Geçen hafta Trabzon’a uzun yıllardan beri getirilemeyen Tren Yolu’nun öneminden bahsetmiştik. Çok farklı yorumlar aldık. Konunun, toplumun hafızasında olması güzel bir gelişmeydi. Bu gün, denizin kenarında bir liman kenti olan şehrimizim sahip olduğu avantajları henüz yeterince kullanamadığı gerçeğini değerlendireceğiz. Mesela RO-RO ve Deniz taşımacılığı Trabzon ve bölgemiz için çok önemliyken, neden hala gündeme gelememektedir diye insan düşünmeden edemiyor! Trabzon’un RO-RO ve deniz yolu taşımacılığı, yalnızca şehir için değil, Karadeniz Bölgesi ve çevresindeki ülkeler için de ekonomik, ticari ve stratejik birçok kazanç sağlayabilir.
Bölgesel olarak, Doğu Karadeniz Ekonomisinin canlanması, Trabzon Limanı’nın etkin kullanımı, Rize, Giresun, Artvin ve Ordu gibi illerin ihracat ve ithalat hacmini artırabilir.
Tarım ve sanayi ürünlerinin dış pazarlara ulaşması hızlanır, özellikle yaş meyve-sebze, fındık, çay ve balıkçılık sektörleri büyük fayda sağlar.
Trabzon’un lojistik merkezi haline gelmesi, bölgeye yeni gümrük depoları, lojistik tesisler ve antrepolar kazandırabilir. Yeni iş alanları yaratılarak bölgesel istihdam artar (liman işçiliği, lojistik hizmetler, taşımacılık, gümrükleme vb.) Bölgesel sanayi yatırımları teşvik edilebilir; özellikle liman etrafında üretim ve montaj tesisleri kurulabilir.
Trabzon’dan Rusya (Novorossiysk, Soçi), Gürcistan (Batumi, Poti), Ukrayna (Odessa) ve Romanya (Köstence) gibi limanlara düzenli RO-RO seferleri yapılabilir.
Bu bağlantılar sayesinde bölgedeki tarım, inşaat ve tekstil sektörleri daha geniş pazarlara, Gürcistan ve Azerbaycan üzerinden Hazar Denizi’ne ulaşım, Kazakistan, Türkmenistan ve Özbekistan gibi ülkelerle ticari ilişkileri artırabilir.
Trabzon Limanı’nın bir transit ticaret merkezi olması, özellikle Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi’ne entegre olmasını sağlar,  Trabzon, Türkiye’nin kuzeydeki lojistik gücünü artırarak, bölgedeki deniz taşımacılığını çeşitlendirebilir.
Türkiye’nin Karadeniz’deki deniz taşımacılığına daha fazla yönelmesi, enerji koridorlarında ve ticaret yollarında söz sahibi olmasını sağlar. Trabzon, afet durumlarında insani yardımların deniz yoluyla hızla ulaştırılabileceği bir merkez olabilir.
Savunma ve askeri lojistik açısından, Karadeniz’de güvenli deniz yolu alternatifleri oluşabilir.
RO-RO ve deniz yolu taşımacılığı, kruvaziyer turizmi ve feribot hatları ile Karadeniz’in diğer ülkeleriyle bağlantıları artırabilir.
Trabzon’dan Gürcistan’a, Romanya’ya ve Rusya’ya düzenli yolcu taşımacılığı başlatılabilir.
Trabzon’un deniz yoluyla Karadeniz’in diğer kıyılarıyla bağlantılarının güçlenmesi, kültürel alışverişi de artırır. Karadeniz ülkeleriyle ortak turizm projeleri geliştirilebilir, böylece bölgesel turizm ekonomisi büyür. Kara taşımacılığına göre çok daha verimli ve ucuz maliyetli olan bu sektörden neden yararlanamıyoruz ki!
Sonuç olarak;
Trabzon’da RO-RO ve deniz yolu taşımacılığına yapılacak yatırımlar, sadece Trabzon’u değil, tüm Doğu Karadeniz Bölgesi’ni ve çevre ülkeleri ekonomik, ticari ve lojistik olarak güçlendirebilir.
İhracat ve ithalat kolaylaşır, ticaret hacmi genişler.
Karadeniz ekonomisinde Türkiye’nin etkinliği artar.
Turizm, sanayi ve lojistik sektörleri canlanır. Bu nedenle, Trabzon Limanı’nın geliştirilmesi ve Karadeniz’in bölgesel ticaret merkezi haline gelmesi büyük stratejik önem taşımaktadır.