Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığının 2018-2019 eğitim öğretim yılında TEOG sınavı yerine uygulamaya geçirdiği ortaöğretime geçiş sistemidir. Her yıl yaklaşık 1,5 milyon öğrencinin katılım sağladığı bir seçme sınavıdır.

Liseye Geçiş Sistemi (LGS), beceriye dayalı olup mantık ve akıl yürütme yeteneğini ölçer. Sınavda başarılı olan öğrenciler çeşitli liselere başvurmaya hak kazanır. Öğrenciler; sıralamaları, puanları ve tercihlerine göre Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi gibi liselerde eğitim görmeye hak kazanarak liseye geçerler. Sınavda istedikleri puanı alamayan öğrenciler ise adrese dayalı okulları ya da merkezî sınavla öğrenci almayan okulları tercih edebilirler.

Sınav 8. sınıfın sonunda 6 temel ders olan Matematik, Fen Bilimleri, Türkçe, Yabancı Dil (İngilizce), T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinden aynı gün ve iki oturum şeklinde yapılır. Sorulan her soru 8. sınıf öğretim programı esas alınarak hazırlanır. Sınavın tamamı 90 sorudan oluşur. Sabah oturumunda 50 sorudan oluşan sözel bölüm için 75 dakika süre verilirken, öğle oturumunda 40 sorudan oluşan sayısal bölüm için 80 dakika süre verilir. Ayrıca, LGS sınavında yapılan her 3 yanlış 1 doğru cevabı götürür.

Hayallerini gerçekleştirmek ve hedeflerine bir adım daha yaklaşmak isteyen öğrencilerin hazırlık sürecini başarıyla tamamlamalarında velilerinin desteği önemli rol oynar. Bu nedenle düzenli çalışma ve motivasyonun kilit nokta olduğu LGS’ye hazırlık süreci öğrencileri olduğu kadar velileri de yakından ilgilendirir. Veliler sınav gününe kadar sadece tamamlayıcı olmalı, öğrencinin hayatı için bu sınav sonu olmadığını asla unutmadan hareket etmelidir.

LGS öncesindeki TEOG’a göre sorular daha seçici olduğundan öğrencilerin geneli tarafından daha zor bir sınav olarak değerlendirilmektedir. Sınavın başlangıcında çoğu aday beklentileri ve sınava hazır oluşu gibi faktörlerle az ya da çok kaygılı olabilir. Bu kaygının sınavın tamamına yansıyacağından endişe edilmemeli, sınav başladığı anda sonlanacağı bilinmelidir.

Yaşanılan depremlerden dolayı bu yılki LGS sadece 8. sınıf konularının 1. dönemini kapsamaktadır. İster istemez sınavın zorluğu konu darlığına bağlı olarak artacaktır. Matematik dersiyle ilgili zor sorularının sayısının fazla olacağı hatta Türkçe veya Fen Bilimleri dersinde de aynı durumun olabileceği düşünülmektedir. Sonuçta 1,5 milyon civarındaki öğrenciler bir şekilde sıralanacaktır.

4 Haziran 2023 Pazar günü yapılacak olan LGS, öğrencilerimizin hayatlarında gireceği tek sınav olmadığı gibi son sınavda değildir. Türkiye sıralamasına göre ilk 10 bine girerek Trabzon Fen Lisesi’ni kazanmış öğrencinin üniversite sınavında 170 bine girdiği, aynı yıllarda Türkiye sıralamasında 250 bine giremeyerek 88. Yıl Cumhuriyeti Anadolu Lisesi’ne gitmiş öğrencinin üniversite sınavında 10 bine girdiği görülebilmektedir.

Gelişmekte olan ülkemizde sınava dayalı eğitim sisteminden vazgeçilmelidir. Öğrencinin eğitim öğretim hayatındaki faaliyetleri bilimsel, akılcı ve şeffaf şekilde takip edilmelidir. Öğrencinin alması gerektiği veya alabileceği eğitimleri, öğrencinin istek ve talebine göre değerlendirip, yetiştiren bir eğitim sistemi modeli geliştirilmeli hatta uygulanmalıdır.