Kıymetli okuyucular.
Seçim bitti şimdi asgari ücret ne olacak tartışması başladı. Asgari ücret Türkiye’de üzerinde çok değişiklik yapılmaması gereken en önemli ücrettir. İşverenler asgari ücretin değiştirilmesinin getireceği maliyetleri şimdi şimdi fark etmeye başladılar.
2015 yılı ikinci yarı yılında asgari ücret 910,43 + 90,11 (Agi)=  1.000,54 TL’dir.
İşverene maliyeti
Teşviksiz: Sgk+G.Vergisi=    
477,57+172,04= 649,61 TL
Teşvikli  : Sgk+G.Vergisi=    
401,16+172,04= 573,20 TL’dir.

Eğer asgari ücret net 1.300,00 TL+Agi olursa işverene maliyeti. Brütü 1.818,41 TL olur.
Teşviksiz: Sgk+G.Vergisi=        
590,98+245,65= 836,63 TL
Teşvikli  : Sgk+G.Vergisi=    
481,88+245,65= 727,53 TL’dir.
Teşviksiz de %29 teşvikli de %27 ilave maliyet ekleniyor. Bir de işçiye ödenen ücret 910,43-1.300,00 =389,59-tl %43 işverene ek maliyet ekleniyor.

Kısaca;
2015 yılı                                                                                              
Teşviksiz: 910,43+649,61
 = 1.560,04    
Teşvikli: 910,43+573,20
 = 1.483,63    

2016 yılı
Teşviksiz 1.300,00+836,63=2.136,63 TL
Teşvikli   1.300,00+727,53=2.027,53 TL

Fark:
Teşviksiz 
= 576,59 TL %37 ilave maliyet
Teşvikli    
= 543,90 TL %37 ilave maliyet
 
Hesaplamalardan da görüldüğü gibi işverene büyük maliyetler doğmaktadır. Bu maliyetin bir kısmını devlet üslenecek kalanı da işverene yükleyecektir. Devletin nasıl ve ne şekilde üsleneceği çok önemlidir. İşverene ne kadar maliyet yüklersek Türkiye’de o kadar  zam meydana gelir. Bu durumda değişen bir şey olmaz. (Örnek olarak Trabzon’da ekmeğe zam geldi.) Zam yapılırsa asgari ücrete verilen zammın bir anlamı kalmaz. Onun için devletin mutlaka bu artışın çoğunu üslenmesi gerekir. Örnek olarak gelir vergisi dilimi %15’ten %7’ye indirebilir, SGK priminde tekrar %5 indirime gidebilir. Bu 8+5= %13 yaklaşık indirim işverene nefes aldırır. Şimdi asgari ücret değişikliğinin getireceği sorunları söyle sıralayalım
1: İşverenin ödediği maaşlarda sıkıntılar doğacaktır. İşyerinde sırası ile 1.000, 1.150, 1.250, 1.350,00 TL olarak ödemiş olduğu ücretler otomatik olarak değişecek ve ücret artışı kaçınılmaz olacaktır. 1.000,00=1.300,00 olursa 1.150,  1.250, 1.350,00-tl ne olması gerekir. Kararı siz verin?
2: Bir işyerinde 10 yıllık çalışanın 2015 yıl sonunda tazminatı 12.735,00 iken Ocak 2016’da 18.184,10 olacak (10 yıllık ek maliyet 5.449,10 TL) ve tazminat artışı kaçınılmaz olacaktır işverenin tazminat maliyeti çok artacaktır.
3: SGK’da idari para cezaları asgari ücret üzerinden hesaplanmaktadır. 1.273,50 TL ceza yiyen iş veren 1.818,41 TL ceza yemiş olacak.
4: Asgari ücretin brütünün 1.818,41 TL olması: Bağ-Kur ödeyenlere, yurtdışı borçlanmasına, askerlik borçlanmasına, doğum borçlanmasına, genel sağlık sigortasına zam demek oluyor. Çünkü bu ödemelere asgari ücretin brüt tutarının günlük kazancı üzerinden hesaplanmaktadır. (Bağ-Kur ödeyene örnek: 1.2736,50 TL’nin en az Bağ-Kur ödemesi; 439 TL, 1.818,41 TL Bağ-Kur ödemesi 627 TL)
5: Bu kadar maliyetin işverene yüklenmesi neticesinde sigortasız işçi çalıştırmalar başlayacak, veya işçi çıkarmalar kaçınılmaz olacaktır. İşçi çıkarmalarda Türkiye’de işsizlik oranını artıracaktır.
6: Maliyetlerin artması ihracatı yavaşlatacaktır, cari acık meydana gelecektir.
Asgari ücretin net tutarının artması kuşkusuz çalışanlar açısından da dar gelirliler için çok önemli. Fakat asgari ücret artarken brüt tutarının artması da bir çok ödemelere zam oluyor. Asgari ücretin brüt rakamı standart şekilde eski artışlar gibi olursa, devlet bu farkı gelir vergisi, damga vergisi ve SGK’dan karşılayabilirse işverenler, borçlanma yapanlar ve Türkiye için çok daha kazançlı olacaktır. Türkiye’de olası bir %15-20 arasındaki zam olmayacak, asgari ücretlinin ve emeklinin fazla maaş alması ile bu ücretler piyasada alım gücünü artırıp ticaret ve üretim artacaktır. Üretimin artması yeni işe alımlara sebep olacaktır. İşsizlik azalacaktır.
Asgari ücrette yapılacak değişikliğin getirisi mi olacak yoksa götürüsü mü onu zaman gösterecek. Tüm okuyuculara selam ve saygılarımla.