BAŞKAN GENÇ’TEN BÖLGE İÇİN EN ÖNEMLİ YATIRIM OLARAK GÖRÜLEN DEMİR YOLU AÇIKLAMASI

CHP Trabzon Milletvekili Sibel Suiçmez: "Engellilere Yönelik Politikalar Yetersiz, Sosyal Devlet Anlayışı Bu Olamaz" CHP Trabzon Milletvekili Sibel Suiçmez: "Engellilere Yönelik Politikalar Yetersiz, Sosyal Devlet Anlayışı Bu Olamaz"

DEMİR YOLU PROJESİ BAKANLIKTA: BİR İPTAL SÖZ KONUSU DEĞİL

YARIŞ İÇERİSİNE GİRMEYİZ

Trabzon'a demir yolu bağlanmasının Atatürk'ün hedefi olduğunu hatırlatan Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Metin Genç, “Trabzon bu kadar önemli bir şehir! Burada güzergah nasıl olur? Yakın zaman dilimlerine kadar Erzincan-Trabzon demir yolu olarak konuşulmuş. Ve bakanlıkta da şu anda Erzincan-Trabzon demir yolu şeklinde bir güzergah projesi var. Bu bir fizibilite çalışması, Araklı'dan mı? Of'tan mı? Maçka'dan mı? Vakfıkebir’den mi gelmesi lazım? Trabzon bölgenin ağabeyi konumunda, komşu illerimizle ne bir polemik ne de bir yarış içerisine girmeyiz” şeklinde konuştu.

RİZE’NİN TALEBİ FARKLI

Başkan Genç,  “Ulaştırma Bakanlığının Erzincan-Trabzon demir yolu güzergah projesinde Rize'nin de bir talebi var. Bunu bir Rize milletvekilimiz seslendiriyor. O da şehrine demir yolu isteyecek. Tıpkı Giresun'un daha önceki dönem bakanının Giresun'a talep etmesi gibi! Rize de talep edebilir tıpkı Giresun'un talep ettiği gibi. Bizim Trabzon'a inmesini beklediğimiz demir yoluyla Rize'nin talebi aynı demir yolu değil. Rize, Erzurum-Aşkale demir yolundan İyidere Lojistik Merkez’ine bir kol istiyor. Dolayısıyla bunları birbiriyle yarıştırıp iki şehri kavga ettirmenin mantığı yok” diye konuştu.

İLK KAZMA 2025 KASIMDA

Trabzon'a söz verdiği raylı sistem projesini hayata geçireceğine vurgu yapan Başkan Genç, “Trabzon şehir içi raylı sistemimiz otuz iki kilometre olarak planlandı. Yani sekiz yüz yirmi beş bin nüfusumuzun beş yüz elli binin yaşadığı Akçaabat, Ortahisar ve Yomra arasında sirkülasyon en yoğun alanımızda planlandı. Projenin yapımcı firması çalışmaya başladı. Seneye bu zamanlar kazmayı vuracağız. Sahil bandında elektrikli otobüs düşüncemiz var. Finansmanını bulduk. Önümüzdeki yıl Nisan-Mayıs gibi elektrikli otobüs projemizi de başlatmış olacağız” ifadelerini kullandı.

3 PROJENİN KARMASI OLACAK

Başkan Genç, “Raylı sistemle Gülcemal'i bitirdiğimiz zaman Trabzon'un bir level atlayacağını düşünüyorum. Onun için Gülcemal'i ikinci sıraya koydum.  Orada 750 dönüm alan var, 250 dönümü yatırıma hazır. 500 dönümünün tahkimatı yapılması lazım. Orası tamamlanana kadar hazır olan 250 dönümü çalışmaya başladık. 6 ayda 3 konsept proje hazırlattım; Avusturyalı, İstanbullu ve Trabzonlu firmalara. Orada denizi koruyan bir anlayışla çalışıyoruz, biyolojik arıtmayı da devreye alacağız. Üç projeyi bize sundular, projeler artık bizim. Üç projenin karmasını orada yapacağız” dedi. 

İKİ ŞEHRİN İSTEDİĞİ GÜZERGAH FARKLI!

Başkan Genç,  “Ulaştırma Bakanlığının Erzincan-Trabzon demir yolu güzergah projesini Rize de talep edebilir tıpkı Giresun'un talep ettiği gibi. Bizim Trabzon'a inmesini beklediğimiz demir yoluyla Rize'nin talebi aynı demir yolu değil. Rize, Erzurum-Aşkale demir yolundan İyidere Lojistik Merkez’ine bir kol istiyor. Dolayısıyla bunları birbiriyle yarıştırıp iki şehri kavga ettirmenin mantığı yok” dedi

Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Metin Genç, gazetemize yaptığı özel açıklamalarıyla gündemdeki konulara değindi. Demir yolu, Raylı Sistem, Elektrikli Otobüs ve Gülcemal projelerindeki son gelişmeleri anlattı.

Son günlerde Rize’nin de istediği demir yolu güzergahı konusunda bazı polemikler yaşandı. Sanki Trabzon’un beklediği demir yolu güzergahını Rize almış gibi bir durum oluştu.

“Trabzon'a demir yolu bağlanması Atatürk'ün bir hedefiydi. Atatürk'ün bu şehrin insanına Kurtuluş Savaşı'nda yaptığı mücadelede gösterdiği kahramanlıkları övdüğü Trabzon Nutkunu bize nasip oldu meydanda hemen anıtın karşısına koyduk. Orada, Trabzon'u artık bir şimendiferle bağlamak lazım diyor Atatürk. Trabzon bu kadar önemli bir şehir! Burada güzergah nasıl olur? Sahilden mi olması lazım? Yoksa Erzincan'daki demir yolunu mu Trabzon'a bağlanmak lazım? Yakın zaman dilimlerine kadar Erzincan-Trabzon demir yolu olarak konuşulmuş. Ve bakanlıkta da şu anda Erzincan-Trabzon demir yolu şeklinde bir güzergah projesi var. Bu bir fizibilite çalışması, Araklı'dan mı gelmesi lazım? Of'tan mı gelmesi lazım? Maçka'dan mı gelmesi lazım? Vakfıkebir’den mi? Bu konuda Giresun'un da bir talepte olmuştu. Biz Trabzon olarak bölgenin ağabeyi konumundayız. Komşu illerimizle ne bir polemiğe girmek arzu ederiz ne de bir yarış içerisine...”

YARIŞTIRIP KAVGA ETTİRMEK OLMAZ!

“Bu bölgenin merkezi Trabzon’dur, tabii ki diğer şehirlerimizin de kalkınmasını, gelişmesini destekleriz. Bu anlamda Ulaştırma Bakanlığındaki projeyi net ifadeyle, bilgiye dayalı olarak söylüyorum; Erzincan-Trabzon demir yolunun güzergah projesi. Rize'nin de böyle bir talebi var. Bunu bir Rize milletvekilimiz seslendiriyor. O da şehrine demir yolu isteyecek. Tıpkı Giresun'un daha önceki dönem bakanının Giresun'a talep etmesi gibi... Şimdi bizim güzergahımızda olan ve Trabzon'a inmesini beklediğimiz demir yoluyla Rize'nin talebi aynı demir yolu değil. Bir defa buradaki bir karmaşıklığı gidermek lazım. Rize'nin talebi diyor ki; biz Erzurum-Aşkale demir yolundan İyidere Lojistik Merkez’ine bir kol alalım diyor. Dolayısıyla bunları birbiriyle yarıştırıp iki şehri de kavga ettirmenin bir mantığı, bir anlamı yok. Rize'de havaalanı olsun diye talep ettim. Çünkü Rize'de Ovit Tüneli'ni savunurken Rize'nin on günkü siyasileri de Trabzon'un Zigana Tüneli'ni savundular.”

ERZİNCAN-TRABZON DEMİR YOLU

“Biz bu bölgenin büyük şehriyiz. Ağabey şehriyiz, merkezi şehriyiz. Dolayısıyla bu diğer kardeş şehirlerimizle, komşu şehirlerimizle bu işi yarıştırmak, polemiğe dönüştürmek sadece zaman kaybettirir, enerji kaybettirir. Günün sonunda; şu anda Trabzon'a yapılması düşünülen Erzincan-Trabzon Demiryolu uygulama güzergah projesi bakanlıkta. Talebimiz, arzumuz bunun yatırım planına, programına alınması ve şehrimize kazandırılması. Hal böyleyken, Trabzon için herhangi bir güzergah iptali yatırım plan program iptali söz konusu kesinlikle değildir.  Burada şunu da söylemek lazım; yeni bir vizyon, yeni bir öncelik var. Bütün Karadeniz'in şehirlerini de ilgilendirecek. Ulaştırma Bakanımızın da bizzat lansmanıyla açıklamasını yaptığı,  nasıl ki hızlı tren Ankara-Sivas geldi. Şimdi Ankara-Samsun-Sarp hızlı tren güzergahı. Şu anda buna öncelik verdi devletimiz ve bakanlığımız. Samsun-Sarp hem bütün Karadeniz'e hizmet edecek, hem de daha ülkenin ekonomisine katkı sağlaması nedeniyle öncelikli durumda. Bu beyanlar, Ulaştırma Bakanımızla görüşmemin sonucu beyanlardır. Yani resmi bilgilere dayalı beyanlardır. Onun için bu kadar net konuşuyoruz.”

İLK KAZMA 2025 KASIMDA

Trabzon için raylı sistem gündemde. Tren yolu projesi raylı sistemi etkiler mi? Ya da tam tersi bir durum olur mu?

“Böyle bir durum söz konusu olamaz. Bizim raylı sistemle bunların hiç alakası yok. Trabzon'daki raylı sistem tamamen benim sözüm, taahhüdüm. Şehir içi trafiğini rahatlatmaya yönelik bir proje. Demir yolu daha üst ölçekli bir yatırım. Yani biz raylı sistemi aldık demiryolu ötelendi diye bir şey söz konusu değil. Trabzon şehir içi raylı sistemimiz otuz iki kilometre olarak planlanmış. Yani sekiz yüz yirmi beş bin nüfusumuzun beş yüz elli binin yaşadığı Akçaabat, Ortahisar ve Yomra arasında sirkülasyon en yoğun alanımızda planlanmış. Akçaabat, Yomra arası otuz iki kilometre ama şu anda en yoğun olan

alanımız şu anda üzerinde çalıştığımız uygulama projesinde ihalesini yaptığımız alanımız neresi? Akyazı'dan başlayıp meydanda yeni otogarımızdan üniversitenin içerisinden havaalanına kadar olan güzergah. Ana merkez Ortahisar.  Raylı sistemin 13 Ekim'de uygulama projesinin ihalesi yapıldı. İyi bir hızla gidiyor. Çünkü bu iş uzun vadeli, zor ve çetrefilli süreçleri olan bir iş. Bunu kamuoyuyla paylaştım, hem üniversitemiz hem teknik odalarımızla paylaştım ki bunun güzergahı nereden olması lazım? Bir sahilden olabilir, iki Maraş Caddesi'den olabilir, üç Tanjant'tan olabilir. Bizim ilk etapta Maraş Caddesi'nden geçsin diye düşünüyorduk. Ama hem buradaki teknik inceleme hem Ankara'dan ekip geldi. İlk etütlerini yaptılar. Kesinlikle Maraş Caddesi'nden olamayacağını paylaştılar. Dolayısıyla sahil en kolay güzergah ama sahilden de raylı sistem çift taraflı çift kapılı çalışması nedeniyle raylı sistemden de deniz tarafı boş. Orada yolcu alıp indiremeyeceğine göre bu alternatifleri rafa kaldırdık. Şimdi önümüzdeki hafta uygulama projesinin yapımcı firması, projenin yapımcı firması çalışmaya başlayacak. Uygulama projesi en az 1-1,5 yıl sürüyor. Bunu en az 1 yılda tamamlatıp seneye Allah nasip ederse kasım sonunda burada bir araya geliriz, yine beni davet ederseniz kazmayı vurduk diyebilir durumda olmak istiyorum. İnşallah.”

SAHİLDEN ELEKTRİKLİ OTOBÜS

Sahil bandından elektrikli otobüs projesi var. Bu nasıl olacak?

“Elektrikli otobüs raylı sisteme paralel değil, o apayrı bir düşüncemiz. Artık dirençli şehirler oluşturmak için karbongaz salınımını en aza indirmemiz lazım. Bunun için de elektrikli otobüs yenilenebilir bir sistem, ulaşım aracı. Burada daha ziyade neyi amaçlıyoruz? Kısa duraklı değil, daha hızlı, sadece sahil bandında böyle çalışan bir sistem. Onun da finansmanını bulduk. 30 yıl vadeli uzun bir kredi bulduk. İmzalarını attık. Şubat'ta inşallah parası bütçemize gelecek. Önümüzdeki Nisan-Mayıs gibi elektrikli otobüs projemizi de başlatmış olacağız.”

BÜTÇEYİ YORMADAN ÖDEYECEĞİZ

Büyükşehir bütçesi geçtiğimiz günlerde onaylandı. Raylı sistem ve elektrikli otobüs projelerinde bütçe yetmeyebilir, ek bütçe gerekebilir. Bunlar düşünülüyor mu?

“Elektrikli otobüs ve raylı sistemle ilgili 15 artı 16 olarak iki paket. 15'inin finansını bulduk çözdük protokolünü imzaladık onda bir problem yok. 16'sının da finansını bulduk yine dış kredi olarak. Raylı sistemleri zaten Ulaştırma Bakanlığı yapıyor, Büyükşehir Belediyesi'ne devrediyor. Büyükşehir Belediyesi ondan sonra ödemesine başlıyor. Raylı sistem yapılıp bitene kadar yani belki ufak tefek işler, ufak tefek bedeller dışında biz ekonomik olarak zorlanmayacağız. Periyodik olarak bütçemizi yormadan inşallah ödemesini devletimize yapacağız. Tıpkı Atasu Barajında olduğu gibi.”

3 PROJENİN KARMASI OLACAK

Trabzon’un gündeminden düşmeyen bir de Gülcemal var. Son durum nedir?

“Gülcemal çok önemli. Raylı sistemle Gülcemal'i bitirdiğimiz zaman Trabzon'un bir level atlayacağını düşünüyorum. Onun için Gülcemal'i de ikinci sıraya koydum.  Gülcemal ismini de yarışmaya açacağım. Kamuoyunun dediği bir ismi oraya koyacağız. Gülcemal tarihi bir sembol olan gemimizin ismi. Ama oranın ismi Gülcamal projesi oldu. Ben onu doğru bulmuyorum. O alanın ismini orada yaşatalım ama oranın kendi toprağın ismi doğusunda Ganita’da olduğu gibi. Gülcemal’in bulunduğu bölgenin adı aslında Uzunkum.  750 dönüm alan var orada. Çok fazla, 250 dönümü yatırıma hazır. 500 dönümünün tahkimatı yani deniz dolgusu koruması yapılması lazım. 500 dönümlük dolgu deniz tahkimatı bir buçuk yılda bitiyor. Onu bekleyene kadar 250 dönüm hazır olan yerde bir yandan çalışmaya başlayalım dedim. 750 dönümlük bütünlüğünü halel getirmemek şartıyla 250 dönümde ve tamamında ne olabilir diye 6 ayda 3 konsept proje hazırlattım; Avusturyalı, İstanbullu ve Trabzonlu firmalara…  Orada yapılaşma yapmamamız lazım. Ticari olarak bakamayız orada. Sosyal bakmamız lazım, halk adına bakmamız lazım, çevre duyarlılığıyla bakmamız lazım. Denizin kıyısında denizi koruyan bir anlayışla bakmak lazım! Biyolojik arıtmayı da devreye alacağız,  denizlerimizi korumamız lazım. Bu üç projeyi bize sundular, projeler artık bizim. Bu projeleri kamuoyuyla paylaşacağım, sivil topluma göndereceğim, basına göndereceğim. Herkesin bir fikri var, orası ben yaptım oldu diyebileceğimiz bir alan değil.  Hem şehrin ekonomisine katkı sağlasın ama bir yaşam alanı olsun. Güzel projeler hazırlamışlar gerçekten, o üç projenin karması olacak muhtemelen.”

Kaynak: KARADENİZ'DE SONNOKTA- ÖZEL HABER