SONNOKTA ALİ YAHYA ÖZTÜRK - KTÜ Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Atakan Aksoy, Samsun-Batum demiryolunun kendini finanse eden proje gerekçelerine sahip olduğunu belirtti. Büyük oranda uzun tünellerle oluşturulacak olan Samsun-Batum Demiryolu inşaatları için, kamulaştırma bakımından önemli üstünlüklerin olacağı açıktır. Güzergâh, çok büyük oranda tünellerle geçilmelidir. Ayrıca, tünel inşaatlarından üretilecek olan agrega kaynakları da, demiryolu inşaatlarının beton imalatları kısmında ve balast tabakası malzemesi olarak kullanılabilecektir. Projenin gerçekleri, Bölgenin bir diğer çok önemli gerçeğiyle de bütünüyle örtüşmektedir.

İNŞAAT SEKTÖRÜNÜN ÖNÜNÜ AÇACAK BİR ÜLKE PROJESİ
Bilindiği üzere, Doğu Karadeniz Bölgesi, Türkiye’nin bazalt agregaları (kayacı) bakımından ana rezervini elinde bulundurmaktadır. Hopa’dan Ordu’ya kadar, sahil bandı boyunca uzanan bazalt rezervi çok büyük katma değer içeren özelliklere sahiptir. Bazalt agregası, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye otoyollarında uygulanan yenilikçi kaplama SMA (Taş Mastik Asfalt) Asfalt kaplamanın ana hammaddesini oluşturmaktadır. Ayrıca, bazalt agregası taş yünü ve bazalt fiberin de ana hammaddesidir. Bununla birlikte, bazalt tozunun doğal gübre özelliği de diğer önemli tarımsal bir gübre gerçeğidir.

KALKINMADA İTİCİ GÜÇ OLACAK
Dolayısıyla, inşa edilecek olan Samsun-Batum demiryolu hem kendini finanse edecek önemli gerekçelere sahip durumdadır. Ayrıca, Bölgenin madencilik üssü olmasına, prefabrik beton üretim üssü olmasına, tarımsal gübre üretim üssü olmasına, taş yünü ve bazalt fiberi üretim üssü olmasına, bazalt fiberi ile travers elemanlarında fiber kullanım üssü olmasına neden olacak olup, sadece Bölgenin Kalkınmasına değil, Türkiye’nin kalkınmasına çok büyük oranda itici güç oluşturacaktır.

BİRÇOK YÖNÜYLE SİNERJİK KALKINMA PROJESİDİR
Doğu Karadeniz Bölgesi, özellikle kayaç zenginliği bakımından önemli bir üs konumundadır. Bölgede, Ordu Ünye Bölgesinde, bentonit kili bulunmaktadır. Bentonit kili endüstriyel bakımdan katma değeri yüksek bir malzemedir. Nano teknoloji ve nanokiller bağlamında bentonit potansiyeli önem taşımaktadır. Ayrıca çimento ve kireç hammaddeleri mevcuttur.

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün uygulamaya aldığı Taş Mastik asfalt uygulaması bakımından bölgemizdeki bazalt agregaları çok büyük katma değer içeren konumdadır. Bazalt agregaları, taş mastik asfalt kaplamalar için en önemli agrega kaynağı olup, ana rezerv Doğu Karadeniz Bölgesindedir.

ULUSLAR ARASI BİR TİCARET KORİDORU
İhracat artışına önemli katkılar sağlanacaktır. Bölgede yeni limanlar inşa etme, mevcut limanların kapasitelerinin artırılması konusu gündeme gelecektir. Konu bağlamında kapsamlı fizibilite etütleri yapılmalıdır. Samsun-Sarp demiryolu projesi, Kafkasya-Karadeniz ve Orta Asya açısından büyük önem taşımaktadır. Hopa-Batum bağlantısının Kars-Tiflis-Bakü hattına entegre edilmesi ile Kafkasya ve Uzakdoğu bağlantılarının da sağlanacağı ve uluslararası bir ticaret koridorunun güçlü bir şekilde oluşacağı değerlendirilmektedir.

UZUN TÜNELLER AVANTAJIMIZ 
Bölgede, kuzey güney doğrultularında inşa edilmekte olan uzun karayolu tünelleri söz konusudur. Bu üzün tüneller, eğimleri azaltarak yakıt sarfiyatı bakımından rantabilite oluşturmaktadır. Ayrıca işletme giderlerini de önemli oranda azaltmaktadırlar. Doğu Karadeniz Bölgesi’nde inşa edilen uzun tüneller, Doğu Karadeniz Bölgesi’nin iç Anadolu, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bağlantılarını güçlendirmektedir. Karayolu ekonomik mod taşımacılığı bağlamında Doğu Karadeniz Bölgesi uzun tünelleri önemli bir Türkiye projeksiyonudur.

KALKINMA SİNERJİSİ ORTAYA ÇIKACAK
Ayrıca, Bölgemizde inşa edilen havaalanları, üniversiteler, çevre yolu yatırımları vs. tüm kalkınma stratejileri bağlamında önemli hamleler gerçekleşmektedir. Konuyu bütünsel olarak tamamlayacak ve kalkınma sinerjisi ortaya koyacak olan önemli konulardan birisi de bu bağlamlarda Samsun-Hopa-Batum demiryolu hattı olmaktadır. Samsun-Batum demiryolu projesi, Bölgeyi ticaret, turizm, sanayi, sosyal bakımlardan kalkındıracak olan önemli bir proje olarak görülmektedir.