka Halk Eğitim Merkezi Çok Amaçlı Salonda gerçekleştirilecek Maçka Şoförler ve Otomobilciler Odası genel kurul öncesinde başkan adaylarından Yalçın Çakmak yaptığı açıklamada odanın mevcut durumunu ve göreve seçildiğinde hayata geçireceği çalışmaları anlattı.

Sonnokta: Sayın Çakmak bize kendinizi tanıtır mısınız?
Yalçın Çakmak:
1969 yılında Maçka’ya bağlı Yazlık Köyünde doğdum. 1992’de ticari yaşama atıldım. 1996 yılında Maçka Şoförler ve Otomobilciler Odasına kaydımı yaptırdım. 2002’den beri deşoför esnafı olarak minibüsle yolcu taşımacılığı yapıyorum.

Sonnokta: İlçedeki şoförlerin içinde bulundukları sorunlara tam anlamıyla vakıf mısınız?
Yalçın Çakmak:
Ticari minibüsçü olduğumuzdan Maçka’daki şoför esnafının yaşadıkları sorunlara tam anlamıyla vakıfız. Genel anlamıyla ilçemizdeki şoförlerin sorunlarını tanımlarken minibüsçü, taksici ve kamyoncu diye ayırmak gerekir. İlçemizde 126 minibüs esnafı mevcut. 66 taksi işletmecisi var. 116 kamyon bulunuyor. Minibüs esnafı olarak yılda sekiz ay çalışabiliyoruz. Geri kalan dört ay biz işsiz aracımız boş bekliyor. Öğrenci taşımacılığı yaptığımızdan yeterli oranda gelirimiz yok. Yani kısacası bir minibüsten elde edilen karla evimizi geçindirecek durumda değiliz. İşte bu tabloyu ortadan kaldırıp Maçka’da ek ticari taşımacılık yapacak işlere girişmeliyiz. Yani turizm taşımacılığı yapmalıyız.

Sonnokta: Maçka Şoförler ve Otomobilciler Odası yönetiminin genel yapısınız nasıl buluyorsunuz?
Yalçın Çakmak:
Odamızın kurucularından olan eski mevcut başkan Sayın Ergün Altıntaş’ın beklenmeyen ölümü sonucu yönetim kurulu kendi arasında seçime gidip şimdiki başkan ve ekibini seçtiler. Bu durum bir buçuk yıldır böyledir. Şimdiki yönetim icraatlarını gerçekleştirirken üye olduğumuz halde bizim fikrimize başvurmuyor. Hayata geçirdikleri icraatlarda şoför esnafıyla kesinlikle barışık değiller. Mevcut yönetim oda yönetiminin nasıl olması gerektiğini bilmediklerinden bize üvey evlat muamelesi yapıyorlar. Görüyoruz ki bizi önemsemiyorlar. İşi bilselerdi biz üyeleri önemserdiler.

Sonnokta: Size göre Maçka Şoförler ve Otomobilciler Odası yönetimi nasıl olmalıdır?
Yalçın Çakmak:
Mevcut yönetim bir buçuk yıldır bize (ne sorununuz var) diye sormadı. Biz şoför esnafı olarak bu durumdan çok muzdaripiz. Bir örnekle Şoförler Odasında şoföre bakışı anlatacak olursak bir arkadaşımız (odaya borcu yoktur) belgesi alırken sekreter insanları rencide eder şekilde davranıyor. Bunu kesinlikle tasvip etmiyoruz. O’nun bu davranışı gücümüze gidiyor. Göreve geldiğimizde bu anlayış kökünden değişecek. Şöyle olacak: Odaya gelen şoför esnafı sekreterle değil de başkanla muhatap olacak. Sekreter işini yapacak şoförü rencide etmeyecek. Görevini yapacak.

Bir de oda bünyesinde başka işler çevrilemeyecek. Buna bir örnek verelim: 1. No’lu Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi bütün işlerini oda imkânlarından hallediyor. Bu kooperatifin Maçka Şoförler Odasıyla ne ilgisi var anlamıyorum. Göreve geldiğimizde Onları oradan uzaklaştıracağız. Oda olarak tam anlamıyla bağımsız olacağız. Kimseye bağımlı ve gebe olmayacağız. Şu anda oda yöneticileri birilerine bağımlı durumdadırlar. Şu an biz şoför esnafı olarak bir derdimizi dilekçeyle oda aracılığıyla göndereceğimiz yere iletmeye çalışsak bu dilekçemiz birilerine ayrıntılı bilgi verilip O kişinin onayı alınmadan gönderilmez. Buna bir örnek verecek olursak ilçemizdeki taksiciler Mataracı Mahallesinde durak kurmak istediler odaya dilekçe verdiler birilerinin görüşü olumsuz olunca bu proje hayata geçirilemedi. Korsan taksiciliğe çözüm bulunmalıdır. Birileri oy amaçlı olacak şekilde bu durumu görmezden geliyor. Hal böyle olunca gerekli yasal müeyyideler uygulanamıyor. Göreve geldiğimde korsan taşımacılığın kökünü kurutacağım.

Sonnokta: Göreve seçildiğinizde bunlar haricinde neler yapmayı planlıyorsunuz?
Yalçın Çakmak:
Seçildiğimden iki ay sonra Trabzon’da faaliyet gösteren tüm turizm şirketlerini Maçka’da bir araya getirip oda yönetimi öncülüğünde toplantı yapacağız. Maçka’daki turizm potansiyelini masaya yatırıp bundan daha fazla nasıl yararlanabiliriz önermesine cevap arayacağız. Rehberimiz olacak. Anabasis yolunu harekete geçireceğiz. Gerçek üyelerimize kaza anında çekici imkânı sağlayacağım. Kazayla birlikte kederlenen arkadaşımız hiçbir işe karışmayacak O’nun adına yerine getirilecek tüm çalışmaları biz halledeceğiz. Bu yöntemle bir ayda odaya alınacak çekici için ödenecek şoför ve araç maliyeti kadar parayı biz yöntemimizle bir yılda ya öderiz ya ödemeyiz. Araçların sigorta ve kaskolarını ayrı ayrı yaptırtıp çok maliyetli olan şekil yerine toplu olarak anlaşacağımız bir sigorta şirketine toplu olarak yaptırtacağız. Oda olarak yapacağımız bu sigortalama yöntemiyle araç başına %5 – 10 düzeyinde indirim sağlayıp esnafımıza genel bir tasarruf sağlamış olacağız.

Sonnokta: Oda başkanlığına seçilmek için listenize güveniyor musunuz?
Yalçın Çakmak:
Kesinlikle listeme güveniyorum. Hepsi deneyimli şoför. Ben bunlardan ziyade daha çok çevremdeki arkadaşlarıma güveniyorum. Sürpriz yaparak genel kurul günü listemi açıklayacağım.

Sonnokta: Son olarak neler söylemek istersiniz?
Yalçın Çakmak:
Biz; Maçka’da ayrımcılık yapmadan genel kurul çalışması yürütüyoruz. Tüm şoförler olarak birlikte çalışıyoruz. Bu işte Maçka, Esiroğlu, Galyan, Hamsiköy yok birlik beraberlik var. Hep beraber aynı oksijeni alıyoruz. Hep beraber aynı işi yapıp aynı ödeneği alıyoruz. Para kazanıyoruz. Herkes ekmeği için çabalıyor. Önemli olan Maçka’da şoför esnafına nasip olan ekmeği paylaşmalarıdır. Seçimde yarışacak adaylar arasında kendimi % 50 – 60 düzeyinde oy alacak şansta görüyorum. Şunu görüyorum yarışacak adaylar arasında %50’in üzerinde oy alacak tek kişiyim.